Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2596028_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 327 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 327:
Vil ministeren give et overskueligt overblik af alle de forskellige typer opholdstilla-
delser, som udlændinge kan opnå i Danmark, herunder midlertidigt og permanent
ophold, erhvervsophold, studieophold og humanitært ophold?
Svaret skal bl.a. give et overblik over de forskellige typer ophold ift.:
Hvad kendetegner opholdstilladelsen?
Hvilke regler er forbundet med tildeling af opholdstilladelsen, herunder
hvilke krav man skal leve op til, opholdstilladelsens varighed og mulighed
for forlængelse mm.?
Hvordan kan man miste opholdstilladelsen, f.eks. ved begået kriminalitet?
Hvilke personer opnår typisk den type opholdstilladelse, herunder nationa-
litet, alder, jobsikring og uddannelsesniveau?
Opleves der problemer med misbrug af den type opholdstilladelse, såsom
begået kriminalitet eller at den pågældende personen ikke efterfølgende
forlader landet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har efter anmodning fra Udlændinge- og
Integrationsudvalget udarbejdet en oversigt over de forskellige typer opholdstilla-
delser, som udlændinge kan opnå i Danmark,
jf. den vedlagte oversigt i bilag 1.
Generelt henvises der i øvrigt til Udlændingestyrelsens årlige udgivelse ”Tal og fakta
på udlændingeområdet”.
Kolonnerne A, B og C i den vedlagte oversigt indeholder svar på de tre første af
udvalgets spørgsmål, for så vidt angår de enkelte typer af opholdstilladelser.
For så vidt angår det fjerde spørgsmål vedrørende personkarakteristika for den
givne type opholdstilladelse,
jf. kolonne D i bilag 1,
henvises der generelt til hhv.
”Tal og fakta på udlændingeområdet” og til bilag 2, der indeholder karakteristika
Side
1/4
20. juni 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 5476
1983163
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om ministeren vil give et overskueligt overblik af alle de forskellige typer opholdstilladelser, som udlændinge kan opnå i Danmark, herunder midlertidigt og permanent ophold, erhvervsophold, studieophold og humanitært ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
for de respektive opholdstilladelser. Det skal bemærkes, at det ikke har været mu-
ligt at trække registerdata for personkarakteristika på samtlige af opholdstilladel-
serne.
Til besvarelse af det femte spørgsmål om problemer med misbrug af forskellige ty-
per opholdstilladelser har ministeriet indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen og
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, jf. nedenfor.
Udlændingestyrelsen kan generelt oplyse følgende:
”1. Udlændingestyrelsen holder løbende øje med, om der er risiko for mis-
brug eller forsøg på at omgå de regler om ophold her i landet, som styrel-
sen administrerer. Det gælder både i ansøgningsfasen, mens en opholds-
tilladelse er gældende, og hvis der ikke eller ikke længere er et opholds-
grundlag.
Udlændingestyrelsen kan bl.a. gennemføre stikprøvekontroller og regi-
stersamkøringer. Styrelsen foretager eksempelvis årligt stikprøvekontrol i
ca. 900 sager om forlængelse af to typer af opholdstilladelser på asylom-
rådet. Kontrollen indebærer en dybdegående undersøgelse af, hvorvidt
flygtningene fortsat har et beskyttelsesbehov. Sagerne er tilfældigt ud-
valgt, og der er således ikke på forhånd noget, der indikerer, at beskyttel-
sesbehovet ikke længere er til stede. Ved en registersamkøring sammen-
holdes oplysninger fra Udlændingestyrelsens registre med oplysninger fra
andre registre, fx CPR-, BBR- og eIndkomst-registrene.
2. Hvis Udlændingestyrelsen identificerer tendenser til misbrug eller for-
søg herpå, tager styrelsen de nødvendige skridt for at imødegå det.
Eksempelvis vil Udlændingestyrelsen vurdere, om der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen, hvis styrelsen konstaterer, at betingelsen om
samliv på fælles bopæl i sager om familiesammenføring ikke længere er
opfyldt, eller hvis styrelsen konstaterer, at en flygtning har været rejst på
ferie til det land, hvor udlændingemyndighederne har fundet, at den på-
gældende risikerer forfølgelse omfattet af asylreglerne.
Styrelsen vil også politianmelde personer, som har fået afslag på ophold
eller fortsat ophold her i landet, for muligt ulovligt ophold, hvis styrelsen
konstaterer, at de pågældende fortsat er aktive i fx eIndkomst-registret.
Forhold, der tyder på risiko for misbrug eller forsøg på at omgå de gæl-
dende regler, kan også føre til, at Udlændingestyrelsen præciserer vejled-
ningen til brugerne på nyidanmark.dk eller teksten i ansøgningsskema-
erne, eller at styrelsen foretager justeringer i procedurerne i forbindelse
med sagsbehandlingen. Sidstnævnte er fx sket i relation til styrelsens pro-
cedure for spærring af opholdskort og pas, når indehaverne fx mister de-
res opholdsgrundlag i Danmark, repatrierer eller opnår dansk indfødsret,
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om ministeren vil give et overskueligt overblik af alle de forskellige typer opholdstilladelser, som udlændinge kan opnå i Danmark, herunder midlertidigt og permanent ophold, erhvervsophold, studieophold og humanitært ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
ligesom styrelsen i samarbejde med NIDC har oprettet et obligatorisk kur-
sus i ansigtssammenligning for de relevante medarbejdere i styrelsen.
Endelig kan forhold, der tyder på en risiko for misbrug eller på forsøg på
at omgå de gældende regler, føre til, at Udlændingestyrelsen orienterer
departementet, eksempelvis med en indstilling om, at der sker en lovæn-
dring. Som eksempel på en lovændring med det formål at imødegå mis-
brug henviser styrelsen til lov nr. 122 af 26. februar 2018 om ændring af
udlændingeloven (Øget kontrol på udlændingeområdet). Loven indførte
bl.a. hjemmel til, at Udlændingestyrelsen som udgangspunkt, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder, kan nægte at udstede særlig rej-
selegitimation til udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af
andre grunde har behov for et sådant dokument, hvis ansøgeren flere
gange inden for de seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation under
henvisning til, at rejselegitimationen er bortkommet.
3. Udlændingestyrelsen har ikke grundlag for at konstatere, at kriminalitet
eller manglende udrejse særligt gør sig gældende for bestemte typer af
opholdstilladelse.”
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan generelt oplyse
følgende:
”Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har ikke ad-
gang til Kriminalregisteret, heller ikke til analyse- eller kontrolformål. SIRI
har derfor ikke mulighed for at sammenholde de enkelte opholdstyper
med data vedr. kriminalitet.
SIRIs kontrolindsats omfatter blandt andet selvstændig udgående kontrol
og løbende registersamkøring med fx eIndkomst og CPR. Formålet med
SIRIs kontrolindsatser er primært at følge op på, om betingelserne for en
opholds- og arbejdstilladelse på SIRIs område bliver overholdt. Dertil un-
dersøger SIRI også, om hvorvidt udlændinge arbejder ulovligt i forlæn-
gelse af et lovligt ophold efter en af SIRIs ordninger. Dette gøres eksem-
pelvis ved at samkøre oplysninger fra SIRIs sagsbehandlingssystem med
indkomstoplysninger fra Skattestyrelsens eIndkomstregister.
Såfremt SIRI herefter mistænker en udlænding for at have arbejdet og evt.
også opholdt sig ulovligt i Danmark, politianmelder SIRI udlændingen og
ofte også arbejdsgiveren. Hvis udlændingen stadig formodes at opholde
sig i Danmark, kan SIRI også anmode Hjemrejsestyrelsen om at foretage
udrejsekontrol.”
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om ministeren vil give et overskueligt overblik af alle de forskellige typer opholdstilladelser, som udlændinge kan opnå i Danmark, herunder midlertidigt og permanent ophold, erhvervsophold, studieophold og humanitært ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Gertrud Michaëlis
Side
4/4