Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2521339_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. januar 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 176 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Mes-
serschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 176:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 119 af 5. januar 2022
bekræfte, at ministeren har kompetence til at tage statsborgerskabet fra dobbelte
statsborgere, der har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks
vitale interesser, og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor ministe-
ren ikke vil tage statsborgerskabet fra de to omtalte LTF-medlemmer, der efter mi-
nisterens opfattelse også har henholdsvis sydafrikansk og somalisk statsborger-
skab?
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 119 (alm. del) fra Udlændinge-
og Integrationsudvalget, kan der efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, ske fraken-
delse af statsborgerskabet ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes for over-
trædelse af straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod sta-
tens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13 (Forbrydelser mod statsforfat-
ningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.) eller som ifalder straf ef-
ter straffelovens § 81 a (om forhøjet straf for overtrædelser, der har baggrund i
eller er egnet til at fremkalde en bandekonflikt), medmindre den pågældende der-
ved bliver statsløs.
Muligheden for at frakende statsborgerskabet ved dom blev på regeringens initiativ
udvidet til også at omfatte personer, som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved
lov nr. 1193 af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af
statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser). Loven gælder for handlinger, der er begået efter
lovens ikrafttræden den 1. juli 2021. For handlinger begået før den 1. juli 2021 kan
der alene ske frakendelse ved dom efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, i forhold til
personer, som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelo-
vens kapitel 12 og 13, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Side
1/3
1. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 381
1865963
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 176: MFU spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 119 af 5. januar 2022 vil bekræfte, at ministeren har kompetence til at tage statsborgerskabet fra dobbelte statsborgere, der har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor ministeren ikke vil tage statsborgerskabet fra de to omtalte LTF-medlemmer, der efter ministerens opfattelse også har henholdsvis sydafrikansk og somalisk statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
Det vil altid vil være op til domstolene at vurdere, om der kan ske frakendelse af
statsborgerskabet i en given sag.
Det bemærkes, at gerningstidspunkterne for hovedforholdene i den omhandlede
sag ligger forud for den 1. juli 2021.
2.
Jeg kan herudover oplyse, at det fremgår af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at
den, som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale in-
teresser, af udlændinge- og integrationsministeren kan fratages sin danske indføds-
ret, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 38, som fremsat den 22.
oktober 2019, forudsættes det, at der i hver enkelt sag om administrativ fratagelse
af statsborgerskab foretages en konkret og individuel vurdering af, om den pågæl-
dendes handlinger har udgjort en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
vitale interesser.
Det vil være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan ske frata-
gelse. Det, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne begrunde,
at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interes-
ser. Ved vurderingen af, om der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade
for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er kriminaliseret
i straffelovens kapitel 12 og 13 (om bl.a. terror og landsforræderi).
Det fremgår endvidere af bemærkninger til lovforslaget, at det er forudsat, at i til-
fælde hvor det både er muligt at indlede en sag i henhold til indfødsretslovens § 8
B, stk. 1, hvorefter frakendelse af dansk statsborgerskab sker ved dom, og i henhold
til § 8 B, stk. 3, hvor fratagelse af dansk statsborgerskab sker administrativt, skal der
indledes en sag om frakendelse i henhold til § 8 B, stk. 1.
Det fremgår ligeledes af bemærkningerne til lovforslaget, at der ved afgørelsen om
fratagelse vil kunne lægges vægt på handlinger, der ligger forud for lovens ikraft-
træden, men alene i det omfang handlingerne kunne føre til frakendelse ved dom
efter dagældende § 8 B, stk. 1, da de blev foretaget. Det må på samme måde lægges
til grund, at det er en forudsætning for administrativ frakendelse af statsborgerska-
bet, at handlinger begået efter lovens ikrafttrædelse på gerningstidspunktet kunne
føre til frakendelse af statsborgerskabet ved dom i medfør af reglerne herom i ind-
fødsretsloven.
3.
Det fremgår af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Al-
liance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum inden for
Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for frakendelse af
statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Der er tillige enighed mellem aftaleparterne om, at det skal undersøges, om der er
mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved en ændring af formuleringen
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 176: MFU spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 119 af 5. januar 2022 vil bekræfte, at ministeren har kompetence til at tage statsborgerskabet fra dobbelte statsborgere, der har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, og vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor ministeren ikke vil tage statsborgerskabet fra de to omtalte LTF-medlemmer, der efter ministerens opfattelse også har henholdsvis sydafrikansk og somalisk statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3 fra ”kan” til ”skal”, således at der frem-
adrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3, med-
mindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for – inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Udlændinge- og Integrationsministeriet sendte et lovforslag herom i ekstern høring
den 16. december 2021.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3