Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2538308_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 250 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 250:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 131 af 7. januar 2022
redegøre for, hvorvidt de domfældte har dobbelt statsborgerskab, og i så fald hvilke
der er tale om? Vil ministeren samtidig redegøre for, om de domfældte har udvist
en handlemåde, der er til alvorlig skade for statens vitale interesser, og om mini-
steren har kompetence til at fratage de pågældende indfødsretten, og tilkendegive,
om ministeren agter at gøre dette?
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af UUI alm. del - spm. 131 af 7. januar 2022,
erhvervede
den domfældte dansk statsborgerskab som biperson i forbindelse
med sine forældres naturalisation med virkning fra den 18. december 1996 i
henhold til lov nr. 1053 af 11. december 1996.
4. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 2397
1897222
Den domfældte var irakisk statsborger på tidspunktet for sin erhvervelse af
dansk statsborgerskab.
Det bemærkes, at der ikke løbende registreres oplysninger om dobbelt statsborger-
skab i Udlændinge- og Integrationsministeriets systemer eller i Det Centrale Per-
sonregister.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har således ikke på det foreliggende grund-
lag mulighed for at fastslå, om den domfældte aktuelt har andet statsborgerskab
end dansk.
2.
Der kan efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, ske frakendelse af statsborgerskabet
ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes for overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed) eller kapitel 13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste stats-
myndigheder, terrorisme m.v.) eller som ifalder straf efter straffelovens § 81 a (om
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 131 af 7. januar 2022 vil redegøre for, hvorvidt de domfældte har dobbelt statsborgerskab, og i så fald hvilke der er tale om? Vil ministeren samtidig redegøre for, om de domfældte har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for statens vitale interesser, og om ministeren har kompetence til at fratage de pågældende indfødsretten, og tilkendegive, om ministeren agter at gøre dette, til udlændinge- og integrationsministeren
forhøjet straf for overtrædelser, der har baggrund i eller er egnet til at fremkalde
en bandekonflikt), medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Muligheden for at frakende statsborgerskabet ved dom blev på regeringens initiativ
udvidet til også at omfatte personer, som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved
lov nr. 1193 af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af
statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser). Loven gælder for handlinger, der er begået efter
lovens ikrafttræden den 1. juli 2021.
Det vil altid vil være op til domstolene at vurdere, om der kan ske frakendelse af
statsborgerskabet i en given sag.
Det følger desuden af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at den, som har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, af udlændinge-
og integrationsministeren kan fratages sin danske indfødsret, medmindre den på-
gældende derved bliver statsløs.
Det bemærkes, at det fremgår af bemærkningerne til det lovforslag, der indsatte
indfødsrets-lovens § 8 B, stk. 3, i indfødsretsloven (lovforslag nr. L 38, som fremsat
den 22. oktober 2019), at i tilfælde, hvor det både er muligt at indlede en sag om
frakendelse af dansk statsborgerskab i henhold til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1,
hvorefter frakendelse sker ved dom, og om administrativ fratagelse i henhold til §
8 B, stk. 3, vil en frakendelsessag blive indledt i henhold til indfødsretslovens § 8 B,
stk. 1.
3.
Det fremgår af indfødsretsaftalen indgået den 20. april 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, at der
er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for Danmarks in-
ternationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af statsborger-
skab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
4.
Regeringen har på den baggrund den 10. februar 2022 fremsat et lovforslag nr. L
127 om ændring af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 131 af 7. januar 2022 vil redegøre for, hvorvidt de domfældte har dobbelt statsborgerskab, og i så fald hvilke der er tale om? Vil ministeren samtidig redegøre for, om de domfældte har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for statens vitale interesser, og om ministeren har kompetence til at fratage de pågældende indfødsretten, og tilkendegive, om ministeren agter at gøre dette, til udlændinge- og integrationsministeren
forhold, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.) for Folketinget,
hvor der bl.a. indføres en hjemmel til, at en person, som er dømt for en strafbar
handling, og som derved har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
Danmarks vitale interesser, skal frakendes sit danske statsborgerskab ved dom.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3