Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022 - 25891 / 8842416
BVP
22-08-2022
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 209 fra Udenrigsudvalget
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer
Hansen (V) den 28. juli 2022 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for varetagelsen af danske interesser i Hong
Kong, herunder hvordan danskere, der måtte miste eller have behov for
at få fornyet deres pas bliver hjulpet, samt hvordan ansøgning om visum
til Danmark varetages? Ministeren bedes i besvarelsen forholde sig til
serviceniveauet, herunder ventetider og dialog samt opliste forskelle i
forhold til, hvis der fortsat var et generalkonsulat i Hong Kong.
Svar
Som del af en sparerunde i Udenrigsministeriet indgik lukningen af det
danske generalkonsulat i Hongkong pr. 1. august 2012. Siden lukningen
har de erhvervsmæssige interesser været varetaget fra det danske
generalkonsulat i Guangzhou.
De politiske relationer til myndighederne i Hongkong har uændret været
varetaget af den danske ambassade i Beijing.
Borgerserviceydelser for borgere, der befinder sig i Hongkong, hører
officielt under den danske ambassade i Beijing, men håndteres i praksis
hovedsageligt af det danske generalkonsulat i Guangzhou. Det gælder
f.eks. udstedelse af pas. Generalkonsulatet i Guangzhou gennemfører
normalt en rejse til Hongkong for at udstede pas én gang i kvartalet, men
har grundet COVID19 ind- og udrejserestriktioner i Kina været
forhindret i at gennemføre disse regelmæssige rejser siden juni 2020. Før
da blev seneste pasbesøg gennemført den 17. marts 2020 (16
pasansøgere). Det er sidenhen lykkedes for generalkonsulatet at