Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2529693_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 219 (alm. del) efter ønske fra Kathrine Olldag (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 219:
Vil ministeren redegøre for reglerne om indgivelse af en ansøgning om opholdstil-
ladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning, jf. udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 12, herunder hvornår en ansøgning kan indgives? Vil ministeren i sit svar re-
degøre for, om der først kan indgives en ansøgning, når der er truffet en endelig
afgørelse, eller om en ansøgning kan indgives i umiddelbar forlængelse af afgørel-
sen i første instans?
Svar:
Visse udlændinge, herunder familiesammenførte og flygtninge, kan meddeles op-
holdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen i udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 12, hvis deres opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, og
de er i et fast ansættelsesforhold, der har haft en varighed af mindst 2 år.
Det er således en grundlæggende betingelse for, at eksempelvis en familiesammen-
ført eller en flygtning kan blive omfattet af arbejdsmarkedstilknytningsordningen,
at udlændingens oprindelige opholdstilladelse er inddraget eller nægtet forlænget.
Adgangen til at indgive ansøgning efter arbejdsmarkedstilknytningsreglen er regu-
leret i udlændingelovens § 9 a, stk. 6. Det fremgår bl.a. af § 9 a, stk. 6, at en ansøg-
ning om opholdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen kun kan ind-
gives af en udlænding, der opholder sig her i landet. Ansøgning om opholdstilla-
delse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen, der indgives senere end 7 dage
efter, at der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller om ind-
dragelse af udlændingens opholdstilladelse som f.eks. familiesammenført eller
flygtning, afvises, medmindre særlige grunde taler herimod.
Hvornår, en afgørelse kan betragtes som værende endelig, afhænger af, om afgø-
relsen om inddragelse eller nægtelse af forlængelse påklages. Påklages afgørelsen
om inddragelse eller nægtelse af forlængelse, betragtes afgørelsen truffet i anden
Side
1/2
16. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontoret for International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1569
1883311
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om ministeren vil redegøre for reglerne om indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning, jf. udlændingelovens §9 a, stk. 2, nr. 12, herunder hvornår en ansøgning kan indgives? Vil ministeren i sit svar redegøre for, om der først kan indgives en ansøgning, når der er truffet en endelig afgørelse, eller om en ansøgning kan indgives i umiddelbar forlængelse af afgørelsen i første instans, til udlændinge- og integrationsministeren
instans som den endelige afgørelse. Påklages afgørelsen ikke, betragtes afgørelsen
truffet i første instans som den endelige afgørelse. Der kan i øvrigt henvises til be-
mærkningerne til lovforslag nr. L 187 af 5. maj 2020, jf. Folketingstidende 2019-
2020, tillæg A, side 12-13.
For fuldstændighedens skyld skal det endelig bemærkes, at der gælder det særlige
for udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., at de kan søge
opholdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen, hvis deres opholds-
tilladelse udløber. For denne gruppe udlændinge gælder der således ikke et krav
om, at den oprindelige opholdstilladelse skal inddrages eller nægtes forlænget. Det
skyldes, at opholdstilladelse efter særloven for afghanske tolke og lokalansatte
meddeles for en midlertidig periode uden mulighed for forlængelse.
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2