Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2553079_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål P
Hvornår:
29. marts kl. 15
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at fo-
retage sig for at imødegå den markante stigning i antallet
af syrere, der nu får tildelt permanent ophold i Danmark,
hvilket er i modstrid med Hjemrejsestyrelsens hensigt,
som vel og mærke heller ikke har haft held til at sende
flere flygtninge tilbage til hjemlandet?”
Svar:
Tak for spørgsmålet.
1.
God integration skal være afsættet for de konkrete krav,
vi stiller til udlændinge, der ønsker at opnå permanent op-
holdstilladelse.
Permanent opholdstilladelse i Danmark er et privilegium,
og der skal derfor stilles høje krav til udlændinges vilje og
evne til at integrere sig.
29. marts 2022
Sags nr.
Akt-id
2022 - 3143
1911558
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Om de seneste skærpelser af kravene for permanent op-
holdstilladelse]
2.
Og vi stiller også høje krav.
Socialdemokratiet støttede de skærpelser af reglerne om
permanent opholdstilladelse, der blev gennemført i 2016
og 2017.
Det gjorde vi, fordi vi havde set flygtninge og indvan-
drere, der fik permanent opholdstilladelse uden at have bi-
draget ret meget til fællesskabet eller integreret sig i Dan-
mark.
I 2016 blev opholdskravet, vandelskravet, danskprøvekra-
vet og beskæftigelseskravet skærpet. Det blev også ind-
ført, at udlændinge skal opfylde 2 af 4 supplerende betin-
gelser for at kunne få permanent opholdstilladelse.
Samtidig blev den særligt lempelige adgang til permanent
opholdstilladelse for flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge afskaffet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Før skærpelsen kunne flygtninge og familiesammenførte
til flygtninge få permanent opholdstilladelse uden at op-
fylde betingelserne om bl.a. danskkundskaber, beskæfti-
gelse og selvforsørgelse.
Sådan er det ikke længere. Flygtninge skal på lige fod med
andre udlændinge opfylde de betingelser, vi stiller for op-
nåelse af permanent opholdstilladelse.
I 2017 blev kravene for permanent opholdstilladelse igen
skærpet. Det gjaldt både opholdskravet, danskprøvekra-
vet, beskæftigelseskravet, selvforsørgelseskravet og vand-
elskravet.
Vi stiller således mange og strenge krav for permanent op-
holdstilladelse. Og det skal vi også.
Der kan være tilfælde, hvor nogle af kravene fraviges som
følge af FN’s Handicapkonvention, men generelt er det
sådan, at hvis en udlænding får permanent opholdstilla-
delse, er det et udtryk for, at udlændingen er velintegreret.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
4
[Om tallene for permanent opholdstilladelse]
3.
Efter skærpelserne i 2016 er der samlet set meddelt
færre permanente opholdstilladelser til flygtninge og fa-
miliesammenførte end før 2016.
Og vi ser et andet billede i dag, når det kommer til, hvilke
grupper der får permanent opholdstilladelse.
Andelen af udlændinge, der opnår permanent opholdstil-
ladelse på baggrund af studie- og erhvervstilladelser er
steget:
I 2011 og 2012 udgjorde denne gruppe hhv. 13 % og 16
% af de udlændinge, der fik permanent opholdstilladelse.
I 2020 og 2021 er andelen steget til hhv. 39 % og 34 %.
Samtidig kan vi se, at andelen af flygtninge, der opnår per-
manent opholdstilladelse, er faldet:
I 2011 og 2012 udgjorde flygtninge hhv. 21 % og 19 % af
de udlændinge, der fik permanent opholdstilladelse. I
2020 og 2021 er andelen faldet til hhv. 10 % og 13 %.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Der er så 192 syriske statsborgere, der fik permanent op-
holdstilladelse sidste år.
Disse 192 mennesker har fået permanent opholdstilla-
delse, fordi de opfylder, de strenge krav, vi stiller. Kra-
vene, der viser, at man er integreret og ikke fylder i de
negative statistikker, når det gælder kriminalitet og offent-
lig forsørgelse.
4.
Indvandring kan udfordre sammenhængskraften i Dan-
mark, og derfor skal vi kun tage imod så mange, som vi
evner at hjælpe og integrere her i landet. Vi skal ikke give
ophold eller permanent opholdstilladelse til alle.
Reglerne er derfor også ændret, således at flygtninge som
udgangspunkt skal rejse tilbage til deres hjemland, når de
ikke længere har et behov for beskyttelse, f.eks. fordi de
generelle forhold i deres hjemland er forbedret.
Selvom de fleste af de mange tusinder af flygtninge og fa-
miliesammenførte, som er meddelt opholdstilladelse i
Danmark, klarer sig godt og er en del af samfundet, med-
giver jeg, at vi fortsat har store integrationsudfordringer.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Men det er ikke dem, vi taler om i dag. De udlændinge,
der opnår permanent opholdstilladelse, har fået tilsagn om
et varigt ophold i Danmark, fordi de har opfyldt betingel-
serne for den opholdstilladelse, de er meddelt. Og fordi de
er velintegrerede.
Jeg nævner det blot for at understrege, at regeringen er op-
mærksom på, at der er en gruppe udlændinge, som ikke er
integrerede.
Og i forhold til denne gruppe har regeringen iværksat en
række tiltag, f.eks. i forhold til at forebygge og bekæmpe
negativ social kontrol i etniske minoritetsmiljøer.
Med den politiske aftale, regeringen indgik sidste år [den
25. januar 2021] med RV, SF, EL og AL om udmøntning
af en finanslovsramme på i alt 40 mio. kr. i perioden 2021
– 2024 til styrket indsats mod negativ social kontrol er der
bl.a. afsat midler til at opkvalificere fagfolk, så de er klædt
på til at opspore, forebygge og håndtere mulige tilfælde af
social kontrol.
[Om repatrieringsordningen og Hjemrejsestyrelsen]
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
7
5.
Nu vil jeg vende mig mod spørgsmålet om hjemsendel-
ser.
Sidste år blev der indført en dedikeret vejledningssamtale,
der primært retter sig mod de udlændinge, der efter læn-
gere tids ophold i Danmark ikke er faldet til.
Vi skal generelt være klar til at vejlede og hjælpe dem, der
frivilligt ønsker at vende hjem med støtte efter repatrie-
ringsordningen. Derfor er kommunerne bl.a. også forplig-
tet til at vejlede om mulighederne for at modtage hjælp til
repatriering i forbindelse med den særlige integrationsind-
sats.
I januar fremsatte regeringen desuden et lovforslag, der
skal gøre det muligt at imødegå nogle af de udfordringer,
der er med at udbetale hjælp til repatriering og hjemrejse-
støtte til udlændinge, som rejser hjem til sanktionsbelagte
lande, hvortil det er vanskeligt at overføre penge. Det gæl-
der navnlig Syrien.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 29/3-22 om det stigende antal af permanente opholdstilladelser, jf. samrådsspørgsmål P, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Med lovforslaget bliver det muligt at fastsætte nærmere
regler om en mere fleksibel og kontant udbetaling af støt-
ten. På den måde sikrer vi, at vi fortsat understøtter hjem-
rejsen for de syrere, som vender hjem med støtte.
Hjemrejsestyrelsen har som bekendt til opgave bl.a. at ek-
sekvere myndigheders afgørelser vedrørende udlændinge
med ulovligt ophold.
Hvad angår Hjemrejsestyrelsens mulighed for at udsende
syriske statsborgere til Syrien, har regeringen som be-
kendt besluttet, at der af udenrigspolitiske årsager indtil
videre ikke gennemføres tvangsmæssige udsendelser til
Syrien, da Danmark skal afstå fra handlinger, der kan tol-
kes som en normalisering af forholdet til det syriske re-
gime.
Men Danmark fortsætter med at assistere personer, der
fri-
villigt
ønsker at rejse hjem til Syrien, herunder med øko-
nomisk støtte, som jeg tidligere nævnte.
Tak for ordet.