Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2518031_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 141 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 141:
Vil ministeren kommentere artiklen "New bill quietly gives powers to remove Bri-
tish citizenship without notice” i The Guardian
den 17. november 2021, og redegøre
for Storbritanniens politik om fratagelse af statsborgerskab kontra Danmarks politik
på området, herunder i forhold til statsborgerretskonventionen og statsløsekon-
ventionen? Vil ministeren også redegøre for, hvilke overvejelser regeringen har
gjort sig i forhold til øget frakendelse af dansk indfødsret?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
"For så vidt angår Storbritanniens politik om fratagelse af statsborgerskab,
kan det generelt oplyses, at den britiske statsborgerskabslov (’The
British Na-
tionality Act 1981’) indeholder
beføjelser til at fratage en persons britiske
statsborgerskab. Ifølge loven kan følgende persongrupper blive frataget de-
res statsborgerskab:
”British
Citizen”,
”British
Overseas Territories Citizen”,
”British
Overseas Citizen”,
”British
National (Overseas)”,
”British
Protected
Person”
og ”British
Subject”.
Fratagelse forudsætter, at den britiske inden-
rigsminister finder at:
1. Det vil være i offentlighedens interesse at fratage personen hans/hendes
britiske statsborgerskab, og at han/hun ikke vil blive statsløs ved fratagelsen
(se dog nærmere nedenfor), eller
2. at personen har fået sit statsborgerskab gennem registrering eller natu-
ralisation som følge af bedrageri, urigtige oplysninger eller fortielse af væ-
sentlige fakta.
Selvom lovgivningen giver mulighed for fratagelse af statsborgerskab med
henvisning til offentlighedens interesse eller som følge af bedrageri, urigtige
Side
1/4
24. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21371
1869113
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om kommentar til artiklen "New bill quietly gives powers to remove British citizenship without notice i The Guardian den 17. november 2021, og redegøre for Storbritanniens politik om fratagelse af statsborgerskab kontra Danmarks politik på området, herunder i forhold til statsborgerretskonventionen og statsløsekonventionen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
oplysninger eller fortielse af væsentlige fakta, så specificeres det ikke, hvilken
type adfærd, der medfører fratagelse.
Der er ikke nogen internationale forpligtelser af relevans for beslutning om
fratagelse af statsborgerskabet, da fratagelse ikke i sig selv medfører en for-
pligtelse til at forlade Storbritannien. I situationer, hvor ministeren har til
hensigt at udvise en person efter fratagelsen af statsborgerskab, er det en
separat beslutning inden for britisk immigrationslovgivning. For at den kan
gennemføres, må beslutningen være i overensstemmelse med Storbritanni-
ens internationale forpligtelser, såsom flygtninge- og menneskeretskonven-
tionerne.
Normalt vil det ikke være muligt at fratage en person sit britiske statsborger-
skab, hvis det vil gøre ham/hende statsløs. Men den britiske statsborger-
skabslov gør fratagelse af naturaliseret statsborgerskab muligt i sager, hvor
personen har handlet på en sådan vis, at det har medført alvorlig skade på
vitale interesser for Storbritannien, og hvor indenrigsministeren har grund til
at tro, at personen under et andet lands lov kan blive statsborger (eksempel-
vis hvis personen ikke på nuværende tidspunkt har dobbelt statsborgerskab,
men bør kunne opnå eller genopnå et andet eller tidligere statsborgerskab).
”Alvorlig skade” er en høj
tærskel, der eksempelvis vil inkludere personer in-
volveret i terrorisme, spionage eller anvendelse af våben mod britiske eller
allieredes styrker.
Denne adgang til fratagelse af naturaliseret statsborgerskab til statsløshed
skyldes, at Storbritannien ved tiltrædelse til
FN’s konvention om begræns-
ning af statsløshed har taget forbehold for at kunne fratage statsborgerskab
til statsløshed. Danmark har ikke taget et sådant forbehold.
Som også beskrevet i den artikel, der henvises til i spørgsmålet, har den bri-
tiske regering fremsat et lovforslag om, at regeringen fremadrettet i visse si-
tuationer kan være undtaget fra at informere en person om beslutningen om
fratagelse af vedkommendes statsborgerskab. I medfør af lovforslaget
der
ikke ændrer de eksisterende rettigheder eller begrundelser for fratagelser af
statsborgerskab
vil det f.eks. kunne være tilfældet i situationer, hvor myn-
dighederne ikke ved, hvor den pågældende person befinder sig, eller hvis
vedkommende befinder sig i en krigszone, hvor myndighederne ikke har mu-
lighed for at kontakte personen mv.”
2.
Det kan herudover oplyses i forhold til de i spørgsmålet nævnte konventioner, at
Storbritannien ikke har ratificeret Den Europæiske konvention af 6. november 1997
om statsborgerret (statsborgerretskonventionen).
Statsborgerretskonventionen, som Danmark har tiltrådt og ratificeret, fastsætter
udtømmende, i hvilke situationer en stats lovgivning må indeholde regler om for-
tabelse af statsborgerskab. Det følger således af statsborgerretskonventionen, at
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om kommentar til artiklen "New bill quietly gives powers to remove British citizenship without notice i The Guardian den 17. november 2021, og redegøre for Storbritanniens politik om fratagelse af statsborgerskab kontra Danmarks politik på området, herunder i forhold til statsborgerretskonventionen og statsløsekonventionen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
fortabelse som følge af kriminalitet kun kan komme på tale i tilfælde af en handle-
måde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale interesser.
Danmark og Storbritannien har begge tiltrådt og ratificeret statsløsekonventionen.
Storbritannien har dog ved ratifikationen af konventionen den 29. marts 1966 taget
forbehold i forhold til konventionens artikel 8, stk. 1, jf. artikel 8, stk. 3.
Statsløsekonventionens artikel 8, stk. 1, indeholder et forbud mod, at der kan ske
fratagelse af statsborgerskab, hvis dette medfører, at den pågældende derved bli-
ver statsløs.
3.
I forhold til spørgsmålet om regeringens overvejelser om at øge mulighederne
for frakendelse af dansk statsborgerskab kan det oplyses, at der efter indfødsrets-
loven kan ske frakendelse af statsborgerskabet ved dom i de tilfælde, hvor en per-
son dømmes for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13 (Forbrydel-
ser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.) eller
som ifalder straf efter straffelovens § 81 a (om forhøjet straf for overtrædelser, der
har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en bandekonflikt), medmindre den
pågældende derved bliver statsløs.
Muligheden for at frakende statsborgerskabet ved dom blev på regeringens initiativ
udvidet til også at omfatte personer, som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved
lov nr. 1193 af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af
statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser).
Regeringen tog herudover i 2019 initiativ til en lovændring, hvorved det blev muligt
administrativt at tage statsborgerskabet fra personer, der har udvist en handle-
måde til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, medmindre den pågældende
derved bliver statsløs, jf. indfødsretslovens § 8 B, stk. 3.
Det fremgår endvidere af den seneste indfødsretsaftale indgået den 20. april 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Li-
beral Alliance, at der er enighed om at undersøge, om der er et videre råderum
inden for Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden for fraken-
delse af statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser.
Der er tillige enighed mellem aftaleparterne om, at det skal undersøges, om der er
mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved en ændring af formuleringen
i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3
fra ”kan” til ”skal”, således at der frem-
adrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8A og § 8 B, stk. 1-3, med-
mindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om kommentar til artiklen "New bill quietly gives powers to remove British citizenship without notice i The Guardian den 17. november 2021, og redegøre for Storbritanniens politik om fratagelse af statsborgerskab kontra Danmarks politik på området, herunder i forhold til statsborgerretskonventionen og statsløsekonventionen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for
inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser
at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yder-
ligere, bør det udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i vi-
dest muligt omfang.
Udlændinge- og Integrationsministeriet sendte et lovforslag herom i ekstern høring
den 16. december 2021.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
4/4