Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del
Offentligt
2506232_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 33302
APD
20. december 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 54 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 6. december 2021 til ministeren for udviklingssamar-
bejde
Spørgsmål
I ministerens svar på L 239 spørgsmål 106 (2020-21) (Forslag til finanslov
for 2022) oplyses, at det endelige BNI for 2020 var højere end det skøn,
der lå til grund for finansloven for 2020. Ikke desto mindre resulterer
reguleringsmekanismen for udviklingsbistand i en negativ regulering på
201,7 mio. kr. i det kommende år. Hvordan hænger det sammen?
Svar
Først og fremmest skal jeg beklage, at der i besvarelsen til L239 spørgsmål
106 (2020-21) fejlagtigt står, at det endelige BNI for 2020 var højere end
det skøn, der lå til grund for finansloven for 2020. Det er det modsatte,
der var tilfældet. Det faktiske BNI viste sig at blive lavere end forudsat i
forbindelse med udarbejdelsen af finansloven for 2020. Jeg er ked af den
ulejlighed dette måtte have bevirket, og vil gerne understrege, at det var en
utilsigtet fejl i besvarelsen, som ikke har haft betydning for beregningen af
efterreguleringen eller af rammerne for udviklingsbistanden i øvrigt. Der
er dags dato oversendt et revideret svar til Finansudvalget.
Reguleringsmekanismen tager højde for flere elementer, herunder udvik-
lingen i BNI fra prognoserne på tidspunktet for udarbejdelsen af finans-
loven til den endelige opgørelse for året samt de udgifter, der ligger uden
for § 6.3. Bistand til udviklingslande. Dette var også tilfældet for opgørel-
sen af den faktiske udviklingsbistand i 2020 samt dennes andel af BNI.
Den afsatte ramme til udviklingsbistand i 2020 udgjorde en større del af
BNI, da det faktiske BNI i 2020 var lavere end forudsagt på tidspunktet
for fastlæggelsen af finansloven 2020. Ser vi på den afsatte ramme sam-
menholdt med den endelige opgørelse af BNI, skulle rammen have været
201,7 mio. kr. lavere for at udgøre 0,7 pct. af BNI.
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvorfor reguleringsmekanismen for udviklingsbistand har resulteret i en negativ regulering på 201,7 mio. kr. i 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
De faktiske udgifter opgjort som udviklingsbistand uden for § 6.3. Bistand
til udviklingslande i 2020 blev derudover samlet set 327,7 mio. kr. højere
end budgetteret (på finansloven 2020 var de budgetteret til 2.565,2 mio.
kr.). Dette skyldes hovedsageligt, at den fællesskabsfinansierede EU-bi-
stand som følge af COVID-19 blev højere end budgetteret på finansloven
for 2020.
Den negative regulering af udviklingsbistanden i 2022 er således en kon-
sekvens af både de i spørgsmålet omtalte 201,7 mio. kr. vedr. BNI og de
netop omtalte 327,7 mio. kr. vedr. udgifter uden for § 6.3. i 2020. Det giver
i alt en negativ efterregulering på finansloven 2022 for udviklingsbistanden
på 529,4 mio. kr. Hermed sikrer vi, at udviklingsbistanden, som afsat på
finansloven, for perioden 2020-2022 i gennemsnit udgør 0,7 pct. af BNI.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen