Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del
Offentligt
2512637_0001.png
TALEPAPIR tbf. udviklingsministerens deltagelse i samråd om
IFU’s inve-
stering i internetselskabet Frontiir i Myanmar den 21. december 2021 kl.
15.30.
Enhed:
GDK
Sagsbehandler:
Lasse Møller
Dato:
16-12-2021
Sagsnummer:
2021-41586
Tak for invitationen til samrådet, som giver os mulighed for
at få en grundig drøftelse af de væsentlige problemstillinger.
Der er stillet en række spørgsmål på baggrund af en artikel af
Danwatch om en konkret investering i Myanmar. Investerin-
gen er foretaget af IFU gennem såkaldte tredjelandes juris-
diktioner, der i artiklen betegnes som
”skattely”.
***
Jeg vil svare samlet på spørgsmålene, men lad mig indlede
med at slå fast, at regeringen i enhver sammenhæng har fokus
på bekæmpelse af skatteunddragelse og brugen af aggressiv
skatteplanlægning.
Som alle andre skal IFU, og de investorer og virksomheder
som IFU samarbejder med, overholde skattelove og betale
skat dér, hvor de har deres økonomiske aktiviteter. Det har
jeg fuld tillid til er tilfældet generelt og i den konkrete sag.
1
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
2512637_0002.png
En af udfordringerne på investeringsområdet er, at regulerin-
gen er utilstrækkelig i en række udviklingslande. Det gælder
blandt andet i forhold til investorbeskyttelse. Derfor er finan-
sieringsinstitutioner, som IFU, til tider nødt til at investere in-
direkte gennem investeringsfonde, der er registreret i tredje-
landes jurisdiktioner.
***
Det er mit indtryk, at det er helt normalt, at internationale og
nationale institutioner inden for udviklingsfinansiering gør
brug af disse strukturer. Det er ikke et forsøg på skatteundgå-
else.
Det er derimod et redskab til at sikre, at vigtige og bæredyg-
tige investeringer i udviklingslande rent faktisk kan gennem-
føres. Så der skabes økonomisk vækst, jobs og beskæftigelse.
Og så der kan betales skat lokalt.
***
[
IFU’s skattepolitik
]
Problemstillingen er for mig at se både kompleks og nuance-
ret. Lad mig derfor sige lidt nærmere
om IFU’s skattepolitik.
2
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
IFU har siden 2015 haft en skattepolitik, der er revideret og
strammet op flere gange, både i 2017, 2018 og 2019. Den er i
dag både ganske restriktiv og transparent.
IFU’s skattepolitik er baseret på OECD’s
- og fra revisionen i
2017 også
EU’s
- arbejde med rammer for og regulering af
international beskatning.
OECD’s og EU’s
principper er gen-
nemarbejdede, bredt anerkendte og anses for uafhængige.
IFU’s skattepolitik består af tre
hovedprincipper:
1.
IFU’s porteføljevirksomheder betaler skat i udviklingslande
2. IFU anvender holdingselskaber ansvarligt
3. IFU har åbenhed om skat
Hvad betyder det så i praksis?
Alle selskaber, IFU investerer i, skal overholde lokale skatte-
love og betale skat, hvor de har deres økonomiske aktivitet.
IFU deltager ikke i en skattepraksis, hvor formålet er at flytte
profit fra udviklingslande til lande med lav skat.
Som udgangspunkt søges IFU’s investeringer gennemført som
direkte investeringer fra Danmark til et udviklingsland. Men
det er ikke usædvanligt,
at IFU’s investeringer foretages indi-
rekte gennem ét eller flere holdingselskaber.
3
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
Det gælder også holdingselskaber i såkaldte tredjelande. Dvs.
et holdingselskab, der enten ikke er lokalt i det pågældende
udviklingsland eller ikke er dansk.
Det kan skyldes udfordringer med lovgivning, juridisk beskyt-
telse af fonden eller investorer, valutarestriktioner, eller inve-
steringer som kræver specifik ekspertise.
Indtil 2018 kunne det også være hensynet til dobbeltbeskat-
ning, men ved stramningen af IFU’s skattepolitik i 2018 kunne
IFU ikke længere anvende holdingselskaber i andre lande end
Danmark og værtslandet, hvis det primære formål var at undgå
negative effekter af manglende eller utilstrækkelige dobbelt-
beskatningsaftaler. Anvendelsen skulle herefter primært være
kommercielt motiveret.
Når der anvendes et holdingselskab i et tredjeland, får IFU al-
tid gennemført en grundig analyse af de skattemæssige kon-
sekvenser ved at foretage investeringen.
Analysen foretages af en ekstern skatteekspert. Formålet er
bl.a. at undersøge, hvor der betales skat, hvilke skatteprocen-
ter, der gælder, om IFU skal indsende selvangivelse, og om
strukturen er i overensstemmelse med IFU’s skattepolitik.
4
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
Analysen skal også sikre, at holdingselskaberne ikke primært
eller udelukkende anvendes af skattemæssige årsager. Og den
skal sikre, at de anvendte tredjelande ikke er på EU’s eller
OECD’s ”sortliste” for jurisdiktioner, der ikke samarbejder
på skatteområdet.
Jeg vil gerne understrege, at IFU har fuld åbenhed om anven-
delse af holdingselskaber. Den årligt reviderede porteføljeliste
indeholder således information om, hvilke investeringer, der
er organiseret via et holdingselskab, og hvor holdingselskabet
er registreret. Listen
offentligøres på IFU’s hjemmeside.
For alle investeringer via et holdingselskab i et tredjeland of-
fentligøres også en skatteerklæring, der er udformet af den eks-
terne skatteekspert. Offentliggørelsen af skatteerklæringen var
endnu et resultat af revisionen af skattepolitikken i 2018. Er-
klæringen indeholder en gennemgang af strukturen, begrun-
delserne for den, samt en konklusion.
I 2019 blev
IFU’s skattepolitik
strammet yderligere, da man
indarbejdede
OECD’s
retningslinjer vedrørende såkaldt
”Base
Erosion and Profit Shifting”. Retningslinjerne skal være med
til at sikre, at holdingselskaber ikke undergraver skattegrund-
laget i investeringslandet, og at profitten ikke flyttes fra inve-
steringslandet til skattelylande.
5
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
2512637_0006.png
Kravene til anvendelsen af holdingselskaber blev derved yder-
ligere strammet.
***
[Om den konkrete investering
Frontiir i Myanmar]
I den konkrete sag, hvor IFU har investeret Frontiir i Myanmar
gennem holdingselskaberne i De Britiske Jomfruøer og i Sin-
gapore, er der gennemført en grundig undersøgelse af centrale
forhold omkring investeringen, herunder skatteforholdene.
Altså det der sædvanligvis kaldes
”due
diligence”. Der forelig-
ger også en skatteerklæring på IFU’s hjemmeside.
Frontiir er et internetfirma i Myanmar, som IFU på vegne af
Verdensmålsfonden har investeret knap 75 mio. kr. i. Frontiir
blev etableret i 2013.
Selskabet leverer billige bredbåndsløsninger, der bidrager til,
at flere husstande, små og mellemstore virksomheder samt
særligt folk med lav indkomst kan få adgang til internettet.
Frontiir er den største udbyder af bredbånd i landet med 2,2
millioner månedlige brugere.
Selskabet har godt 2.100 ansatte, hvoraf 35 procent er unge
under 30 år, og cirka en tredjedel er kvinder. Stort set alle an-
satte er lokale indbyggere i Myanmar.
6
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
Den eksterne skatteekspert, der bistår IFU, har på baggrund af
Danwatch’ spørgsmål til IFU igen vurderet de skattemæssige
forhold omkring investeringen i Frontiir.
Konklusionen er klar: Investeringen er i overensstemmelse
med IFU’s skattepolitik, og
hverken holdingselskabet i Singa-
pore eller i de Britiske Jomfruøer har nogen konkret påvirk-
ning på den skat, Frontiir betaler i Myanmar.
Selskaberne i Singapore og i de Britiske Jomfruøer har ingen
skattemæssige fordele i forhold til Myanmar. De to holding-
selskaber er ikke etableret af skattemæssige årsager.
For mig er det vigtigste i denne sag, at IFU faktisk går ind med
finansiering i et vanskeligt marked med sigte på at levere mar-
kante udviklingsresultater: Internetadgang for borgerne i et
land, der gennem mange år har været lukket for omverdenen.
IFU fik mulighed for at investere i Frontiir gennem den alle-
rede etablerede fondsstruktur. Investeringen i Frontiir havde
ikke kunnet gennemføres af IFU, hvis den skulle gå direkte til
selskabet registeret i Myanmar alene.
På baggrund af den forventede, markante udviklingseffekt
samt IFUs due diligence føler jeg mig derfor betrygget i, at den
konkrete investering ligger fuldt inden for rammen af IFUs
mandater og politikker.
7
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
***
Hvad angår EUs sortliste over skattely, mener jeg, det er et
vigtigt værktøj i kampen mod skatteunddragelse og aggressiv
skatteplanlægning generelt.
Men jeg vil også gerne understrege, at regeringen arbejder på
at styrke EU’s sortliste og for at sikre strammere kriterier og
mærkbare konsekvenser af sortlistning.
Listen kan selvsagt ikke stå alene. Det er netop også derfor, at
IFU altid får gennemført en grundig analyse af investeringen,
når der anvendes et holdingselskab i et tredjeland.
***
[Afslutning]
Den udviklingspolitiske strategi tilsiger, at Danmark skal en-
gagere sig de steder, hvor mennesker har det sværest. Så må vi
også være villige til at finde pragmatiske løsninger.
Det er vigtigt for udviklingslandene, at investeringer kan fo-
retages fleksibelt. Om nødvendigt også gennem lovlige hol-
dingselskaber i tredjelande.
Uden mobilisering af kapital, når udviklingslandene ikke
Verdensmålene. Investeringerne genererer også betydelige
skatteindtægter i de lande, hvor investeringerne finder sted.
8
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 11. januar 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
Danmark er i en international førerposition inden for offent-
lig-privat samarbejde om at fremme af bæredygtige investe-
ringer i udviklingslande. IFU er her lykkedes med at få pensi-
onsselskaberne med på et vanskeligt marked som Myanmar.
Lad mig slutte af med at gentage, at regeringen ønsker at
sikre, at Danmark fortsat går forrest med en ambitiøs interna-
tional indsats til bekæmpelse af skatteunddragelse og skatte-
undgåelse. Vi skal ikke støtte samarbejder, hvor de fattigste
lande går glip af skatteindtægter. Vi skal derimod sikre dem
ansvarlige og bæredygtige investeringer.
9