Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2513319_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 151 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 151:
Vil ministeren i forlængelse af sin ordførertale ved 1. behandlingen af B 22 (folke-
tingsåret 2017-18) den 12. december 2017 om at skrive den europæiske menne-
skerettighedskonvention ud af dansk lov, fremsat af Dansk Folkeparti, redegøre for,
hvad den nuværende regering, hvori den daværende ordfører er blevet minister,
har gjort for at begrænse domstolens virkeområde, herunder hvordan regeringen
har begrænset "de negative følger af domstolens alt for dynamiske fortolkning af
konventionen", som ministeren dengang beskrev?
Svar:
1.
Det er regeringens holdning, at Danmark grundlæggende har en interesse i en
stærk international retsorden, men vi må ikke være berøringsangste over for at
tage debatten om vores internationale konventioner. Vi skal turde sig det højt og
tydeligt, når vi mener, at Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
eller andre konventioner fører til resultater, som ikke kan forklares eller forsvares.
Regeringen har et stort fokus på et balanceret menneskerettighedssystem. Der er
derfor grund til løbende at være opmærksom på Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols (Domstolen) fortolkning af EMRK med henblik på at påvirke rets-
udviklingen.
Med vedtagelsen af København-erklæringen under det danske formandskab for Eu-
roparådets Ministerkomité blev der sat fokus på Domstolens fortolkning af EMRK.
Det fremgår af København-erklæringen bl.a., at hvor nationale domstole i en kon-
kret sag har foretaget en rimelig afvejning af de relevante hensyn – i overensstem-
melse med Domstolens praksis – skal Domstolen som udgangspunkt ikke tilside-
sætte denne vurdering. Der henvises til dette princip i flere senere afgørelser fra
Domstolen, som går i retning af at give mere råderum til medlemsstaterne, ikke
mindst på udvisningsområdet.
Side
1/2
14. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 120
1862925
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 151: MFU spm. om, hvad den nuværende regering, hvori den daværende ordfører er blevet minister, har gjort for at begrænse domstolens virkeområde, herunder hvordan regeringen har begrænset "de negative følger af domstolens alt for dynamiske fortolkning af konventionen", som ministeren dengang beskrev, til udlændinge- og integrationsministeren
Med København-erklæringen kom der endvidere fokus på, at medlemsstaterne i
højere grad end tidligere kan benytte sig af tredjepartsindlæg som led i en styrket
dialog med Domstolen. Tredjepartsindlæg er en mulighed for at kommentere og
søge at påvirke fortolkningen af EMRK ved at intervenere i sager mod andre med-
lemsstater. Regeringen søger løbende at påvirke Domstolens fortolkning ved bl.a.
at afgive tredjepartsindlæg i forbindelse med andre medlemsstaters sager, som har
væsentlig betydning for Danmark, og som rejses ved Domstolens Storkammer. Der
er sket en væsentlig intensivering af indsatsen på området de seneste år. Siden
2018 er der afgivet 11 danske tredjepartsindlæg, heraf 8 indlæg under den nuvæ-
rende regering.
En anden måde, regeringen fører dialogen på, er ved at opfordre andre medlems-
stater til at afgive tredjepartsindlæg til støtte for Danmark.
2.
Regeringen vil fortsat have fokus på løbende at gribe de muligheder, der viser sig
for i øvrigt at påvirke Domstolens fortolkning af EMRK, herunder f.eks. ved at an-
mode om, at danske sager indbringes for Domstolens Storkammer og ved på poli-
tisk niveau at have fokus på at adressere spørgsmålet om Domstolens fortolkning,
når lejligheden byder sig.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
2/2