Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2554592_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. marts 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 305 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 305:
Vil ministeren kommentere artiklen "Svensk kvinde tog børn til Syrien og lod søn dø
for IS” på berlingske.dk den 4. marts 2022, og vil ministeren på baggrund af artiklen
redegøre for, om den dømte IS-terrorist frit kan indrejse og bosætte sig i Danmark
efter endt afsoning i Sverige, og i givet fald hvilke initiativer regeringen vil tage til
at forebygge at det sker?
Svar:
1.
Jeg kender ikke til omstændighederne i den konkrete sag, herunder om den på-
gældende kvinde har mistet sit svenske statsborgerskab. Ved besvarelsen af spørgs-
målet lægges det til grund, at der er tale om en svensk statsborger.
2.
Det følger af udlændingelovens § 1, at nordiske statsborgere uden tilladelse kan
indrejse og opholde sig her i landet. Nordiske statsborgere er endvidere omfattet
af EU-reglerne om fri bevægelighed.
Udlændingelovens regler om afvisning ved indrejsen her til landet gælder også for
nordiske statsborgere samt for udlændinge omfattet af EU-reglerne, idet dette dog
skal ske inden for rammerne af EU-reglerne, jf. udlændingeloven § 2, stk. 3.
Det følger således af udlændingelovens § 28, stk. 3, bl.a., at en udlænding, der ikke
har fået udstedt registreringsbevis
eller opholdskort, jf. § 6 (EU-reglerne), her i lan-
det, eller en
nordisk statsborger, som ikke har fast bopæl her i landet, bl.a. kan af-
vises ved indrejsen fra et Schengenland, hvis sikkerhedsmæssige grunde tilsiger, at
den pågældende ikke bør have ophold her i landet, jf. udlændingelovens § 28, stk.
1, nr. 7.
Endvidere følger det af udlændingelovens § 28, stk. 6, at en udlænding, der ikke har
bopæl her i landet, uanset bestemmelserne i kapitel 1, kan afvises, hvis det er på-
krævet af hensyn til statens sikkerhed.
Side
1/2
5. april 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4113
1932841
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om kommentar til artiklen "Svensk kvinde tog børn til Syrien og lod søn dø for IS på berlingske.dk den 4/3-22, til udlændinge- og integrationsministeren
Afgørelser om afvisning af indrejse i Danmark træffes af politiet efter en konkret og
individuel vurdering af sagens samtlige omstændigheder. Tidligere straffedomme
kan indgå i en sådan vurdering.
Reglerne om unionsborgeres ret til tage ophold i andre EU-medlemsstater samt om
begrænsningerne i denne ret findes i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF af 29.
april 2004).
Efter opholdsdirektivets artikel 27 kan unionsborgeres ret til indrejse og ophold be-
grænses af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Det følger af opholdsdirektivet, at en afgørelse om bl.a. afvisning af unionsborgere
skal være i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og udelukkende
kan begrundes i den pågældendes personlige adfærd, som skal udgøre en reel,
umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel, der berører en grundlæggende sam-
fundsinteresse. Generalpræventive hensyn samt tidligere straffedomme kan ikke i
sig selv begrunde en sådan afgørelse.
Opholdsdirektivets artikel 27 er bl.a. gennemført i dansk ret ved § 37 i EU-opholds-
bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1457 af 6. oktober 2020).
Det bemærkes, at de almindelige regler om udvisning i udlændingelovens kapitel 4
også finder anvendelse for nordiske statsborgere. For udlændinge omfattet af EU-
reglerne kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse med de principper, der ef-
ter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændin-
gelovens § 26 b.
3.
Endelig kan det oplyses, at det fremgår af udlændingelovens § 38, stk. 2, at ind-
og udrejsekontrol ikke må finde sted ved grænsen til et Schengenland. Dog kan der
undtagelsesvis ske kontrol ved en sådan grænse i medfør af Schengengrænseko-
deks artikel 25.
Danmark har siden den 12. november 2019 genindført midlertidig grænsekontrol
ved grænsen mod Sverige, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 25.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2