Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2547907_0001.png
Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1327
Doknr.
540258
Dato
24-03-2022
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 1. marts 2022 stillet
følgende spørgsmål nr. 284 (alm. del) til social- og ældreministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt
(DF).
Spørgsmål nr. 284:
”Vil ministeren kommentere en jobannonce fra jobindex.dk, hvor der søges en
faglært pædagog med infantil autisme til en dreng på 6 år, og hvor følgende
blandt andet fremgår: ”I
Farum bor en tyrkisk familie på 4, drengen på 6 år er
funktionsnedsat både fysisk og psykisk samt diagnosticeret med infantil
autisme, han fremstår yngre end sin alder både sprogligt og kognitivt. Han har
brug for en pædagog der kan tale tyrkisk, da forældre ikke kan dansk.
Drengens behov for voksenstøtte, guidning i samtlige situationer både
indlæringsmæssigt, ift. socialt samspil og leg. Han har ikke noget sprog, siger
lyde af gentagende karakter. Han har brug for personlig pleje. Drengen er glad
for sansestimuli og legepladser.”
samt oplyse, om danske skatteydere skal
betale for en sådan pædagog til en tyrkisk familie, der ikke engang gider at
besvære sig med at lære vores sprog, selvom de gerne tager i mod danske
velfærdsydelser?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at børn og unge med handicap kan få hjælp og
støtte fra forskellige lovgivninger, herunder eksempelvis støtte efter reglerne i
dagtilbudsloven eller specialpædagogisk støtte efter folkeskoleloven. Jeg
besvarer spørgsmålet med afsæt i rammerne for hjælp og støtte efter
serviceloven, som hører under mit ministerområde.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at børn og unge med behov for særlig
støtte, herunder børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
får den hjælp og støtte efter serviceloven, som de har behov for. Det fremgår af
serviceloven, at enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp
efter loven, ligesom det fremgår, at hjælp efter serviceloven skal tilrettelægges
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og
forudsætninger.
Det fremgår endvidere af servicelovens § 19, at kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at de opgaver og tilbud, der omfatter børn, unge og deres familier,
udføres i samarbejde med forældrene og på en sådan måde, at det fremmer
børns og unges udvikling, trivsel og selvstændighed.
1
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om danske skatteydere skal betale for en pædagog til en tyrkisk familie, der ikke engang gider at besvære sig med at lære vores sprog, selvom de gerne tager i mod danske velfærdsydelser, til social- og ældreministeren
2547907_0002.png
Det er inden for disse overordnede rammer den enkelte kommunes ansvar at
tilrettelægge den praktiske udførelse af indsatserne. Det gælder også i forhold
til at sikre, at det udførende personale har de rette kvalifikationer og forudsæt-
ninger for at kunne imødekomme det behov, som det enkelte barn eller den
enkelte unge og deres familie har.
Afslutningsvist vil jeg bemærke, at jeg mener, man bør lære sproget, når man
bor her i landet, og det gælder især, når man får børn, der skal vokse op og
have en hverdag her i landet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2