Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2576192_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 330 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Chri-
stoffer Aagaard Melson (V) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 330:
Vil ministeren redegøre for, om det i henhold til konventionerne, der regulerer ud-
lændingeområdet, betragtes som umenneskelig eller nedværdigende behandling
af kvinder, hvis ét eller flere af følgende forhold gør sig gældende i et land, og hvil-
ken betydning det vil have for muligheden for at udvise en kvinde til pågældende
land:
Forbud mod at kvinder må tage en uddannelse.
Forbud mod at kvinder kan tage et arbejde.
Forbud mod at kvinder må forlade hjemmet uden et mandligt familiemedlem,
de har en tæt relation til.
Lovgivning/regler der tillader, at kvinder kan tvinges ind i et ægteskab mod de-
res vilje.
16. maj 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 5026
1983212
Vil ministeren også redegøre for, om det i forhold til Kvindekonventionen vil være
muligt at udvise en kvinde til at land, hvor én eller flere af ovenstående regler bliver
håndhævet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bi-
drag fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der opholdstilladelse til en udlæn-
ding, hvis udlændingen er omfattet af FN’s Flygtningekonvention af 28. juli
1951, det vil sige, hvis den pågældende har en velbegrundet frygt for at blive
udsat for forfølgelse ved en tilbagevenden til sit hjemland på grund af sin
race, religion, nationalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller
sine politiske anskuelser. Kriteriet for, hvornår Flygtningenævnet anser be-
tingelserne for at meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm., om det er muligt at udvise afviste asylansøgere til et land, der er midt i en humanitær katastrofe, til udlændinge- og integrationsministeren
1, for opfyldt, kan generelt udtrykkes således, at der skal være tale om en
person, som har en velbegrundet frygt for at blive udsat for en konkret indi-
viduel forfølgelse af en vis styrke ved en eventuel tilbagevenden til sit hjem-
land.
Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der opholdstilladelse til en udlæn-
ding, der ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf eller at
blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf. Flygtningenævnets praksis for at anse betingelserne for at med-
dele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, for opfyldt, kan ge-
nerelt beskrives således, at der skal foreligge konkrete og individuelle for-
hold, der sandsynliggør, at den pågældende ved en tilbagevenden til sit
hjemland vil blive udsat for en reel risiko for dødstraf eller for at blive under-
kastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling. Flygtnin-
genævnets praksis er i overensstemmelse med Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstols praksis, hvorefter det afgørende for bevisvurderingen er,
om der er vægtige grunde til at antage, at der er en reel risiko for, at ansøge-
ren, hvis udsendt, risikerer en behandling i strid med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonventions artikel 3.
Efter udlændingelovens § 7, stk. 3, kan der i tilfælde omfattet af stk. 2, gives
opholdstilladelse hvor risikoen for dødsstraf eller for at blive underkastet tor-
tur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf har bag-
grund i en særlig alvorlig situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudø-
velse og overgreb på civile.
Udlændingeloven indeholder ikke særlige bestemmelser vedrørende kønsre-
laterede overgreb. Det er dog generelt anerkendt, at kvinder og mænd kan
blive udsat for særlige typer overgreb, der giver behov for beskyttelse. Sager,
hvor asylmotivet er køns- og æresrelaterede overgreb, skal som alle andre
asylsager vurderes i forhold til udlændingelovens § 7. I lighed med andre sa-
ger foretager nævnet en konkret og individuel bedømmelse af, hvorvidt den
enkeltes asylmotiv sammenholdt med nævnets baggrundsoplysninger ved-
rørende det pågældende land kan medføre, at den pågældende er omfattet
af udlændingelovens § 7. I denne vurdering indgår også oplysninger om even-
tuelle særlige forhold i den pågældendes hjemland.
Det er ikke muligt inden for rammerne for besvarelsen af et spørgsmål som
det foreliggende at give en udtømmende redegørelse for, om det vil udgøre
forfølgelse eller umenneskelig eller nedværdigende behandling af kvinder i
asylretlig forstand, hvis et eller flere af de i spørgsmålet oplistede forhold gør
sig gældende i asylansøgerens hjemland. Oplysninger om generelt vanskelige
forhold for kvinder i et bestemt land vil imidlertid indgå som et element i
Flygtningenævnets konkrete asylvurdering, der sammenholdt med andre
faktorer vil kunne tale for, at ansøgeren opfylder betingelserne for asyl. Om
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm., om det er muligt at udvise afviste asylansøgere til et land, der er midt i en humanitær katastrofe, til udlændinge- og integrationsministeren
2576192_0003.png
betydningen af kumulative forhold ved asylvurderingen og generelt vanske-
lige forhold i et land kan der i øvrigt henvises til gennemgangen i Formand-
skabets 29. beretning, 2020, afsnit 4.4 og 4.5, side 138 ff.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i dommen R.H. mod Sve-
rige (4601/14) vedrørende en kvinde fra Somalia forholdt sig til den generelle
risiko for kvinder uden mandligt netværk i Mogadishu. Domstolen fandt, at
en enlig kvinde uden mandligt netværk ved en tilbagevenden til Mogadishu
ville være i reel risiko for at komme til at leve under forhold svarende til
umenneskelig eller nedværdigende behandling som omfattet af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention artikel 3 og henviste i den forbin-
delse særligt til, at FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) havde udpeget
kvinder og piger som tilhørende en særlig risikogruppe, og at flere rapporter
samstemmende berettede om alvorlig og udbredt seksuel og kønsbaseret
vold. I den konkrete sag fandt Domstolen imidlertid ikke, at klageren ville
være i reel risiko for at blive udsat for behandling i strid med konventionens
artikel 3, idet klageren ikke havde sandsynliggjort, at hun ville være uden
mandligt netværk.
Flygtningenævnet har i 2021 og 2022 behandlet et antal sager vedrørende
kvindelige statsborgere fra Somalia og Afghanistan, hvor nævnet, med ud-
gangspunkt i oplysningerne om forholdene for kvinder i de pågældende
lande, har lagt til grund, at de som enlige kvinder uden mandligt netværk vil
være i risiko for at blive udsat for asylbegrundende overgreb. Flygtningenæv-
net har i disse sager truffet afgørelse på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af, om den pågældende asylansøger opfylder betingelserne for at
opnå opholdstilladelse efter § 7. Som eksempler på nævnets praksis kan der
henvises til soma/2022/9 og afgh/2022/4, hvor begge kvinder blev meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, idet nævnet lagde til
grund, at de som enlige kvinder uden mandligt netværk tilhørte en særlig
social gruppe, jf. Flygtningekonventionens artikel 1 A. Afgørelserne kan fin-
des på Flygtningenævnets hjemmeside på
https://fln.dk/da/Praksis.
Flygtningenævnet er opmærksomt på de generelt vanskelige forhold for
kvinder i en række lande. Nævnet kan i den forbindelse henvise til notatet
”Beskyttelsen af asylansøgere i henhold til FN’s Flygtningekonvention og Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention” udarbejdet af Udlændingesty-
relsen og Flygtningenævnet (senest opdateret i 2022), som kan findes på
Flygtningenævnets hjemmeside,
www.fln.dk,
hvoraf fremgår blandt andet,
at:
”[…]
12. Forfølgelse af kvinder
EMD’s praksis på området for særlig forfølgelse af kvinder er
i vidt omfang præget af meget konkrete afgørelser, hvor fo-
kus ofte alene har været på at få afklaret, hvorvidt pågæl-
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm., om det er muligt at udvise afviste asylansøgere til et land, der er midt i en humanitær katastrofe, til udlændinge- og integrationsministeren
2576192_0004.png
dende person risikerede at blive udsat for den givne behand-
ling. I disse afgørelser spores således ingen principiel stilling-
tagen til, hvorvidt den givne behandling, hvis den fandt sted,
ville krænke artikel 3. […] Udover de traditionelle årsager til
forfølgelse, såsom race, religion og lign., der ikke i deres na-
tur nødvendigvis rammer kvinder anderledes end mænd, ek-
sisterer en række former for såvel overgreb som årsager, hvor
kvinder på baggrund af kultur, samfundsopbygning, religion
eller blot det faktum, at de er kvinder, er særligt udsatte. De
mest velkendte eksempler på, hvorledes religion eller kultur
kan være basis for alvorlig diskrimination eller overgreb mod
kvinder, er lande, hvor retssystemet er bygget over islamisk
lov eller hvor samfundet bærer præg af traditionelle opfattel-
ser af kønsrollerne. EMD har i en række tilfælde være stillet
overfor kvinder, der har påberåbt sig, at de i tilfælde af en
udsendelse til deres hjemlande vil være særligt udsatte for at
blive udsat for overgreb netop på grund af deres køn. […]”
Flygtningenævnet er imidlertid ikke bekendt med afgørelser truffet af næv-
net, hvor ansøgeren eller klageren er meddelt asyl på baggrund af, at perso-
nen vil blive udsendt til et land, der forbyder kvinder at tage en uddannelse,
arbejde eller forlade hjemmet uden et mandligt familiemedlem med hvem,
kvinderne har en tæt relation til.
Derimod er der eksempler på afgørelser, hvor det af nævnet er lagt til grund,
at en kvinde risikerer tvangsægteskab og derfor er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7. Som eksempel kan henvises til afgh/2017/210.
Som eksempler på afgørelser, hvor nævnet har meddelt en kvinde opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, som følge af den risiko, der føl-
ger af, at en kvinde flygtet fra et tvangsægteskab kan henvises til
irak/2019/101 og irak/2020/17. De nævnte afgørelser kan findes på Flygtnin-
genævnets hjemmeside på
https://fln.dk/da/Praksis.
For så vidt angår anmodningen om, at der redegøres for, hvorvidt det i for-
hold til FN’s Kvindekonvention vil være muligt at udsende en kvindelig ansø-
ger til et land, der har lovgivning eller regler, der nægter kvinder de oplistede
rettigheder og/eller tillader tvangsægteskab, bemærker Flygtningenævnet,
at FN’s Kvindekomité har udtalt, at de deltagende stater har pligt til at be-
skytte kvinder, som ønskes udsendt, mod en virkelig, personlig og forudsige-
lig risiko for at blive udsat for alvorlige former for kønsrelateret vold, hvad
enten denne er begået på den deltagendes territorium eller ej – såkaldt eks-
territorial virkning. Der kan i den forbindelse henvises til klagesag 33/2011
(udtalelse af 15. juli 2013, CEDAW/C/55/D/33/2011), præmis 8.10. Det vil i
forlængelse heraf bero på en konkret og individuel vurdering af de faktiske
forhold i den enkelte sag sammenholdt med baggrundsoplysningerne for det
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: MFU spm., om det er muligt at udvise afviste asylansøgere til et land, der er midt i en humanitær katastrofe, til udlændinge- og integrationsministeren
pågældende hjemland, hvorvidt det vil være i strid med Danmarks internati-
onale forpligtelser at udsende en kvindelig asylansøger.
Formandskabets 29. beretning, 2020, afsnit 5.5, s. 214 ff., indeholder en nær-
mere gennemgang af praksis i henhold til udlændingelovens § 7 for så vidt
angår køns- og æresrelateret forfølgelse, hvortil der i øvrigt henvises.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
5/5