Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2509454_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 125 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian
Thulesen Dahl (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 125:
Vil ministeren nærmere beskrive, hvordan ministeren forstår formuleringen: ”… ef-
ter 2 år får de uoverstigelige hindringer for at nyde familielivet i oprindelseslandet
gradvist større betydning” fra ministerens eget notat om dommen i sagen M.A.
mod Danmark (appl. no. 6697/18 [GC], jf. UUI alm. del - bilag 183 (folketingsåret
2020-21), s. 11, 3. afsnit. Vil ministeren herunder særligt redegøre for, hvorfor reg-
lerne for familiesammenføring så skarpt ændres fra 2 til 3 år, når domstolen netop
selv understreger, at betydningen kun stiger gradvist efter 2 år? Spørgsmålet stilles
i forlængelse af svar på UUI alm. del samrådsspm. D, den 7. december 2021.
Svar:
Som det fremgår af pkt. 5.1 i Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 1.
oktober 2021 (UUI 2020-21 alm. del – bilag 183), er det på baggrund af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstols (Domstolen) dom af 9. juli 2021 i sagen
M.A.
mod Danmark
ministeriets vurdering, at Domstolen overordnet anerkender, at der
kan fastsættes regler om at udskyde adgangen til familiesammenføring for andre
flygtninge end flygtninge med konventionsstatus, og at staterne bør indrømmes en
vid skønsmargin i forhold til beslutningen om at indføre sådanne regler, jf. bl.a.
dommens præmis 161.
Domstolen lægger dog i præmis 162 til grund, at denne skønsmargin ikke kan være
ubegrænset og er underlagt en proportionalitetsvurdering, og fastslår på den bag-
grund, at mens Domstolen ikke ser grund til at betvivle begrundelsen bag den 2-
årige udskydelse af adgangen til familiesammenføring, som er fastsat i artikel 8 i
EU-familiesammenføringsdirektivet, finder Domstolen, at efter 2 år får de uoversti-
gelige hindringer for at nyde familielivet i oprindelseslandet gradvist større betyd-
ning. Domstolen anfører i forlængelse heraf, at selvom Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions (EMRK) artikel 8 ikke kan anses for at pålægge en stat en
generel forpligtelse til at tillade familiesammenføring på dens territorium, kræver
Side
1/3
6. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21089
1847131
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om ministeren nærmere vil beskrive, hvordan ministeren forstår formuleringen: … efter 2 år får de uoverstigelige hindringer for at nyde familielivet i oprindelseslandet gradvist større betydning fra ministerens eget notat om dommen i sagen M.A. mod Danmark (appl. no. 6697/18 [GC], jf. UUI alm. del - bilag 183 (folketingsåret 2020-21), s. 11, 3. afsnit. Vil ministeren herunder særligt redegøre for, hvorfor reglerne for familiesammenføring så skarpt ændres fra 2 til 3 år, når domstolen netop selv understreger, at betydningen kun stiger gradvist efter 2 år? Spørgsmålet stilles i forlængelse af svar på UUI alm. del samrådsspm. D, den 7. december 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
konventionens genstand og formål en forståelse og anvendelse af dens bestemmel-
ser på en sådan måde, at de er praktiske og effektive – ikke blot teoretiske og illu-
soriske i deres anvendelse i en konkret sag. Domstolen henviser til, at dette effek-
tivitetsprincip er et generelt fortolkningsprincip, der omfatter alle konventionens
bestemmelser samt dens tilhørende protokoller. Domstolen henviser i præmis 179
bl.a. til, at 3 år i alle tilfælde er en lang periode at være adskilt fra sin familie, når et
familiemedlem opholder sig i et land karakteriseret ved vilkårlig voldsudøvelse og
mishandling af civile, og når det er anerkendt, at der er uoverstigelige forhindringer
for udøvelse af familielivet dér. Derudover vil den reelle adskillelse uundgåeligt
være længere end venteperioden på grund af, dels tiden der går i forhold til selve
flugten, og dels sagsbehandlingstiden i forbindelse med ansøgningen om familie-
sammenføring.
I forhold til den konkrete sag finder Domstolen i præmis 192-193, at den indførte
udskydelse af adgangen til familiesammenføring i 3 år kun giver begrænset mulig-
hed for at tage konkrete og individuelle hensyn til familiens enhed, og at der ikke
gives mulighed for at vurdere situationen i hjemlandet med henblik på at fastslå de
faktiske udsigter for en mulig tilbagevenden dertil eller forhindringer for dette. 3-
årsreglen virkede for M.A. som et ufravigeligt krav om at måtte tåle en længereva-
rende adskillelse fra sin ægtefælle uden hensyn til familiens enhed i lyset af den
sandsynlige varighed af disse forhindringer.
Det forhold, at Domstolen anerkender en 2-årig venteperiode, indebærer ikke efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at en 2-årig venteperiode altid
vil være den længst mulige. Efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfat-
telse følger det af dommen, at en udskydelse af adgangen til familiesammenføring
i 3 år for udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus er mulig i særlige tilfælde.
Domstolen lægger således vægt på situationen i 2015, og at myndighederne i Dan-
mark havde pligt til at sørge for forsørgelse, indkvartering samt sprog- og jobtræ-
ning til alle personer, der fik international beskyttelse i Danmark, jf. præmis 171-
173. Da beskyttelsen i EMRK artikel 3 mod tortur, umenneskelig eller nedværdi-
gende behandling eller straf er ubetinget, og der derfor ikke kan indføres begræns-
ninger som følge af et stigende antal personer med krav på denne beskyttelse, an-
erkender Domstolen, at det i en sådan situation vil være tilladt inden for staternes
skønsmargin at prioritere beskyttelsen af disse personer frem for at tillade familie-
sammenføring under hensyn til familiens enhed efter EMRK artikel 8, jf. præmis
145. Endelig bemærker Domstolen i præmis 189, at den betydelige nedgang i an-
tallet af asylansøgninger til Danmark i 2016 og 2017 ikke førte til en ændring af 3-
årsreglen i forbindelse med revisionsloven i 2018 (lov nr. 562 af 29. maj 2018 om
ændring af lov om ændring af udlændingeloven).
Det er på baggrund af ovenstående Udlændinge- og Integrationsministeriets vur-
dering, at en udskydelse af adgangen til familiesammenføring for flygtninge med
midlertidig beskyttelsesstatus i mere end 2 år kræver særlige grunde. Det er endvi-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om ministeren nærmere vil beskrive, hvordan ministeren forstår formuleringen: … efter 2 år får de uoverstigelige hindringer for at nyde familielivet i oprindelseslandet gradvist større betydning fra ministerens eget notat om dommen i sagen M.A. mod Danmark (appl. no. 6697/18 [GC], jf. UUI alm. del - bilag 183 (folketingsåret 2020-21), s. 11, 3. afsnit. Vil ministeren herunder særligt redegøre for, hvorfor reglerne for familiesammenføring så skarpt ændres fra 2 til 3 år, når domstolen netop selv understreger, at betydningen kun stiger gradvist efter 2 år? Spørgsmålet stilles i forlængelse af svar på UUI alm. del samrådsspm. D, den 7. december 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
dere Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at der ikke foreligger så-
danne særlige grunde i en situation som den aktuelle, hvor Danmark ikke oplever
en massetilstrømning af asylansøgere.
Med den aktuelle situation vil en administration i overensstemmelse med dommen
derfor indebære, at 3-årsreglen i udlændingelovens § 9, stk. 1, ikke vil blive an-
vendt, og at familiesammenføring vil blive givet efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1, senest efter en venteperiode på 2 år.
Regeringen ønsker at føre en stram asyl- og familiesammenføringspolitik, der sam-
tidig respekterer Danmarks internationale forpligtelser.
Det vil derfor i det kommende lovforslag, jf. min samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 122 (alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg, blive fore-
slået, at udlændinge- og integrationsministeren i tilfælde af massetilstrømning af
asylansøgere til Danmark kan beslutte at forlænge perioden på 2 år i udlændinge-
lovens § 9, stk. 1, til 3 år.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
3/3