Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2533500_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 237 (Alm. del) efter ønske fra Sikandar Siddique (FG) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 237:
Vil ministeren uddybe, om det snarest kommer til at fremgå klart af lovgivningen,
at flygtninge med opholdstilladelse efter enhver bestemmelse i udlændingelovens
§§ 7 eller 8 kun kan miste opholdstilladelsen, hvis der er indtruffet "fundamentale,
stabile og varige ændringer i hjemlandet" i overensstemmelse til Flygtningekonven-
tionen, som er gældende lov i Danmark?
Svar:
Flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventions-
status), eller § 8, stk. 1 (kvoteflygtninge), er omfattet af flygtningekonventionen,
hvorfor de danske inddragelses- og forlængelsesregler for disse typer af opholdstil-
ladelser administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens regler om
ophør af flygtningestatus.
Det betyder, at inddragelse af disse typer af opholdstilladelse kun kan ske, hvis der
er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland.
Flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelses-
status), § 7, stk. 3 (midlertidig beskyttelsesstatus), eller § 8, stk. 2 (kvoteflygtninge),
er derimod ikke omfattet af flygtningekonventionen.
For disse flygtninge skal der i stedet foretages en vurdering af, om der på inddra-
gelsestidspunktet eller tidspunktet, hvor der sker nægtelse af forlængelse, fortsat
er krav på beskyttelse i Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser,
herunder navnlig artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil generelle forhold
kun helt undtagelsesvist i sig selv kunne begrunde beskyttelse. Det betyder, at op-
holdstilladelse kun gives i de mest ekstreme tilfælde af generel voldsudøvelse, hvor
Side
1/2
24. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 2016
1889578
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren vil uddybe, om det snarest kommer til at fremgå klart af lovgivningen, at flygtninge med opholdstilladelse efter enhver bestemmelse i udlændingelovens §§ 7 eller 8 kun kan miste opholdstilladelsen, hvis der er indtruffet "fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet" i overensstemmelse til Flygtningekonventionen, som er gældende lov i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
der består en reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 3 alene i kraft af tilstedeværelse på området.
Det betyder samtidig, at en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet eller det
tidligere opholdsland efter omstændighederne indebærer, at der kan træffes afgø-
relse om inddragelse. Efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol gælder dette uanset, at forholdene – trods forbedringerne – fortsat er alvorlige,
skrøbelige og uforudsigelige, så længe forbedringerne ikke er af helt midlertidig ka-
rakter.
Det er vurderingen, at de danske inddragelses- og forlængelsesregler ligger inden
for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, og regeringen har ingen
planer om at ændre reglerne.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2