Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2551214_0001.png
Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 49
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 14. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 49 (alm.
del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 49:
Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spørgsmål 36 af 13. januar 2022
redegøre for, hvilke argumenter der efter regeringens opfattelse taler for ikke at
trække Danmark ud af statsborgerretskonventionen, som hverken Belgien, Frank-
rig, Storbritannien, Spanien og Italien har ratificeret?
Svar:
1.
Regeringen har ikke planer om at trække Danmark ud af Den Europæiske kon-
vention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen).
Danmark har som et lille land en klar interesse i et regelbaseret internationalt sam-
fund. Der skal dog ikke være tvivl om, at regeringen mener, at vi skal udnytte de
muligheder, som konventionerne giver os. Derfor har regeringen fokus på at ud-
nytte mulighederne for at stramme reglerne i forhold til frakendelse af statsborger-
skab inden for rammerne af de internationale konventioner.
2.
Det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al-
liance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for
Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af
statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Side
1/2
10. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1002
1874603
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del – spm. 280 af 15. marts 2022 vil fremsende en oversigt over hvilke konkrete fordele, danskerne i Danmark efter regeringens opfattelse i dag nyder af, at den daværende socialdemokratiske statsminister Poul Nyrup Rasmussen i 1997 ratificerede statsborgerretskonventionen, som flamlænderne og vallonerne i Belgien ikke nyder, fordi deres regering i Bruxelles stadig ikke har ratificeret konventionen efter 25 år, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Regeringen har den 10. februar 2022 fremsat et lovforslag herom for Folketinget.
3.
I overensstemmelse med indfødsretsaftalen foreslås det i lovforslaget om æn-
dring af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold,
som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.), der netop er fremsat, at
der indføres en mulighed for, at en person, som er dømt for en strafbar handling,
og som derved har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks
vitale interesser, frakendes sit danske statsborgerskab ved dom.
Det foreslås videre, at der ved dom skal ske frakendelse af dansk statsborgerskab
erhvervet ved svig, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Endelig foreslås det, at hvis nogen frakendes sit danske statsborgerskab ved dom
på grund af svig, skal også vedkommendes barn frakendes statsborgerskabet ved
dom, hvis barnet har erhvervet statsborgerskabet gennem vedkommende, med-
mindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser og medmin-
dre barnet derved bliver statsløst. Det bemærkes i den forbindelse, at det er rege-
ringens opfattelse, at det for barnet ville være en urimelig og uhensigtsmæssig kon-
sekvens, hvis barnet på baggrund af en forælders svigagtige handlinger frakendes
sit danske statsborgerskab til statsløshed.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2