Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 39450
GDK
9 december 2021
URU alm. del
–
endeligt svar på spørgsmål 32 fra Christian Juhl
(EL) stillet den 11. november 2021 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
”Danwatch har beskrevet retssagen om Lake Turkana Wind Project (”En
dansk vindmøllepark er Kenyas største grønne investering nogensinde.
Nu har en domstol kend den ulovlig”, danwatch.dk, den 1. november
2021).
I september 2021 besluttede tre enige dommere, at stammerne har ret.
Overdragelsen af jord til Late Turkana Wind Power project er sket ulovligt
og i strid med Kenyas forfatning. Derfor er skødet til jorden ulovligt, og
selvom vindmøllerne kan blive stående, fordi de giver strøm til
befolkningen, så har parterne nu ét år til at sikre, at aftalen om jorden
genforhandles.
Ifølge
danwatch.dk fremgår det af dommen om investorerne, altså IFU’s
og EKF’s, ansvar: ”Som investor i et projekt, der involverer milliarder af
shilling, burde der have været foretaget omhyggelig og idiotsikker due
diligence. Retten har dog taget i betragtning, at det anfægtede projekt
allerede er afsluttet og leverer en væsentlig del af det nationale elbehov”.
- Hvad er ministerens kommentar til, at et danskstøttet og -opført
vindmølleprojekt er endt i en ulovlig handel med jord, også kaldet
land grabbing, i Kenya?
- Retssagen har foreløbigt varet i syv år. På hvilken måde burde
investorerne, herunder danske IFU og EKF, have udøvet aktivt
ejerskab for at sikre, at de ikke endte med at krænke oprindelige
folks rettigheder i et projekt, der var tænkt til at skabe grøn strøm
for verdens fattigste?
- Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at danske midler ikke i
fremtiden bidrager til brud på andre landes forfatning og national
lovgivning?”