Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2533495_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 236 (Alm. del) efter ønske fra Sikandar Siddique (FG) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 236:
Den særlige midlertidige beskyttelsesstatus i udlændingelovens § 7, stk. 3, blev fo-
reslået af Mette Frederiksen, da hun var Justitsminister i 2015 og vedtaget af et
bredt flertal i Folketinget som reaktion på det meget høje antal flygtninge, der an-
kom til Danmark i 2015 og med begrundelsen, at myndighederne skulle kunne følge
med. Vil ministeren på den baggrund forklare, om regeringen er i stand til at følge
med nu, og om man derfor vil overveje at afskaffe denne særlige midlertidige be-
skyttelsesstatus, jf. § 7, stk. 3, så også krigsflygtninge, der ikke er individuelt for-
fulgt, men som vil være i fare i hjemlandet, i stedet omfattes af 7.2-status?
Svar:
Da Folketinget i 2015 indførte den midlertidige beskyttelsesstatus, var det med
henblik på, at opholdstilladelser givet på baggrund af de generelle forhold i hjem-
landet eller det tidligere opholdsland skal være midlertidige.
Selvom indrejsetallene for asylansøgere lige nu er nogle ganske andre, end dem vi
så under flygtninge- og migrantkrisen, så er det er fortsat vigtigt, at vi har fokus på,
at vi skal bevare sammenhængskraften i vores samfund.
Danmark har inden for de sidste ti år givet opholdstilladelse til mange tusinde flygt-
ninge og familiesammenførte til flygtninge, hvoraf de fleste klarer sig godt og er en
del af samfundet. Der er dog stadig nogle store integrationsudfordringer, og man
kan derfor ikke nøjes med at se på indrejsetallene.
Regeringen ønsker naturligvis, at Danmark lever op til sine internationale forplig-
telser og sikrer flygtninge beskyttelse, så længe de har behov herfor. Men i lyset af
integrationsudfordringerne må det samtidig erkendes, at Danmark ikke har mulig-
hed for at tilbyde permanent ophold til alle.
Et ophold som flygtning i Danmark er derfor midlertidigt, og dét står regeringen fast
på.
Side
1/2
24. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 2015
1889563
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om ministeren vil forklare, om regeringen er i stand til at følge med nu, og om man derfor vil overveje at afskaffe denne særlige midlertidige beskyttelsesstatus, jf. § 7, stk. 3, så også krigsflygtninge, der ikke er individuelt forfulgt, men som vil være i fare i hjemlandet, i stedet omfattes af 7.2-status, til udlændinge- og integrationsministeren
Det betyder, at beskyttelsen som udgangspunkt skal ophøre, når der ikke længere
er behov herfor. For personer, der er flygtet fra deres hjemland på grund af de ge-
nerelle forhold, er behovet for beskyttelse generelt mere midlertidig, idet beskyt-
telsen har baggrund i en generel situation, som vil kunne ændre sig. Den midlerti-
dige beskyttelsesstatus i udlændingelovens § 7, stk. 3, er netop tilpasset dette mid-
lertidige beskyttelsesbehov, og regeringen har derfor ingen intentioner om at af-
skaffe bestemmelsen.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2