Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2527818_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 203 (alm. del) efter ønske fra Halime Oguz (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 203:
Vil ministeren redegøre for hvilke evt. meromkostninger det vil give, hvis man på-
lægger Udlændingestyrelsen altid at skulle oplyse kvinder, der har været udsat for
vold eller social kontrol, om alternative mulige opholdsgrundlag, end det de har,
ansøger på baggrund af, søger rådgivning om eller har fået afslag på? Flere eksper-
ter og erfaringspersoner på området fortæller, at kvinder oplever afslag på op-
holdstilladelse uden at få at vide, at de sandsynlighed kunne få en opholdstilladelse
på et andet grundlag, end det, de har ansøgt om. Flere oplever, at de ikke rådgives
om, at der findes alternative opholdsgrundlag end det, de for indeværende har. Det
opleves altså som om, at Udlændingestyrelsen minimumsinformerer snarere end
udførligt at rådgive kvinderne om deres muligheder.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Som en del af den politiske aftale af 25. januar 2021 mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati-
vet om en indsats mod social kontrol i etniske minoritetsmiljøer har Ud-
lændingestyrelsen fået tildelt en bevilling til at etablere en vejlednings-
indsats.
Der er afsat 0,3 mio. kr. årligt i perioden 2021-2024 til Udlændingestyrel-
sens vejledningsindsats. Alle midler er lønsum.
Mio. kr.
Løn
I alt
2021
0,3
0,3
2022
0,3
0,3
2023
0,3
0,3
2024
0,3
0,3
10. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 1210
1877698
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvilke evt. meromkostninger det vil give, hvis man pålægger Udlændingestyrelsen altid at skulle oplyse kvinder, der har været udsat for vold eller social kontrol, om alternative mulige opholdsgrundlag, end det de har, ansøger på baggrund af, søger rådgivning om eller har fået afslag på, til udlændinge- og integrationsministeren
2527818_0002.png
2.
Udlændingestyrelsen har i en årrække haft en hotline for unge udsat
for tvang. Som en del af vejledningsindsatsen i medfør af den politiske
aftale af 25. januar 2021 udvidede Udlændingestyrelsen i 2021 hotlinen,
så den herefter er henvendt til
udlændinge, som er udsat for vold eller negativ social kontrol, og
som har spørgsmål til deres opholdsgrundlag,
unge udlændinge, som fx er i risiko for ufrivilligt at blive sendt til
udlandet med henblik på at blive gift eller genopdraget, og
udlændinge, som endnu ikke har besluttet sig for, om de ønsker at
indgå et planlagt ægteskab.
Ved henvendelse til hotlinen, som er åben alle hverdage i tidsrummet
9.00-15.00, kan man komme i direkte kontakt med en sagsbehandler,
som har kvalificeret kendskab til reglerne om familiesammenføring og til
behandlingen af sager, hvor det skal vurderes, om en udlænding, som har
været udsat for vold eller negativ social kontrol, kan bevare sin opholds-
tilladelse.
Det er styrelsens generelle erfaring, at det typisk er en kommunal sags-
behandler eller en medarbejder fra et krisecenter, der tager kontakt til
styrelsen for at få vejledning på vegne af udlændinge, som er udsat for
vold eller negativ social kontrol, men udlændingene er også velkomne til
selv at henvende sig, og der er også mulighed for at aftale tid til en per-
sonlig samtale med en sagsbehandler enten online eller ved et fysisk
møde i Udlændingestyrelsen.
3.
Ved en beklagelig fejl er specifik information om, at hotlinen også hen-
vender sig til udlændinge, som er udsat for vold eller negativ social kon-
trol, og som har spørgsmål til deres opholdstilladelse, først den 26. januar
2022 blevet præcist adresseret på nyidanmark.dk:
https://www.nyidan-
mark.dk/da/Kontakt-os/Kontakt-Udl%C3%A6ndingestyrel-
sen/Udl%C3%A6ndingestyrelsens-hotline.
Udlændingestyrelsen har imidlertid siden oprettelsen af hotlinen lø-
bende orienteret interessenterne om hotlinens eksistens. I foråret 2021
orienterede styrelsen således Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(LOKK) om vejledningsindsatsen og hotlinen, ligesom styrelsen i foråret
2021 holdt oplæg om vejledningsindsatsen og hotlinen på det Regionale
Netværksmøde, som afholdes af styrelsen for kommunerne.
Desuden har Udlændingestyrelsen i samarbejde med Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration siden juni 2021 som en del af vejled-
ningsindsatsen afholdt fire webinarer med deltagelse af personale fra
over 35 forskellige krisecentre fra hele landet. Styrelsens oplæg på webi-
narerne indeholdt bl.a. orientering om
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvilke evt. meromkostninger det vil give, hvis man pålægger Udlændingestyrelsen altid at skulle oplyse kvinder, der har været udsat for vold eller social kontrol, om alternative mulige opholdsgrundlag, end det de har, ansøger på baggrund af, søger rådgivning om eller har fået afslag på, til udlændinge- og integrationsministeren
reglerne for inddragelse/nægtelse af forlængelse af opholdstilla-
delse,
udlændingelovens § 26 og Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 8,
muligheden for at bevare en opholdstilladelse ved vold eller nega-
tiv social kontrol, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7,
reglerne for at opnå ny opholdstilladelse som familiesammenført til
et herboende mindreårigt barn, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
og
kontakt til Udlændingestyrelsen, herunder styrelsens hotline.
I januar 2022 afholdt Udlændingestyrelsen et webinar for organisationen
Søstre mod vold og kontrol, hvor styrelsen ligeledes orienterede om reg-
lerne og hotlinen. Styrelsen har derudover indtil videre planlagt yderli-
gere to webinarer til afholdelse henholdsvis den 7. februar 2022 og den
14. marts 2022.
4.
Vejledningsindsatsen i Udlændingestyrelsen omfatter såvel udlæn-
dinge med opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring som
asyl. Afhængig af udlændingens opholdsgrundlag og personlige forhold i
øvrigt yder Udlændingestyrelsen den vejledning, som er relevant i den
konkrete sag om vold eller negativ social kontrol.
Hvis udlændingens opholdstilladelse er betinget af samliv på fælles bo-
pæl med en herboende person, som udøver volden eller den negative
sociale kontrol, vejleder styrelsen om den lempeligere inddragelsesvur-
dering, der finder anvendelse i sager, hvor en udlænding eller dennes
barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her
i landet, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7.
Hvis udlændingen har herboende, mindreårige børn, vejleder Udlændin-
gestyrelsen også om reglerne for familiesammenføring med børn. Efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, kan der således meddeles opholdstilla-
delse som familiesammenført til et herboende mindreårigt barn, hvis
ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed og hensy-
net til mindreårige børns tarv, taler derfor.
Hvis det oplyses, at udlændingen har en ny ægtefælle eller samlever, vej-
leder Udlændingestyrelsen om reglerne for familiesammenføring til en
ny ægtefælle eller samlever, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1. Sty-
relsen bemærker dog, at en sådan vejledning som oftest ikke er relevant
i denne type af sager.
Derudover vejleder Udlændingestyrelsen om, hvilke andre muligheder
der er for at bevare sin opholdstilladelse. Det kan fx være på baggrund af
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvilke evt. meromkostninger det vil give, hvis man pålægger Udlændingestyrelsen altid at skulle oplyse kvinder, der har været udsat for vold eller social kontrol, om alternative mulige opholdsgrundlag, end det de har, ansøger på baggrund af, søger rådgivning om eller har fået afslag på, til udlændinge- og integrationsministeren
udlændingens egen tilknytning til Danmark, mindreårige børns selvstæn-
dige tilknytning til Danmark, udlændingens samvær med herboende min-
dreårige børn eller hensynet til familiens enhed.
Endelig vejleder Udlændingestyrelsen om, hvilken dokumentation ud-
lændingen kan fremsende for at dokumentere eller sandsynliggøre, at
udlændingen har været udsat for vold eller negativ social kontrol.
Det ligger imidlertid uden for Udlændingestyrelsens opgaver og kompe-
tence som offentlig myndighed at tilbyde decideret rådgivning til den en-
kelte udlænding om, hvad den pågældende bør gøre i en given situation.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
4/4