Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del
Offentligt
2492173_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020-40830
CKE
2. December 2021
URU alm. del - svar på spørgsmål fra Michael Aastrup Jensen
(V) stillet den 10. november 2021 til udenrigsministeren og
uddannelses- og forskningsministeren som alternativ til det
aflyste samråd der var skemalagt til d. 12 november 2021.
Spørgsmål
Vil ministrene redegøre for hensigtsmæssigheden i statsministerens besøg
i Israel under den israelske valgkamp i marts 2021, samt om ministrene
mener, at besøget har været med til at hjælpe Danmark ud af covid-19-
krisen?
Svar
Det er vigtigt at huske hvilken situation, Danmark stod i i marts 2021.
Landet var kun langsomt på vej ud af vinterens lange nedlukning. Kun
omkring 9 pct. af danskerne havde påbegyndt COVID-19 vaccination, og
kun 6,7 pct. var færdigvaccinerede. Det skyldtes, at vaccinerne på det
tidspunkt stadig blev leveret meget langsomt. I Israel var situationen
anderledes. I marts 2021 var Israel det land, der var kommet længst med
udrulningen af vacciner og dermed havde den mest aktuelle forståelse for
deres effekt som led i bekæmpelse af COVID-19 smitten. Over 50 pct. af
befolkningen var påbegyndt vaccination, og 36 pct. var færdigvaccineret.
Derfor var Israel også et naturligt sted at kigge hen i regeringens
bestræbelser på at stille Danmark bedre.
Regeringen har igennem hele pandemien stået fast på vigtigheden af at
vende hver en sten i bestræbelserne på at stille Danmark bedst muligt.
Regeringen har i den forbindelse stærkt prioriteret internationalt
samarbejde. Igennem EU har Danmark indkøbt vacciner til den danske
befolkning, og vi har engageret os i
EU’s bestræbelser i ’Breton Task
Forcen’ på at
styrke den europæiske vaccineproduktion og i udformningen
af det fremtidige europæiske pandemiberedskab igennem HERA. I tillæg
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om hensigtsmæssigheden i statsministerens besøg i Israel under den israelske valgkamp i marts 2021, til udenrigsministeren og forsknings- og uddannelsesministeren
2
hertil har vi forfulgt bilaterale spor med blandt andet Sydkorea, Indien og
Israel. Formålet med rejsen til Israel var således at indlede et tættere
samarbejde med henblik på fremadrettet at øge kapaciteten på
vaccineområdet og forbedre Danmarks pandemiberedskab, herunder
gennem forskning og udvikling.
Forskning og innovation spiller en væsentlig rolle i bekæmpelsen af
COVID-19. Uden forskning får vi ingen nye behandlinger, tests eller
vacciner. Det er det lange seje træk med langsigtede investeringer i
grundlagsskabende forskning
kombineret med akut og massiv
mobilisering af nye midler i foråret 2020
der har gjort os i stand til, på
rekord tid, at levere behandling og ikke mindst vacciner mod COVID-19.
Konkret ift. vaccinerne mod COVID-19 er det i høj grad det
internationale forsknings- og innovationssamarbejde, der har båret frugt.
Ikke mindst på grund af de milliarder af kroner, der i EU blev udmøntet
gennem rammeprogrammet Horisont 2020.
De bilaterale forskningssamarbejder er ikke et enten/eller i forhold til EU-
samarbejdet. Tværtimod er de et supplement, som samlet set styrker dansk
forskning. Israel og Østrig er naturlige samarbejdspartnere inden for
forskning. Israel og Østrig har hele vejen igennem været stærke
samarbejdspartnere inden for COVID-19 håndtering, og Østrig er en
meget tæt allieret for Danmark i de forskningspolitiske forhandlinger i EU.
Når Israel er en særlig interessant samarbejdspartner, skyldes det i høj
grad, at Israel har betydelige styrkepositioner inden for sundhedsforskning
og life-science. De har gode forhold for kliniske forsøg, omfattende
samarbejde med lokal og international industri og adgang til internationale
investorer. Og så er Israel særligt god til at overføre excellent forskning til
innovative løsninger og konkrete produkter. Yderligere har Israel i mange
år været associeret til EU's rammeprogrammer for forskning og
innovation, og det forventes også, at de bliver associeret til det nye
Horisont Europa.
Danmark etablerede i 2016 et innovationscenter i Israel for at styrke det
bilaterale samarbejde inden for forskning og innovation. Centeret
samarbejder med en bred skare af aktører i økosystemerne i Israel og
Danmark, og centeret fungerer i dag som Danmarks spydspids i Israels
store life-science sektor.
De tætte relationer vil regeringen gerne bygge videre på. Det er
baggrunden for, at regeringscheferne under besøget i Israel i marts
besluttede at intensivere forsknings- og innovationssamarbejdet mellem
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om hensigtsmæssigheden i statsministerens besøg i Israel under den israelske valgkamp i marts 2021, til udenrigsministeren og forsknings- og uddannelsesministeren
3
de tre lande. Og det er myndighederne i de tre lande nu ved at lægge
rammerne for.
Det forventes, at der over de kommende år lanceres en række fælles
forsknings- og innovationsprojekter. Der forventes et bredt fokus inden
for forskning i bekæmpelse af smitsomme sygdomme og pandemi-
beredskab, herunder evt. forskning i vaccineudvikling, men ikke
produktion af vacciner. Der lægges op til egentlige forsknings- og
innovationsprojekter
dvs. relativt tidligt i værdikæden.
Det gælder for Israel som for andre demokratier, at det er et grundvilkår,
at man nogle gange er i valgkamp. Det bør ikke stoppe vores samkvem
med disse demokratier
slet ikke når vi står midt i en pandemi. I den
situation, som Danmark stod i, var det regeringens generelle holdning, at
nye initiativer i forhold til pandemibekæmpelse ikke kunne vente.
Det kan tilføjes, at det eneste dagsordenspunkt for rejsen var
pandemisamarbejdet. Besøget omhandlede ikke bredere politiske emner,
som f.eks. fredsprocessen.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod og Jesper Petersen