Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2497410_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål D (alm.
del) UUI
Tirsdag den 7. december 2021
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
12. oktober 2021
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om baggrunden for, at regeringen har ændret
den danske 3-årsregel for familiesammenføring til flygtninge med midlertidig
beskyttelsesstatus til en 2-årsregel? Vil ministeren herunder svare på føl-
gende?
• Er Danmark forpligtet til at følge dommen af 9. juli 2021 ved Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstol i sagen M.A. mod Danmark, og hvad vil kon-
sekvensen være, hvis Danmark vælgerikke at følge dommen?
• Har regeringen overvejet andre muligheder for at efterkomme den pågæl-
dende dom, f.eks. ved at påbegynde sagsbehandlingstiden tidligere for på den
måde at forkorte ventetiden eller at ændre 3-årsreglen til en 2�½-årsregel?
Ville sådanne mindre lempelser være forenelige med dommen?
• Hvorfor mener regeringen, at den administrativt, og uden inddragelse af
Folketinget, kan lempe 3-årsreglen og sætte lempelsen i gang øjeblikkeligt?
• Er ministeren enig i, at lempelsen er i strid med det løfte, den nuværende
statsminister gav før valget om kun at lempe udlændingepolitikken, hvis der
var bred enighed i Folketinget om det, jf. artiklen ”Mette Frederiksen garan-
terer: Vi lemper ingen krav til udlændinge uden V og DF” på altinget.dk den
24. april 2019?
Sags nr.
Akt-id
2021 - 17784
1793448
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
2497410_0002.png
2
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Den 9. juli i år afsagde Storkammeret ved Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol dom i M.A.-sagen.
Sagen vedrørte den udskydelse af familiesammenføring til
flygtninge med midlertidig beskyttelsesstatus i 3 år, der er
fastsat bl.a. i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra d –
den såkaldte 3-årsregel.
Menneskerettighedsdomstolen fandt som bekendt, at Dan-
mark har krænket Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 8 om retten til respekt for privat- og
familieliv.
[Juridisk
analyse af dommen]
Juristerne i Udlændinge- og Integrationsministeriet har
nærlæst dommen og har i tæt samarbejde med juristerne i
Justitsministeriet foretaget en vurdering af dommen.
Den juridiske analyse af dommen og dens konsekvenser
blev sendt til Folketinget den 1. oktober [2021].
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
2497410_0003.png
3
Som det fremgår af den juridiske analyse, er det på bag-
grund af dommen vurderingen, at der ikke er grundlag for
at udskyde adgangen til familiesammenføring for flygt-
ninge med midlertidig beskyttelsesstatus i mere end 2 år i
en situation som den aktuelle, hvor Danmark ikke oplever
en massetilstrømning af asylansøgere.
Det er samtidig vurderingen, at familiesammenføring vil
kunne udskydes i 3 år, hvis der igen måtte opstå en mas-
setilstrømning af asylansøgere.
Som det også fremgår af den juridiske analyse, er vurde-
ringen foretaget på baggrund af en fortolkning af dommen
og dens præmisser.
Som jeg flere gange har givet udtryk for, så havde jeg selv-
følgelig gerne set, at dommen var faldet anderledes ud.
Men jeg er samtidig lettet over, at vi kan genindføre 3-
årsreglen, hvis vi på et tidspunkt står i en ny situation med
massetilstrømning af asylansøgere.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Der er vi heldigvis ikke nu. Faktisk er tallene historisk
lave. Og det skal vi fortsat arbejde på at fastholde.
Men de lave tal betyder altså, at Udlændingestyrelsen –
som situationen er nu – skal administrere 3-årsreglen som
en 2-årsregel.
Udlændingestyrelsen vil således i sager, hvor den herbo-
ende flygtning har haft midlertidig beskyttelsesstatus i 2
år, og hvor de øvrige betingelserne også er opfyldt, give
ægtefæller og børn opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 c.
Det er den bestemmelse, der anvendes, når et afslag vil
stride imod Danmarks internationale forpligtelser, og der
ikke kan gives opholdstilladelse efter andre bestemmelser.
Som det fremgår af regeringens lovprogram, vil jeg senere
i denne folketingssamling fremsætte et lovforslag om at
ændre 3-årsreglen til en 2-årsregel. Dette for at sikre, at
udlændingelovens ordlyd er retvisende, så loven ikke gi-
ver indtryk af en retstilstand, der reelt ikke er gældende.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
5
For at tage højde for en eventuel fremtidig situation med
en ny massetilstrømning af asylansøgere til Danmark, vil
der i lovforslaget blive indsat en bemyndigelse til, at ud-
lændinge- og integrationsministeren i tilfælde af massetil-
strømning af asylansøgere til Danmark kan ændre perio-
den fra 2 år til 3 år. Det vil i lovbemærkningerne nærmere
blive defineret, hvad der forstås ved massetilstrømning.
Jeg vil nu gå over til at svare på de mere specifikke spørgs-
mål, der er stillet.
[Underspørgsmål 1: Pligt til at efterleve dommen?]
Der spørges, om Danmark er forpligtet til at følge dom-
men, og hvad konsekvensen er, hvis Danmark
ikke
følger
dommen.
Som sagt havde jeg selvfølgelig gerne set, at dommen var
faldet anderledes ud. Og vi har da også undervejs gjort alt,
hvad der stod i vores magt for at overbevise Domstolen
om at komme frem til et andet resultat.
Men resultatet er nu engang, som det er, og regeringen ag-
ter at efterleve dommen og leve op til de internationale
forpligtelser, som Danmark har tilsluttet sig.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Når der spørges til, om Danmark er forpligtet til at følge
dommen, er det væsentligt at være opmærksom på, at den
aktuelle administration – dvs. en 2-årsregel – allerede føl-
ger af de gældende regler i udlændingeloven.
Det følger nemlig af bemærkningerne til loven, at reglerne
om udskydelse af familiesammenføring skal administre-
res i overensstemmelse med Danmarks internationale for-
pligtelser.
Rent folkeretligt er Danmark også forpligtet til at efterleve
dommen.
Hvis Folketinget ved lov måtte beslutte, at der uanset
M.A.-dommen skal gælde en 3-årsregel for familiesam-
menføring, må det forventes, at Domstolen igen vil finde,
at Danmark har krænket Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention[, hvis der indbringes en konkret klagesag
herom for Domstolen].
En sådan dom vil – ligesom M.A.-dommen – folkeretligt
forpligte Danmark til at træffe foranstaltninger, der er
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
7
nødvendige for at bringe krænkelsen til ophør og rode bod
på konsekvenser heraf.
Danmark er med andre ord folkeretligt forpligtet til at for-
hindre yderligere lignende krænkelser af konventionen.
Det gælder for alle stater, der har tilsluttet sig konventio-
nen. Og det gælder også, når en dom måtte gå en stat imod.
[Underspørgsmål 2: Andre muligheder for efterlevelse?]
Så er der spørgsmålet, om regeringen har overvejet andre
muligheder for at efterleve dommen, f.eks. påbegynde
sagsbehandlingen tidligere eller ændre 3-årsreglen til
f.eks. en 2�½-årsregel.
Det spørgsmål har jeg også selv tidligere stillet regerin-
gens jurister, og deres klare svar er: ”Nej”.
En udskydelse i mere end 2 år kræver særlige grunde. Når
asyltallene er historisk lave – og det er i sig selv rigtig godt
og noget, vi skal fastholde – så er der ikke sådanne særlige
grunde, og derfor er grænsen 2 år.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Derfor er det også vurderingen fra regeringens jurister, at
Danmark vil blive dømt for at overtræde Menneskerettig-
hedskonventionens artikel 8, hvis Danmark i en situation
som den aktuelle – altså uden massetilstrømning – beslut-
ter at udskyde adgangen til familiesammenføring i mere
end 2 år, f.eks. 2�½ år.
Så er der det med at starte sagsbehandlingen tidligere.
Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår tankegangen.
Først og fremmest er det jo sådan, at det er folk selv, der
ansøger om familiesammenføring. Og der kan jo ikke
sagsbehandles, før der er ansøgt.
Og så er det allerede sådan, at ansøgningen kan indgives
2 måneder før, at venteperioden udløber. Sådan har det
hele tiden været, også da det var en 1-årsregel.
Det er for, at myndighederne kan påbegynde sagsbehand-
lingen og – hvis der er grundlag for det – meddele fami-
liesammenføring hurtigst muligt efter, at venteperioden er
udløbet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
9
[Underspørgsmål 3: Ændre administration uden om Fol-
ketinget?]
Der er også spurgt, hvorfor regeringen kan ændre admini-
strationen af 3-årsreglen til en 2-årsregel uden at inddrage
Folketinget.
Det er som sagt forudsat i bemærkningerne til loven, at
ordningen om at udskyde adgangen til familiesammenfø-
ring skal administreres i overensstemmelse med Dan-
marks internationale forpligtelser.
Hvis det er i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser at henvise en ansøger til at vente i 3 år, skal familie-
sammenføring derfor tillades på et tidligere tidspunkt.
I de tilfælde bruges den hjemmel i udlændingeloven, der
allerede eksisterer, og som der er redegjort for i bemærk-
ningerne til 3-årsreglen, nemlig udlændingelovens § 9 c.
I den nuværende situation er det så sådan, at familiesam-
menføring ikke inden for rammerne af de internationale
forpligtelse kan udskydes i 3 år. Det betyder, at alle, der
får familiesammenføring med en midlertidig beskyttet
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
10
flygtning, får opholdstilladelse efter § 9 c, altså dispensa-
tionsbestemmelsen, i stedet for efter den almindelige fa-
miliesammenføringsregel i udlændingelovens § 9.
Det betyder, at formuleringen af § 9 giver udtryk for en
retstilstand, der ikke i praksis er gældende.
Derfor vil regeringen som nævnt fremsætte lovforslag om
at ændre 3-årsreglen i § 9 til en 2-årsregel.
Som også nævnt vil regeringen samtidig foreslå, at den til
enhver tid siddende udlændinge- og integrationsminister
kan genindføre en 3-årsregel, hvis der igen skulle komme
en massetilstrømning af asylansøgere.
Regeringens forslag til en lovændring skal naturligvis
vedtages af Folketinget. Men det ændrer ikke på, at der nu
administreres i overensstemmelse med dommen og der-
med – som forudsat i lovgivningen – i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser.
[Underspørgsmål 4: Statsministerens løfte før valget]
Så er der endelig spurgt, om jeg er enig i, at lempelsen er
i strid med det løfte, statsministeren gav før valget om kun
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
11
at lempe udlændingepolitikken, hvis der er bred enighed i
Folketinget om det.
Jeg er bekendt med, at Kristian Thulesen Dahl, der har
stillet samrådsspørgsmålet i dag, stillede statsministeren
et spørgsmål ud fra samme præmis under åbningsdebatten
den 7. oktober 2021.
Jeg er helt enig med statsministerens svar; at den stramme
udlændingepolitik er helt afgørende for Danmark, og at
lempelser i udlændingepolitikken derfor skal ske bredt på
tværs af Folketingets partier.
Men jeg er også enig i, at spørgsmålet, om hvorvidt en
regering skal følge en dom, er en ganske anden sag.
Vi er ikke gået til valg på ikke at ville efterleve Danmarks
internationale forpligtelser.
Vi skal naturligvis respektere Domstolens afgørelser ved-
rørende de internationale forpligtelser, som vi har tilsluttet
os.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 7. december 2021 om ændringer af 3-års reglen for familiesammenføring, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål D, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Samtidig skal vi gøre alt, hvad der er muligt for at fast-
holde de historisk lave asyltal, vi har i disse år.
Det ene udelukker heldigvis ikke det andet.
Tak for ordet.