Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2540233_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 273 (alm. del) efter ønske fra Kathrine Olldag (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 273:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes myndighederne er forberedt på modtagel-
sen af flygtninge fra Ukraine, såfremt en russisk invasion af Ukraine medfører et
større antal flygtninge i Danmark? Vil ministeren herunder oplyse:
1. Om der f.eks. findes et eksisterende beredskab i forhold til indkvartering af et
større antal flygtninge, og om der aktuelt pågår et arbejde med forberedelse af fa-
ciliteter?
2. Hvorvidt man i EU-regi har forberedt sig på og/eller drøftet, hvordan man vil
håndtere modtagelse af ukrainske flygtninge i tilfælde af Rusland invaderer Ukra-
ine?
3. Hvilken rolle man forestiller sig, at Danmark skal spille i forhold til en eventuel
europæisk fordeling af ukrainske flygtninge?
4. Om regeringen vil påtage sig ansvaret for, i solidaritet med Ukraines nabolande,
at yde beskyttelse til flygtninge fra Ukraine?
Svar:
Med den russiske invasion af Ukraine den 24. februar 2022 står EU over for en mas-
setilstrømningssituation af personer, der er fordrevet fra Ukraine. På den baggrund
kan jeg oplyse følgende:
1.
De danske myndigheder følger udviklingen tæt og forbereder løbende de
nødvendige beredskabsmæssige forhold i tilfælde af en markant stigning i
antallet af asylansøgere fra Ukraine. Udlændingestyrelsen har cirka 1.000
ledige sengepladser stående klar og kan i løbet af meget kort tid have plads
til indkvartering af yderligere et par tusinde personer. Det kan oplyses, at
det for nuværende umiddelbart er vurderingen, at et større antal fordrevne
ukrainere, der er kommet til Danmark på baggrund af visum eller visumfrit,
indtil videre vælger at bo hos venner og familie.
8. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 3485
1920413
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes myndighederne er forberedt på modtagelsen af flygtninge fra Ukraine, såfremt en russisk invasion af Ukraine medfører et større antal flygtninge i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
I meddelelse vedtaget 2. marts 2022 (C(2022) 1404)har Kommissionen præsen-
teret operationelle retningslinjer for forvaltningen af de ydre grænser mellem EU
og Ukraine. Retningslinjerne har til formål at bistå særligt de medlemsstater, der
grænser op til Ukraine. Retningslinjerne fokuserer på de foranstaltninger, med-
lemsstaterne allerede råder over for at sikre en virkningsfuld og effektiv forvaltning
af grænsepassager med hensyn til personer, der er fordrevet fra Ukraine over de
ydre Schengen-grænser til Polen, Slovakiet, Ungarn og Rumænien, herunder for at
undgå trængsel ved og i nærheden af grænserne, samtidig med at der opretholdes
et højt sikkerhedsniveau for hele Schengenområdet.
Den 2. marts 2022 fremsatte Kommissionen også forslag til rådsgennemførelsesaf-
gørelse om aktivering af Direktivet om minimumsstandarder for midlertidig beskyt-
telse (COM(2022) 91) i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer og om
foranstaltninger, der skal fremme en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af
indsatsen med hensyn til modtagelsen af disse personer og følgerne heraf
(2001/55/EF) (herefter ”direktivet”) i forbindelse med medlemsstaternes håndte-
ring af den aktuelle situation med fordrevne personer fra Ukraine. Der blev opnået
enighed om gennemførelsesafgørelsen på rådsmødet (retlig og indre anliggender)
den 3. marts 2022, og den blev formelt vedtaget den 4. marts 2022. Med gennem-
førelsesafgørelsen indføres i overensstemmelse med direktivets bestemmelser for
midlertidig beskyttelse og adgang til beskrevne rettigheder i samtlige medlemssta-
ter for den i gennemførelsesafgørelsen definerede persongruppe. Samtidig med
opnåelsen af enighed om gennemførelsesafgørelsen enedes Rådet om en politisk
erklæring om som udgangspunkt ikke at anvende direktivets artikel 11. Således var
der enighed om ikke at tilbageføre personer, der allerede har opnået midlertidig
beskyttelse i en anden medlemsstat. Formålet med den politiske erklæring er sær-
ligt at støtte medlemsstater langs grænsen til Ukraine.
Det bemærkes, at gennemførelsesafgørelsen og dermed aktiveringen af direktivet
er omfattet af det danske retsforbehold og derfor ikke finder anvendelse i Dan-
mark.
3.
Kernen i regeringens flygtningepolitik er at hjælpe i nærområderne til konflik-
terne. Så når der er krig i Europa, vil Danmark hjælpe i videst mulige omfang – både
med humanitær støtte til civile i Ukraine, med støtte til de omkringliggende lande
og ved at tage imod fordrevne fra Ukraine på dansk jord. På baggrund af en aftale
med et bredt flertal i Folketinget fremsætter regeringen den 14. marts 2022 forslag
til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Egevang
Side
2/2