Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2472073_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren redegøre for, om Danmark i kølvandet på dommen af 9. juli 2021 ved
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sagen M.A. mod Danmark, vil kunne
nedsætte det nuværende 3-årskrav for familiesammenføring til eksempelvis 2 år og
11 måneder, 2 år og 10 måneder og så fremdeles. Hvorfor er regeringen endt på 2
år?
Svar:
Reglen om den 3-årige udskydelse af adgangen til familiesammenføring for flygt-
ninge med midlertidig beskyttelsesstatus blev indført i 2016. Af bemærkningerne
til det lovforslag, der dannede grundlag for indførelsen af 3-årsreglen fremgår bl.a.
følgende, jf. Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 87 som fremsat, side 13:
"Der er som anført ikke ministeriet bekendt praksis fra Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol vedrørende spørgsmålet om udsky-
delse af adgangen til familiesammenføring i denne situation. Henset
hertil og da EMRK artikel 8 i alle tilfælde indebærer en afvejning, er der
en vis risiko for, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i for-
bindelse med prøvelse af en konkret sag vil kunne nå frem til, at det
ikke efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8
er muligt generelt at stille krav om 3 års ophold som betingelse for fa-
miliesammenføring for udlændinge, der har opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 3."
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) anerkender i sin dom af
9. juli 2021 i sagen M.A. mod Danmark (appl. no. 6697/18), at Danmark ved indfø-
relsen af den 3-årige udskydelse ikke havde nogen holdepunkter i Domstolens prak-
sis for, om en udskydelse af retten til familiesammenføring kunne indføres og i hvor
lang tid.
Side
1/2
2. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 17982
1797710
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, om Danmark i kølvandet på dommen af 9. juli 2021 ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sagen M.A. mod Danmark, vil kunne nedsætte det nuværende 3-årskrav for familiesammenføring til eksempelvis 2 år og 11 måneder, 2 år og 10 måneder og så fremdeles. Hvorfor er regeringen endt på 2 år, til udlændinge- og integrationsministeren
Som det fremgår af pkt. 5.1 i Udlændinge- og Integrationsministeriets notits af 1.
oktober 2021 med en juridisk vurdering af dommen, der er sendt til Udlændinge-
og Integrationsudvalgets orientering (UUI 2020-21 alm. del – bilag 183), er det mi-
nisteriets vurdering, at der i en situation som den aktuelle, hvor Danmark ikke op-
lever en massetilstrømning af asylansøgere, ikke vil være grundlag for at udskyde
adgangen til familiesammenføring for flygtninge med midlertidig beskyttelsessta-
tus i mere end 2 år.
Hvis Danmark i en situation som den aktuelle bestemmer, at retten til familiesam-
menføring for den relevante persongruppe skal udskydes i mere end 2 år, f.eks. 2
år og 6 måneder, må det på baggrund af dommen i M.A.-sagen således forventes,
at Danmark vil blive dømt for overtrædelse af Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 8, hvis en person, der rammes af reglen, indbringer en sag
herom for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det bemærkes i den for-
bindelse, at regeringen agter at efterleve dommen.
Det bemærkes i øvrigt, at Domstolens dom efter Udlændinge- og Integrationsmini-
steriets vurdering ikke udelukker, at retten til familiesammenføring for udlændinge
med midlertidig beskyttelsesstatus vil kunne udskydes i 3 år i tilfælde af, at der
måtte opstå en ny massetilstrømning af asylansøgere.
Der henvises i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsministeriets notits af 1. oktober
2021.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
2/2