Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2549633_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. marts 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 288 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 288:
Vil ministeren kommentere artiklen "Syv bandefolk anholdt: Svensk politi har hjul-
pet til”, bt.dk, den 11. januar 2022, herunder sætningen "Det er politiets nye afde-
ling National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der står bag anholdelserne af de
syv mænd på mellem 20 og 24 år, der alle er danske statsborgere”, og vil ministeren
på den baggrund redegøre for, hvordan de pågældende har opnået dansk indføds-
ret, om de har dobbelt statsborgerskab, herunder i så fald hvilke, og i givet fald om
ministeren vil fratage dem deres danske indfødsret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK). NSK har oplyst,
at NSK den 11. januar 2022 rettelig anholdt seks mænd i alderen
20-24 år i en sag om besiddelse af skydevåben.
Anholdelserne skete efter en relativt kort og intensiv efterforsk-
ning, der blev foretaget i tæt samarbejde med de svenske myn-
digheder gennem grænsesamarbejdet mellem dansk politi og
retshåndhævende myndigheder i Sverige.
De pågældende personer har efter politiets opfattelse været in-
volveret i smugling og besiddelse af skydevåben, og der blev i
forbindelse med anholdelserne foretaget flere ransagninger.
Side
1/3
22. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 3623
1922557
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Syv bandefolk anholdt: Svensk politi har hjulpet til, bt.dk, den 11. januar 2022, herunder sætningen "Det er politiets nye afdeling National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der står bag anholdelserne af de syv mænd på mellem 20 og 24 år, der alle er danske statsborgere, og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvordan de pågældende har opnået dansk indfødsret, om de har dobbelt statsborgerskab, herunder i så fald hvilke, og i givet fald om ministeren vil fratage dem deres danske indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
Fire ud af de seks anholdte personer blev varetægtsfængslet, og
de to øvrige personer er fortsat sigtet. Der er nedlagt navnefor-
bud i sagen, som foregår bag lukkede døre.
Henset til den verserende efterforskning er det ikke muligt for
NSK at oplyse yderligere om sagen.””
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at én af de anholdte er irakisk
statsborger. De fem øvrige anholdte er danske statsborgere.
For så vidt angår de fem anholdte med dansk statsborgerskab, erhvervede tre dansk
statsborgerskab ved fødslen som efterkommere af en forælder med dansk stats-
borgerskab af udenlandsk herkomst.
Den fjerde af de anholdte erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbin-
delse med sin mors naturalisation med virkning fra den 13. marts 2008 i henhold til
lov nr. 158 af 6. marts 2008 om indfødsrets meddelelse. Den anholdte var somalisk
statsborger på tidspunktet for den pågældendes erhvervelse af dansk statsborger-
skab.
Den femte af de anholdte erhvervede dansk statsborgerskab som biperson i forbin-
delse med sin fars naturalisation med virkning fra den 27. december 2000 i henhold
til lov nr. 1271 af 20. december 2000 om indfødsrets meddelelse. Den anholdte var
irakisk statsborger på tidspunktet for den pågældendes erhvervelse af dansk stats-
borgerskab.
Det bemærkes, at der ikke løbende registreres oplysninger om dobbelt statsborger-
skab i Udlændinge- og Integrationsministeriets systemer eller i Det Centrale Per-
sonregister.
Udlændinge- og integrationsministeriet har således ikke på det foreliggende grund-
lag mulighed for at fastslå, om de fem anholdte med dansk statsborgerskab aktuelt
har andet statsborgerskab end dansk.
3.
Der kan efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, ske frakendelse af statsborgerskabet
ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes for overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed) eller kapitel 13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste stats-
myndigheder, terrorisme m.v.) eller som ifalder straf efter straffelovens § 81 a (om
forhøjet straf for overtrædelser, der har baggrund i eller er egnet til at fremkalde
en bandekonflikt), medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Muligheden for at frakende statsborgerskabet ved dom blev på regeringens initiativ
udvidet til også at omfatte personer, som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved
lov nr. 1193 af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af
statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Syv bandefolk anholdt: Svensk politi har hjulpet til, bt.dk, den 11. januar 2022, herunder sætningen "Det er politiets nye afdeling National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der står bag anholdelserne af de syv mænd på mellem 20 og 24 år, der alle er danske statsborgere, og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvordan de pågældende har opnået dansk indfødsret, om de har dobbelt statsborgerskab, herunder i så fald hvilke, og i givet fald om ministeren vil fratage dem deres danske indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
skade for statens vitale interesser). Loven gælder for handlinger, der er begået efter
lovens ikrafttræden den 1. juli 2021.
Det vil altid være op til domstolene at vurdere, om der kan ske frakendelse af stats-
borgerskabet i en given sag.
Det bemærkes, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 38 til lov nr.
1057 af 24. oktober 2019 (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.),
som fremsat den 22. oktober 2019, bl.a., at det forudsættes, at i tilfælde, hvor det
både er muligt at indlede en sag om frakendelse af dansk statsborgerskab i henhold
til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, hvorefter frakendelse sker ved dom, og i henhold
til indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, om administrativ fratagelse af statsborgerskabet,
vil frakendelsessagen blive indledt i henhold til § 8 B, stk. 1.
4.
Det bemærkes endelig, at det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået
den 20. april 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konserva-
tive Folkeparti og Liberal Alliance, at der er enighed om at undersøge, om der er et
videre råderum inden for Danmarks internationale forpligtelser til at udvide mulig-
heden for frakendelse af statsborgerskab til også at omfatte andre former for kri-
minalitet, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Regeringen har den 10. februar 2022 fremsat et lovforslag om ændring af indføds-
retsloven (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser, m.v.) for Folketinget.
Mattias Tesfaye
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3