Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2514061_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
[email protected]
Bertel Haarder
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. januar 2022
J.nr. 22/00102
Udlændinge- og Integrationsudvalget har i brev af 20. december 2021 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 149 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af
ikke-medlem af Udlændinge- og Integrationsudvalget Bertel Haarder (MFU).
Spørgsmål nr. 149:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad problemet er ved at tillade, at arbejdspraktik kan
gennemføres i et andet nordisk land eller Tyskland?”
Svar:
Mulighederne for virksomhedspraktik i udlandet er meget begrænsede, når man ser
bort fra sygedagpengemodtagere.
Personer, der modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, kan som hovedregel
ikke få hjælp under ophold i udlandet, da hjælp efter lov om aktiv socialpolitik er
bestemt til at opfylde behov her i landet. Kommunen kan dog i særlige tilfælde til-
lade, at en person, der deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
m.v., der foregår i Danmark - fx en virksomhedspraktik, bevarer sin forsørgelses-
ydelse under
kortvarige
udlandsophold, hvis udlandsopholdet er et led i tilbuddet.
Det betyder, at kommunen efter en konkret vurdering kan give tilladelse til, at en
person vil kunne deltage i kortvarige udlandsophold som led i fx en virksomheds-
praktik, der foregår i Danmark, forudsat at det er relevant for praktikken. Det er en
betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at personen
kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan
tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
m.v. Dette gælder dog ikke for personer, der er omfattet af § 6 i repatrieringsloven
For dagpengemodtagere er der dog ikke sådan en mulighed.
Spørgsmålet om praktik i andre nordiske lande har tidligere været rejst i regi af
Nordisk Ministerråd, men her valgte man ikke at gå videre med sagen. Rambøll ud-
arbejdede i 2014 en udredning af konsekvenserne ved at ændre de nationale regel-
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 149: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvad problemet er ved at tillade, at arbejdspraktik kan gennemføres i et andet nordisk land eller Tyskland, til beskæftigelsesministeren
sæt, så ledige vil have mulighed for at gennemføre virksomhedspraktik i andre nor-
diske lande. Den pegede bl.a. på, at sikringen af, at en virksomhedspraktik ikke er
konkurrenceforvridende, vil blive betydelig vanskeliggjort, såfremt virksomheds-
praktik skal kunne gennemføres i et andet land end hjemlandet. Derudover pegede
udredningen på en række lovgivningsmæssige og administrative udfordringer.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der fortsat ikke er grundlag for at gå
videre med sagen, da der ikke er sket ændringer i regelsættet, der vil gøre det let-
tere at indføre virksomhedspraktik på tværs af landegrænser end i 2014.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2