Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2532300_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 230 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 230:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 157 af 27. januar 2022,
hvoraf det fremgår at Udlændinge- og Integrationsministeriet til brug for besvarel-
sen har identificeret otte personer dømt for gruppevoldtægt, der har opnået dansk
indfødsret ved naturalisation, redegøre for mulighederne for at indføre betinget
statsborgerskab ved naturalisation og frakendelse ved alvorlig personfarlig krimi-
nalitet som voldtægt, samt oplyse om regeringen vil tage initiativ til at gøre dette,
henset til det forhold til statsborgerretskonventionen som Frankrig, Belgien, Italien,
Spanien, Irland og Storbritannien har?
Svar:
1.
Det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al-
liance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for
Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af
statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Det fremgår endvidere, at der tillige er enighed mellem aftaleparterne om, at det
skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved
en ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til
”skal”, således at der fremadrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Side
1/2
23. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1937
1888844
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 230: MFU spm. om mulighederne for at indføre betinget statsborgerskab ved naturalisation og frakendelse ved alvorlig personfarlig kriminalitet som voldtægt, samt oplyse om regeringen vil tage initiativ til at gøre dette, henset til det forhold til statsborgerretskonventionen som Frankrig, Belgien, Italien, Spanien, Irland og Storbritannien har, til udlændinge- og integrationsministeren
Regeringen har den 10. februar 2022 fremsat et lovforslag herom (L127).
I overensstemmelse med indfødsretsaftalen foreslås det bl.a. i lovforslaget om æn-
dring af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold,
som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.), at der indføres en hjem-
mel til, at en person, som er dømt for en strafbar handling, og som derved har ud-
vist en handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, fraken-
des sit danske statsborgerskab ved dom, medmindre det vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser.
2.
Regeringen har ikke planer om at trække Danmark ud af Den Europæiske kon-
vention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen).
Statsborgerretskonventionen, som Danmark har tiltrådt og ratificeret, fastsætter
udtømmende, i hvilke situationer en stats lovgivning må indeholde regler om for-
tabelse af statsborgerskab. Det følger således af statsborgerretskonventionen, at
fortabelse som følge af kriminalitet kun kan komme på tale i tilfælde af en handle-
måde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale interesser.
En ordning, hvorefter man tildeler en person dansk statsborgerskab og herefter be-
tinger statsborgerskabet af, at pågældende i en årrække ikke begår kriminalitet, vil,
i det omfang en sådan betingelse håndhæves i tilfælde af, at den pågældende begår
kriminalitet, indebære en fratagelse af statsborgerskabet i statsborgerretskonven-
tionens forstand.
De i spørgsmålet nævnte lande har i modsætning til Danmark ikke ratificeret stats-
borgerretskonventionen.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2