Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2551200_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 222 (alm. del) efter ønske fra Mads Fuglede (V) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 222:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at sammenblande chikane og radika-
lisering i Udlændingestyrelsens indberetningsskema IN8 ”Indberetning om chikane
og/eller mistanke om radikalisering”, når PET decideret har udtrykt en bekymring
for radikalisering (og ikke chikane) på indkvarteringscentrene, jf. artiklen ”PET har
fået 78 indberetninger om radikaliserede asylansøgere siden 2016” på dr.dk den
30. juli 2017? Er denne sammenblanding ikke med til at forvirre indberetteren og
fjerne fokus fra de spørgsmål, PET har brug for at få svar på?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive ind-
kvarteringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a,
stk. 5. I praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse steder
på vegne af styrelsen. Driften er reguleret i årlige operatørkontrakter
mellem Udlændingestyrelsen og de enkelte indkvarteringsoperatører,
hvoraf det fremgår, hvilke opgaver operatørerne skal udføre. Opera-
tørkontrakterne er offentligt tilgængelige på
www.us.dk.
Det fremgår af operatørkontrakterne, at der er nultolerance over for
enhver form for kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd på indkvarte-
ringsstederne. Det fremgår endvidere, at indkvarteringsoperatørerne
skal politianmelde alle former for kriminalitet og mistanke om krimi-
nelle forhold på indkvarteringsstederne, og at operatørerne skal un-
derrette det lokale politi om enhver mistanke om radikalisering blandt
beboere og udefra kommende personer, som opsøger indkvarterings-
30. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1630
1904981
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt at sammenblande chikane og radikalisering i Udlændingestyrelsens indberetningsskema IN8 Indberetning om chikane og/eller mistanke om radikalisering, når PET decideret har udtrykt en bekymring for radikalisering (og ikke chikane) på indkvarteringscentrene, jf. artiklen PET har fået 78 indberetninger om radikaliserede asylansøgere siden 2016 på dr.dk den 30. juli 2017? Er denne sammenblanding ikke med til at forvirre indberetteren og fjerne fokus fra de spørgsmål, PET har brug for at få svar på, til udlændinge- og integrationsministeren
stederne. Endelig fremgår det, at indkvarteringsoperatørerne skal ind-
berette alle former for kriminalitet samt alvorlige hændelser på ind-
kvarteringsstederne til Udlændingestyrelsen.
Indberetningspligten omfatter bl.a. mistanke om radikalisering, chi-
kane, hærværk, tyveri, brandstiftelse, seksuelle krænkelser og vold og
trusler, magtanvendelse samt andre alvorlige konflikter mv. Indberet-
ning skal ske, uanset om forholdene er rettet mod beboere på indkvar-
teringsstederne, mod personalet eller mod andre personer, som op-
holder sig på eller besøger indkvarteringsstederne.
Indberetningerne sendes til Udlændingestyrelsen på to forskellige ske-
maer, henholdsvis skema IN8 om mistanke om radikalisering eller kri-
minalitet begået med ekstremistisk motiv og skema IN9, som omfatter
de øvrige kategorier i indberetningsordningen.
2.
Siden den 1. maj 2019 har det været fast praksis, at indkvarterings-
operatørerne sender indberetninger om mistanke om radikalisering
direkte til Politiets Efterretningstjeneste (PET) samtidig med fremsen-
delsen af indberetningen til Udlændingestyrelsen og det lokale politi.
Frem til juni 2019 foregik indberetninger om både chikane og mistanke
om radikalisering eller kriminalitet begået med ekstremistisk motiv
ved benyttelse af IN8-skemaet. Siden juni 2019 har IN8-skemaet været
forbeholdt indberetninger om mistanke om radikalisering eller krimi-
nalitet begået med ekstremistisk motiv, mens IN9-skemaet har vedrørt
alle øvrige forhold omfattet af indberetningsordningen, herunder ind-
beretninger om chikane.
Spørgsmålet hviler således på en præmis, som ikke længere er til
stede.
3.
Udlændingestyrelsen afholder endvidere i samarbejde med PET kur-
ser for personalet på indkvarteringsstederne med henblik på at ruste
medarbejderne til at genkende tegn på mulig radikalisering.”
I forlængelse af ovenstående bemærkes det, at regeringen har særligt fokus på ter-
rordømte og andre personer, som udviser tegn på radikalisering. Justitsministeren
har således i slutningen af 2020 nedsat en særlig indsatsgruppe, Bjelkegruppen,
som siden da har arbejdet på at styrke Danmarks indsats i forhold til terrordømte
og andre personer, der udviser tegn på radikalisering – både i fængslerne og efter,
de er løsladt. Dette arbejde omfatter også udlændinge, der efter løsladelse skal ind-
kvarteres på et udrejsecenter.
Bjelkegruppen skal først og fremmest gennemgå det eksisterende system og myn-
dighedssamarbejde i forhold til terrordømte og radikaliserede med henblik på at
anbefale konkrete tiltag til forbedring. For det andet skal Bjelkegruppen udvikle en
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt at sammenblande chikane og radikalisering i Udlændingestyrelsens indberetningsskema IN8 Indberetning om chikane og/eller mistanke om radikalisering, når PET decideret har udtrykt en bekymring for radikalisering (og ikke chikane) på indkvarteringscentrene, jf. artiklen PET har fået 78 indberetninger om radikaliserede asylansøgere siden 2016 på dr.dk den 30. juli 2017? Er denne sammenblanding ikke med til at forvirre indberetteren og fjerne fokus fra de spørgsmål, PET har brug for at få svar på, til udlændinge- og integrationsministeren
langsigtet plan for, hvordan Danmark bedst håndterer truslen fra terrordømte og
radikaliserede i fremtiden.
Bjelkegruppen har udgivet sin første rapport i efteråret 2021, der har fokus på at
styrke den danske indsats over for terrordømte og radikaliserede i perioden frem
mod løsladelse.
Den næste delrapport fra Bjelkegruppen vil behandle myndighedernes indsats over
for terrordømte og radikaliserede i forbindelse med prøveløsladelse og efter løsla-
delse, herunder løsladelse til et udrejsecenter. Rapporten forventes at blive offent-
liggjort i foråret 2022, men arbejdet har allerede medført nogle ændringer i det
eksisterende indberetningssystem. Bjelkegruppen har således i samarbejde med
relevante myndigheder bl.a. revideret det eksisterende IN8-skema. Baggrunden
herfor var bl.a. at få optaget Hjemrejsestyrelsen i den eksisterende indberetnings-
ordning, således at Hjemrejsestyrelsens medarbejdere på tilsvarende vis som ind-
kvarteringsoperatørerne kan foretage indberetninger ved bekymring om radikali-
sering. Derudover blev skemaet revideret med henblik på at fremme oplysninger-
nes kvalitet og for at sikre, at indberetningerne videregives til de relevante myndig-
heder.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har medio december 2021 fremsendt det
reviderede skema til henholdsvis Udlændingestyrelsen og Hjemrejsestyrelsen med
henblik på implementering. Udlændingestyrelsen har oplyst, at skemaet medio ja-
nuar 2022 blev sendt til indkvarteringsoperatørerne med henblik på implemente-
ring i operatørerne elektroniske sagsbehandlingssystem, mens Hjemrejsestyrelsen
har anvendt skemaet siden januar 2022.
Jeg vil ikke allerede nu foregribe, hvad Bjelkegruppen ellers måtte nå frem til af
anbefalinger, og om anbefalingerne måtte føre til yderligere ændringer i nogle af
de eksisterende procedurer for indberetninger i indkvarteringssystemet. Dansker-
nes sikkerhed er imidlertid en topprioritet for regeringen, og jeg ser derfor frem til
at se det endelige resultat af Bjelkegruppens arbejde.
For så vidt angår arbejdet med at uddanne relevante medarbejdere i at forebygge
radikalisering, henvises der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 221 fra
Udlændinge- og Integrationsudvalget (alm. del).
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3