Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2522657_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 153 (alm. del) efter ønske fra Udlændinge- og Integrationsudvalget
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 153:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 54 af 16. november 2021
kommentere, at blot 3 ud af 549 udlændinge, der er dømt for socialt bedrageri efter
straffelovens § 289 a i perioden 2011-2021, er blevet udvist, og vil ministeren i for-
længelse heraf tilkendegive, om ministeren med støtte fra Dansk Folkeparti vil ud-
arbejde et lovforslag med henblik på at sikre, at personer, der dømmes for over-
trædelse af straffelovens § 289 a som udgangspunkt idømmes ubetinget friheds-
straf, og at udlændinge på den baggrund som udgangspunkt udvises?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. For så vidt angår spørgsmålet om anvendelsen af betinget eller
ubetinget fængsel kan Rigsadvokaten henvise til forarbejderne til lov
nr. 152 af 18. februar 2015 om ændring af straffeloven og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (samfundstjeneste), jf. Folketingstidende
2014-15, A, L50 som fremsat, side 19 f., hvor det bl.a. fremgår, at
udgangspunktet (fortsat) vil være, at straffe på op til 1�½ års fængsel
kan gøres betinget, eventuelt med vilkår om samfundstjeneste, hvis
gerningsmanden ikke tidligere er straffet med betinget eller ubetin-
get fængsel for ligeartet kriminalitet. Betinget fængsel vil afhængig
af de nærmere omstændigheder, herunder kriminalitetens grovhed,
også kunne anvendes, selv om en gerningsmand én gang tidligere er
straffet med betinget fængsel for ligeartet kriminalitet. Betinget
fængsel vil undtagelsesvis også kunne anvendes ved fængselsstraffe
på over 1�½ års fængsel.
Side
1/3
3. februar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 113
1862768
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om ministeren vil kommentere, at blot 3 ud af 549 udlændinge, der er dømt for socialt bedrageri efter straffelovens § 289 a i perioden 2011-2021, er blevet udvist m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2522657_0002.png
Det fremgår endvidere, at anvendelsen af betinget fængsel, eventu-
elt med vilkår om samfundstjeneste, vil afhænge af en samlet vurde-
ring, hvori også indgår gerningsmandens øvrige personlige forhold
(ud over eventuelle relevante forstraffe) og kriminalitetens grovhed
og art, men at der bør ikke opereres med alt for faste udgangspunk-
ter alene baseret på kriminalitetens art. Det nævnes dog i forarbej-
derne, at der vil være et større rum for at anvende betinget fængsel
over for personer under 18 år, eller hvis der i øvrigt foreligger formil-
dende omstændigheder, hvorimod der vil være grund til at udvise
tilbageholdenhed med at anvende betinget fængsel ved mere orga-
niseret kriminalitet, dvs. hvor flere gerningsmænd mere systematisk
og planlagt i fællesskab begår kriminalitet. Der vil også være grund til
at udvise tilbageholdenhed med at anvende betinget fængsel for
personfarlig kriminalitet i tilfælde, hvor forurettede er påført bety-
delige fysiske eller psykiske skader. Det samme gælder som udgangs-
punkt, hvis kriminaliteten er udøvet over for et særligt værgeløst of-
fer.
2.
I sager om socialt bedrageri efter straffelovens § 289 a vil sagens
grovhed bl.a. afhænge af det beløb, der er snydt for. Er der ikke tale
om (meget) store beløb, vil sagerne i overensstemmelse med oven-
stående derfor som udgangspunkt blive afgjort med betinget fæng-
sel, eventuelt med vilkår om samfundstjeneste, medmindre sagens
øvrige omstændigheder konkret taler imod, f.eks. fordi den tiltalte
flere gange tidligere er straffet af betydning for sagen. Til illustration
kan der i den forbindelse henvises til følgende sager fra trykt praksis:
Beløb
28.884 kr.
36.500 kr.
53.513 kr.
64.000 kr.
64.734 kr.
79.000 kr.
100.000 kr.
107.627 kr.
216.000 kr.
Tidsskrift for Kri-
minalret
50 dage betinget (dømt for TfK 2014.769/2 V
medvirken)
60 dage betinget
TfK 2014.450 Ø
3 måneder betinget
4 måneder betinget
4 måneder betinget
4 måneder betinget med vil-
kår
5 måneder betinget med
samfundstjeneste
5 måneder betinget med
samfundstjeneste
6 måneder betinget
TfK 2012.315 V
TfK 2015.711 Ø
TfK 2011.1074 Ø
TfK 2017.671 Ø
TfK 2014.1116 V
TfK 2022.14 Ø
TfK 2016.1463/2 V
Straf
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om ministeren vil kommentere, at blot 3 ud af 549 udlændinge, der er dømt for socialt bedrageri efter straffelovens § 289 a i perioden 2011-2021, er blevet udvist m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2522657_0003.png
408.924 kr.
537.237 kr.
(tidligere
straffet)
9 måneder betinget
1 år ubetinget
TfK 2014.253 Ø
TfK 2015.268/2 Ø
Det kan hertil tilføjes, at hvorvidt en dom skal afgøres med en betin-
get eller ubetinget fængselsstraf i alle tilfælde vil afhænge af dom-
stolenes konkrete vurdering af sagens samlede omstændigheder,
herunder oplysninger om hvordan det sociale bedrageri er begået,
det besvegne beløb, tiltaltes eventuelle forstraffe og tiltaltes person-
lige forhold i øvrigt.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til Justitsministeriets besvarelse af 24. novem-
ber 2021 af spørgsmål nr. 54 (alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg, hvoraf det bl.a. fremgår, at der som opfølgning på flerårsaftalen for po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, er igangsat et pilotprojekt af
to års varighed om socialt bedrageri. Parallelt med pilotprojektet gennemføres et
eftersyn af strafniveauet i sager om socialt bedrageri, herunder muligheden for at
nedlægge påstand om udvisning.
2.
Det er generelt regeringens holdning, at kriminelle udlændinge i videst muligt
omfang bør udvises. Det gælder selvfølgelig også udlændinge, der begår socialt be-
drageri.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 24. november 2021 af spørgs-
mål nr. 54 (alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg, er der ef-
ter de gældende regler i udlændingeloven en udvidet adgang til at udvise udlæn-
dinge, som idømmes ubetinget frihedsstraf for bl.a. socialt bedrageri. I disse til-
fælde kan udlændingen udvises uanset varigheden af den pågældendes ophold her
i landet og uanset længden af den idømte straf. En udlænding, der ikke har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år, kan også udvises, hvis udlæn-
dingen idømmes betinget frihedsstraf.
Det følger videre af udlændingelovens regler, at der i sådanne tilfælde skal ske ud-
visning, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser, jf. dog § 26 b om udvisning af udlændinge, der er omfattet af EU-
reglerne.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
3/3