Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2540080_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 257 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 257:
Vil ministeren redegøre for, hvordan de evakuerede afghanere havde været stillet
i dag, såfremt de havde søgt asyl efter de almindelige regler frem for opholdstilla-
delse efter særloven, og om der gennemsnitligt ville være gået kortere tid, før de
kunne forlade asylcentrene, hvis de havde søgt asyl efter de almindelige regler? Vil
ministeren ligeledes forholde sig til, om hensigten med særloven om at tilbyde de
evakuerede afghanere de bedst mulige forudsætninger for hurtigt og effektivt at
kunne forsætte deres liv og aktivt blive en del af det danske samfund synes at være
blevet indfriet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Udlændingestyrelsen har løbende vejledt de evakuerede afghanere om mu-
ligheden for at søge om asyl i Danmark, herunder i forbindelse med informa-
tionsmøder på de centre, som de afghanske statsborgere har været indkvar-
terede på, samt i forbindelse med de samtaler, der har været afholdt som led
i behandlingen af sager efter lov om midlertidig opholdstilladelse til visse per-
soner, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (særloven). De
pågældende er i den forbindelse blevet vejledt om, at en eventuel asylansøg-
ning ikke vil få betydning for en ansøgning om opholdstilladelse efter særlo-
ven.
Særloven trådte i kraft den 18. november 2021. Som det fremgår af den sam-
tidige besvarelsen af spørgsmål nr. 256, har Udlændingestyrelsen i alt regi-
streret 911 ansøgninger efter særloven, heraf 908 ansøgninger efter særlo-
vens § 1 og 3 ansøgninger efter særlovens § 3. Det fremgår endvidere af be-
svarelsen, at styrelsen siden lovens ikrafttræden, opgjort pr. 17. februar
Side
1/2
8. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 2645
1918668
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan de evakuerede afghanere havde været stillet i dag, såfremt de havde søgt asyl efter de almindelige regler fremfor opholdstilladelse efter særloven, og om der gennemsnitligt ville være gået kortere tid, før de kunne forlade asylcentrene, hvis de havde søgt asyl efter de almindelige regler, til udlændinge- og integrationsministeren
2022, har truffet afgørelse vedrørende i alt 742 ansøgninger om opholdstil-
ladelse efter særlovens § 1. Tallet fordeler sig på 706 tilladelser og 36 afslag.
Herudover er 18 sager afsluttet uden afgørelse, fordi ansøgeren enten har
frafaldet sin ansøgning, er udrejst eller er afgået ved døden.
Pr. 17. februar 2022 har 450 af de evakuerede afghanere indgivet ansøgning
om asyl. Flygtningenævnets koordinationsudvalg besluttede på et møde den
16. august 2021 at berostille sager vedrørende afghanske statsborgere. Ko-
ordinationsudvalget besluttede på møde den 16. december 2021 at ophæve
berostillelsen af disse sager. I samme periode har Udlændingestyrelsen i for-
længelse af beslutningen i Flygtningenævnets koordinationsudvalg haft asyl-
sager vedrørende afghanske statsborgere stillet i bero.
Det er Udlændingestyrelsens vurdering, at ansøgningerne om opholdstilla-
delse efter særloven er behandlet hurtigt og effektivt, og at de evakuerede
afghanske statsborgere, der ikke har søgt asyl, ikke er stillet ringere i forhold
til tidspunktet for, hvornår de kan forlade de respektive indkvarteringscen-
tre, end de evakuerede afghanere, der har søgt asyl.”
Det er min opfattelse, at tilvejebringelsen af et særligt og midlertidigt opholds-
grundlag har været egnet til sikre de personer, som har opnået opholdstilla-
delse, de bedst mulige forudsætninger for hurtigt og effektivt at kunne fortsætte
deres liv og aktivt blive en del af det danske samfund.
Mattias Tesfaye
/
Anette Görtz
Side
2/2