Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 15 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 15:
Vil ministeren oplyse, hvordan regeringen er stillet, såfremt Folketinget ikke ved lov
ændrer 3-årsreglen for familiesammenføring til en 2-årsregel, og hvordan det stiller
de tilladelser til familiesammenføring, der måtte være givet i mellemtiden?
Svar:
Som anført i Udlændinge- og Integrationsministeriets notits af 1. oktober 2021 om
den juridiske vurdering af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 9.
juli 2021 i sagen M.A. mod Danmark (UUI 2020-21 alm. del – bilag 183) og den sam-
tidige besvarelse af spørgsmål nr. 12 (alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og In-
tegrationsudvalg følger det af dommen, at det inden for rammerne af Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonvention ikke er udelukket at udskyde adgangen til fa-
miliesammenføring, men at en udskydelse i over 2 år kun vil være mulig i en situa-
tion, hvor Danmark på ny måtte opleve en massetilstrømning af asylansøgere.
Med den aktuelle situation, hvor Danmark ikke oplever en massetilstrømning af
asylansøgere, vil en administration i overensstemmelse med dommen derfor inde-
bære, at 3-årsreglen i udlændingelovens § 9, stk. 1, ikke vil blive anvendt, og at
familiesammenføring vil blive meddelt efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når den
herboende har haft midlertidig beskyttelsesstatus i mindst 2 år, og når der i øvrigt
er grundlag for at meddele opholdstilladelse, jf. nærmere den samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 14 (alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Det gælder, uanset om Folketinget vedtager det lovforslag, som regeringen agter
at fremsætte, om ændring af udlændingelovens § 9, stk. 1, med henblik på, at
denne bestemmelse kommer til at afspejle retstilstanden efter dommen.
Som det endvidere fremgår af ovennævnte notits, er det Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets vurdering, at Domstolens dom i M.A.-sagen ikke udelukker, at ret-
ten til familiesammenføring for udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus vil
Side
1/2
2. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2021 - 17991
1797788