Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2504983_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 104 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andreas
Steenberg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 104:
Er ministeren opmærksom på, at udlændige, der er pålagt opholdspligt på eksem-
pelvis Kærshovedgård, risikerer fysiske overgreb fra andre beboere, og hvad vil mi-
nisteren gøre for at forhindre sådanne overgreb?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
anmodet om bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde mig til. Jeg kan
i den forbindelse oplyse, at der ikke lægges op til at ændre den gældende model for
Udlændingestyrelsens mulighed for at indkvartere og flytte beboere i indkvarte-
ringssystemet. Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”1. Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive indkvar-
teringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
praksis driver en række indkvarteringsoperatører disse indkvarteringsste-
der på vegne af styrelsen. Udlændingestyrelsen indgår årligt operatørkon-
trakter med indkvarteringsoperatørerne, hvori ydelserne i forbindelse
med driften og indkvarteringsopgaven er fastlagt.
Kriminalforsorgen driver Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter
Sjælsmark, mens Røde Kors driver Udrejsecenter Avnstrup.
2.
Indkvarteringsstrukturen er som udgangspunkt faseopdelt, dvs. at ram-
merne og vilkårene på de forskellige centre som udgangspunkt beror på,
om beboerne er nyankomne (fase 1), har en verserende asylsag (fase 2)
eller er i udsendelsesposition (fase 3).
17. december 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21077
1846985
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 106: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt at personer, der har været udsat for vold på et udrejsecenter pålægges fortsat at bo på centret sammen med voldsmanden, til udlændinge- og integrationsministeren
Målgrupperne for udrejsecentrene er således udlændinge:
- der har fået endeligt afslag på asyl,
- der er udvist ved dom,
- der er på tålt ophold,
- der har ulovligt ophold, fx som følge af bortfald/inddragelse af
opholdstilladelse
- hvis opholdstilladelse er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b
(fremmedkrigere), eller
- der er administrativt udvist efter udlændingelovens § 25.
3.
Tryghed og sikkerhed på udrejsecentrene er afgørende – både for be-
boere, medarbejdere, naboer og lokalsamfundet.
Det fremgår af operatørkontrakterne mellem Udlændingestyrelsen og
indkvarteringsoperatørerne, at der er nultolerance over for enhver form
for kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd på indkvarteringsstederne.
Det fremgår således af operatørkontrakterne, at indkvarteringsoperatø-
rerne skal politianmelde alle former for kriminalitet og mistanke om kri-
minelle forhold på indkvarteringsstederne, og at operatørerne skal under-
rette det lokale politi om enhver mistanke om radikalisering blandt bebo-
ere og udefra kommende personer, som opsøger indkvarteringsstederne.
Derudover fremgår det af operatørkontrakterne, at indkvarteringsopera-
tørerne skal indberette alle former for kriminalitet samt alvorlige hændel-
ser på indkvarteringsstederne til Udlændingestyrelsen. Operatørerne skal
således hurtigst muligt og uden ugrundet forsinkelse sende indberetnin-
ger om bl.a. mistanke om radikalisering, chikane, hærværk, tyveri, brand-
stiftelse, seksuelle krænkelser, vold og trusler om vold, magtanvendelse
samt andre alvorlige konflikter mv.
Indberetning skal ske, uanset om forholdene er rettet mod beboere, per-
sonale eller andre personer, som opholder sig på eller besøger et indkvar-
teringssted.
Endelig fremgår det af operatørkontrakterne, at indkvarteringsoperatø-
rerne skal tilbyde beboerne rådgivning og bistand i forbindelse med op-
ståede konflikter/kriser af social eller personlig karakter, og at operatø-
rerne skal opretholde et beredskab, der skal forebygge konflikter, samt
håndtere og følge op på opståede konflikter både indbyrdes mellem be-
boerne og mellem beboer(e) og personale.
4.
Hvis en udlænding, som er indkvarteret på fx et udrejsecenter, risikerer
fysiske overgreb fra andre beboere, kan Udlændingestyrelsen efter en
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 106: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt at personer, der har været udsat for vold på et udrejsecenter pålægges fortsat at bo på centret sammen med voldsmanden, til udlændinge- og integrationsministeren
konkret vurdering flytte den pågældende til et andet center, typisk et an-
det udrejsecenter. I en sådan konkret vurdering vil en eventuel vurdering
af situationen fra politiets side have afgørende betydning.
En flytning begrundet i risiko for fysiske overgreb fra andre beboere kan
ske med kort varsel. Udlændingestyrelsen bemærker i den forbindelse, at
Hjemrejsestyrelsen pålægger udlændinge opholdspligt på et konkret ud-
rejsecenter, jf. hjemrejselovens § 13, når betingelserne herfor er opfyldt.
Hvis en udlænding, som er blevet flyttet på grund af risiko for fysiske over-
greb fra andre beboere, er pålagt opholdspligt på det fraflyttede center,
vil flytningen herefter skulle følges op af, at Hjemrejsestyrelsen ændrer
afgørelsen om opholdspligt.”
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
3/3