Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 125 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian
Thulesen Dahl (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 125:
Vil ministeren nærmere beskrive, hvordan ministeren forstår formuleringen: ”… ef-
ter 2 år får de uoverstigelige hindringer for at nyde familielivet i oprindelseslandet
gradvist større betydning” fra ministerens eget notat om dommen i sagen M.A.
mod Danmark (appl. no. 6697/18 [GC], jf. UUI alm. del - bilag 183 (folketingsåret
2020-21), s. 11, 3. afsnit. Vil ministeren herunder særligt redegøre for, hvorfor reg-
lerne for familiesammenføring så skarpt ændres fra 2 til 3 år, når domstolen netop
selv understreger, at betydningen kun stiger gradvist efter 2 år? Spørgsmålet stilles
i forlængelse af svar på UUI alm. del samrådsspm. D, den 7. december 2021.
Svar:
Som det fremgår af pkt. 5.1 i Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 1.
oktober 2021 (UUI 2020-21 alm. del – bilag 183), er det på baggrund af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstols (Domstolen) dom af 9. juli 2021 i sagen
M.A.
mod Danmark
ministeriets vurdering, at Domstolen overordnet anerkender, at der
kan fastsættes regler om at udskyde adgangen til familiesammenføring for andre
flygtninge end flygtninge med konventionsstatus, og at staterne bør indrømmes en
vid skønsmargin i forhold til beslutningen om at indføre sådanne regler, jf. bl.a.
dommens præmis 161.
Domstolen lægger dog i præmis 162 til grund, at denne skønsmargin ikke kan være
ubegrænset og er underlagt en proportionalitetsvurdering, og fastslår på den bag-
grund, at mens Domstolen ikke ser grund til at betvivle begrundelsen bag den 2-
årige udskydelse af adgangen til familiesammenføring, som er fastsat i artikel 8 i
EU-familiesammenføringsdirektivet, finder Domstolen, at efter 2 år får de uoversti-
gelige hindringer for at nyde familielivet i oprindelseslandet gradvist større betyd-
ning. Domstolen anfører i forlængelse heraf, at selvom Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions (EMRK) artikel 8 ikke kan anses for at pålægge en stat en
generel forpligtelse til at tillade familiesammenføring på dens territorium, kræver
Side
1/3
6. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2021 - 21089
1847131