Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2509863_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 130 (Alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 130:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 35 af 9. november 2021
redegøre for, hvorfor regeringen gør sig så store anstrengelser for at indkvartere,
passe og pleje en række nordafrikanske asylansøgere, når de ifølge Udlændingesty-
relsen ikke gider deltage i asylbehandlingen, og når Udlændingestyrelsen udtaler,
at "de pågældende typisk ikke har et reelt asylmotiv, men er instrueret i at søge
asyl, så de kortvarigt får en base på et asylcenter”? Vil regeringen ophøre med
denne indkvartering og i stedet frihedsberøve og udvise de pågældende?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. En udlænding, som opholder sig her i landet, og som enten har indgivet
ansøgning om asyl eller ikke har ret til at opholde sig her i landet, får ud-
gifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af
Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 og 2, jf. dog stk.
3 og 4. For en udlænding uden lovligt ophold gælder Udlændingestyrel-
sens forsørgelsespligt, hvis det er nødvendigt af hensyn til forsørgelsen af
udlændingen – det vil sige, hvis udlændingen ikke kan forsørge sig selv.
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt over for asylansøgere gælder,
uanset om de pågældende har et reelt asylmotiv eller ej.
2. Forsørgelsespligten over for uledsagede mindreårige omfatter bl.a. ind-
kvartering på et asylcenter, kost, tøj, hygiejneartikler, undervisning,
sundhedsmæssige ydelser og eventuelle sociale foranstaltninger.
Uledsagede mindreårige indkvarteres på børnecentre, uanset om de er i
udsendelsesposition eller ej.
Side
1/4
7. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21310
1850465
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 35 af 9. november 2021 vil redegøre for, hvorfor regeringen gør sig så store anstrengelser for at indkvartere, passe og pleje en række nordafrikanske asylansøgere, når de ifølge Udlændingestyrelsen ikke gider deltage i asylbehandlingen, og når Udlændingestyrelsen udtaler, at "de pågældende typisk ikke har et reelt asylmotiv, men er instrueret i at søge asyl, så de kortvarigt får en base på et asylcenter? Vil regeringen ophøre med denne indkvartering og i stedet frihedsberøve og udvise de pågældende, til udlændinge- og integrationsministeren
I besvarelsen af 9. november 2021 af spørgsmål nr. 35, stillet af Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget den 20. oktober 2021, er det beskrevet, at
uledsagede mindreårige med såkaldt gadeorienteret adfærd som ud-
gangspunkt indkvarteres enten i Børnecenter Sandholm, som drives af
Røde Kors, og som indeholder et sektioneret indkvarteringssted for denne
målgruppe, eller i Børnecenter Østrup, som drives af og ligger i Vesthim-
merlands Kommune.
Efter besvarelsen af spørgsmål nr. 35 er det besluttet at lukke Børnecenter
Østrup. Det forventes, at de nuværende beboere i Børnecenter Østrup i
løbet af februar måned 2022 flyttes til Børnecenter Tønder, som drives af
og ligger i Tønder Kommune.
Det betyder, at uledsagede mindreårige med gadeorienteret adfærd her-
efter som udgangspunkt indkvarteres enten i Børnecenter Sandholm eller
i Børnecenter Tønder. Som udgangspunkt transporteres uledsagede min-
dreårige asylansøgere med gadeorienteret adfærd, som er under 16 år,
således efter ankomst og registrering til indkvartering i Børnecenter Tøn-
der. Formålet er bl.a. at få de pågældende væk fra de kriminelle netværk i
hovedstadsområdet, som de typisk er en del af.
3. Som beskrevet i besvarelsen af 9. november 2021 af spørgsmål nr. 35,
stillet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 20. oktober 2021, op-
lever Udlændingestyrelsen, at det generelt er vanskeligt at gennemføre en
asylsamtale med uledsagede mindreårige asylansøgere med gadeoriente-
ret adfærd. Det kan skyldes, at de pågældende ikke møder op til samtalen,
at de pågældende møder op i alkohol- eller stofpåvirket tilstand, så sam-
talen ikke kan gennemføres, eller at de pågældende forlader mødet, før
samtalen er afsluttet.
Lignende vanskeligheder kan også opstå i forhold til at gennemføre andre
dele af asylsagsbehandlingen end selve asylsamtalen, eksempelvis alders-
undersøgelse eller partshøring.
4. Det fremgår af udlændingelovens § 40, stk. 1, at en udlænding bl.a. skal
meddele de oplysninger, som er nødvendige til bedømmelse af, om en til-
ladelse i henhold til denne lov kan gives, og at en udlænding efter tilsigelse
skal give personligt møde. Hvis en asylansøger er vejledt om denne pligt til
at medvirke til oplysningen af sin asylsag, og den pågældende ikke med-
virker, kan Udlændingestyrelsen – efter en konkret og individuel vurdering
– beslutte at træffe afgørelse i asylsagen på det foreliggende grundlag.
Det fremgår af udlændingelovens § 40, stk. 10, at hvis en asylansøger ude-
bliver uden anmeldt lovligt forfald efter at være tilsagt personligt til at
møde hos Udlændingestyrelsen, bortfalder den pågældendes asylansøg-
ning. Det er en betingelse for asylansøgningens bortfald, at asylansøgeren
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 35 af 9. november 2021 vil redegøre for, hvorfor regeringen gør sig så store anstrengelser for at indkvartere, passe og pleje en række nordafrikanske asylansøgere, når de ifølge Udlændingestyrelsen ikke gider deltage i asylbehandlingen, og når Udlændingestyrelsen udtaler, at "de pågældende typisk ikke har et reelt asylmotiv, men er instrueret i at søge asyl, så de kortvarigt får en base på et asylcenter? Vil regeringen ophøre med denne indkvartering og i stedet frihedsberøve og udvise de pågældende, til udlændinge- og integrationsministeren
er udeblevet uden anmeldt lovligt forfald, og at der i forbindelse med til-
sigelsen til mødet er givet asylansøgeren oplysning om virkningen af ude-
blivelse. Udlændingestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at en asylan-
søgning ikke skal anses for bortfaldet, uanset at asylansøgeren er udeble-
vet uden anmeldt lovligt forfald.
I medfør af udlændingelovens § 40 c, stk. 2, kan Udlændingestyrelsen
kræve, at en uledsaget udlænding, der oplyser at være under 18 år, med-
virker til en lægelig undersøgelse med henblik på at fastslå udlændingens
alder.
Der er imidlertid ikke hjemmel til at gennemføre nogen dele af asylsags-
behandlingen, heller ikke en aldersundersøgelse, ved tvang.
5. Udlændingestyrelsen tilrettelægger sagsbehandlingen af asylansøgnin-
ger fra uledsagede mindreårige asylansøgere med gadeorienteret adfærd
sådan, at det i videst mulige omfang bliver muligt at fremme og træffe af-
gørelse i sagerne. Styrelsen tager i den forbindelse behørigt hensyn til, at
uledsagede mindreårige asylansøgere – uanset deres adfærd og nationali-
tet – er en særligt sårbar gruppe.
Eksempelvis tilstræber Udlændingestyrelsen allerede under asylregistre-
ringen at etablere den første kontakt og kommunikation med den uledsa-
gede mindreårige asylansøger med gadeorienteret adfærd om forventnin-
ger og pligter forbundet med at indgive ansøgning om asyl i Danmark. Det
er styrelsens oplevelse, at en sådan tidlig kontakt i nogen grad kan præge
den mindreårige til at medvirke til asylsagsbehandlingen.
Derudover har Udlændingestyrelsen et hasteberedskab, som i umiddelbar
forlængelse af asylregistreringen kan gennemføre en såkaldt alders- og
konsekvensvejledning med den mindreårige, inden den pågældende for-
lader styrelsens lokaler og bevæger sig tilbage til sit indkvarteringssted.
Den mindreårige vejledes bl.a. om konsekvenserne ved ikke at medvirke
til asylsagens oplysning, herunder ved ikke at deltage i en eventuel alders-
undersøgelse eller efterfølgende ikke at deltage i en eventuel partshø-
ringssamtale om resultatet af aldersundersøgelsen.
Dermed etableres grundlaget for, at Udlændingestyrelsen – efter en kon-
kret og individuel vurdering – kan beslutte på det foreliggende grundlag at
træffe afgørelse om ændring af den mindreåriges alder og/eller at træffe
afgørelse i asylsagen, hvis den mindreårige efter vejledningen ikke med-
virker til asylsagens oplysning.
Endelig kan Udlændingestyrelsen – i samarbejde med centerpersonalet –
søge at træffe den mindreårige på indkvarteringsstedet, hvis den mindre-
årige er indkvarteret i Børnecenter Sandholm og ikke møder op til en til-
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm. 35 af 9. november 2021 vil redegøre for, hvorfor regeringen gør sig så store anstrengelser for at indkvartere, passe og pleje en række nordafrikanske asylansøgere, når de ifølge Udlændingestyrelsen ikke gider deltage i asylbehandlingen, og når Udlændingestyrelsen udtaler, at "de pågældende typisk ikke har et reelt asylmotiv, men er instrueret i at søge asyl, så de kortvarigt får en base på et asylcenter? Vil regeringen ophøre med denne indkvartering og i stedet frihedsberøve og udvise de pågældende, til udlændinge- og integrationsministeren
sagt samtale med styrelsen. Lykkes det at antræffe den mindreårige, for-
klarer styrelsen på ny, hvorfor der er behov for, at den pågældende møder
op og medvirker til sagens oplysning, og styrelsen vejleder på ny om kon-
sekvenserne ved ikke at møde op. Denne fremgangsmåde har Udlændin-
gestyrelsen dog ikke benyttet under corona-pandemien.”
2.
Som anført i bidraget fra Udlændingestyrelsen har styrelsen en forsørgelsespligt
over for asylansøgere, herunder uledsagede mindreårige asylansøgere med gade-
orienteret adfærd, uanset om de pågældende har et reelt asylmotiv eller ej. Denne
forpligtelse omfatter bl.a. indkvartering på et asylcenter, kost, tøj, hygiejneartikler,
undervisning, sundhedsmæssige ydelser og eventuelle sociale foranstaltninger.
Dette følger bl.a. af vores internationale forpligtelser, herunder Børnekonventio-
nen.
Når det er sagt, finder regeringen, som også tidligere anført i min besvarelse af UUI
(Alm. del) – spm. nr. 35, at den nævnte gruppes opførsel er fuldstændig uaccepta-
bel. Der er derfor iværksat forskellige indsatser til håndtering af denne gruppe.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
4/4