Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del
Offentligt
2605220_0001.png
TALEPAPIR tbf. udviklingsministerens deltagelse i samråd 10. juni 2022 kl.
12.00 om
IFU’s investering i landbrugsselskabet Coexca i Chile.
Enhed:
GDK
Sagsbehandler:
Jakob Tvede
Dato:
07-06-2022
Sagsnummer:
2019-27802
Tak for invitationen til samrådet.
Der er stillet en række spørgsmål på baggrund af en artikel af
Danwatch om en konkret investering i landbrugsselskabet
Coexca foretaget af IFU i Chile i 2017.
***
Jeg vil svare samlet på spørgsmålene. Men lad mig indlede
med at slå fast, at IFUs investeringer altid skal overholde lo-
kal, national lovgivning.
Og ikke nok med det: Som et vigtigt redskab under det dan-
ske udviklingssamarbejde skal IFU være med til at fremme
miljø og klima gennem sine investeringer.
På den baggrund er er jeg lige så opsat som spørger på, at de
forhold, som rejses i artiklen i Danwatch, skal tages meget al-
vorligt og undersøges nærmere.
1
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
2605220_0002.png
Derfor er jeg også tilfreds med, at IFU allerede har taget initi-
ativ til at få udarbejdet en uvildig teknisk og juridisk undersø-
gelse på baggrund af anklagerne mod Coexca.
Som jeg forstår det, er undersøgelsen lige på trapperne. Og
hvis det har spørgers interesse, er jeg sikker på, at IFU gerne
deler rapporten, når den foreligger.
Selv har jeg foreløbigt tænkt mig at afvente og tage bestik af
denne undersøgelse. Og jeg forventer selvsagt, at IFU hur-
tigst muligt - sammen med ledelsen af Coexca - vil få bragt
de forhold i orden, som undersøgelsen måtte vise ikke efterle-
ver chilensk lovgivning.
***
[Om den konkrete investering
Coexca i Chile]
Lad mig herefter gå videre til at fortælle lidt om baggrunden
for den konkrete investering, som IFU som sagt foretog i
2017.
Coexca er en større landbrugsvirksomhed i Chile, som blandt
andet består af fem grisefarme, et slagteri, og et pakkeri.
2
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
IFU’s investering
i Coexca har været med til at udvide og ud-
vikle produktionen af grise gennem opkøb af nye bedrifter el-
ler leje af eksisterende, hvor selskabet har det fulde driftsan-
svar. Alle Coexcas farme, der erhverves, skal ifølge investe-
ringsaftalen med IFU leve op til de krav, IFU har stillet.
Selskabet er ejet af flere chilenske landmænd, en hollandsk
investor samt af Landbrugsfonden, DAF, der administreres af
IFU.
***
IFU har siden 2017 investeret knap 82 millioner kr. i aktieka-
pital i selskabet. Det svarer til en ejerandel på knapt 26%.
IFU er altså en ganske stor ejer.
Baggrunden for investeringen var, at Landbrugsfonden skulle
bidrage med finansiering og viden til udviklingen af en virk-
somhed med høje miljøstandarder og god dyrevelfærd.
Kravene fra IFU var bl.a., at miljøforholdene, særligt med
hensyn til håndtering af gylle, skulle leve op til EU-standar-
der. I forhold til dyrevelfærd er der reference til danske stan-
darder.
3
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
2605220_0004.png
Derudover skal selskabet efterleve national chilensk lovgiv-
ning og regulering samt relevante internationale standarder
vedr. blandt andet menneskerettigheder, arbejdstagerrettighe-
der og arbejdsmiljø. Samtlige krav er en del af aftalegrundla-
get med IFU. Selskabet er således juridisk forpligtet til at
overholde disse.
I løbet af IFU’s ejerskabsperiode
siden 2017 er antallet af
søer seksdoblet fra 1.250 til 7.500. Antallet af direkte jobs er
samtidig næsten fordoblet fra godt 350 til over 700 medarbej-
dere.
Coexca har siden IFU’s investering omsat for,
hvad der sva-
rer til 3,5 milliarder danske kroner. Derudover har selskabet
betalt skatter i Chile svarende til over 47 millioner danske
kroner i samme periode.
Selskabet har på den baggrund bidraget til lokal udvikling,
valutaindtjening og jobs, der sikrer lokal udvikling.
***
[Dansk bidrag til miljøstandarder og bæredygtighedsfokus]
På mange udviklingsmarkeder er utilstrækkelig lovgivning et
grundlæggende problem. Det er også tilfældet i Chile, hvor
4
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
2605220_0005.png
der indtil for nylig ikke eksisterede lovgivning på standarder
for lugtudledning i dyreopdræt.
Her har Coexca, IFU og den danske ambassade bidraget til at
løfte standarderne. Der har blandt andet været etableret tekni-
ske arbejdsgrupper mellem det chilenske og det danske miljø-
ministerium. Den har bidraget til udformning af ny lovgiv-
ning på området i Chile.
Derudover har IFU været med til at professionalisere Coex-
cas drift og moderniseret ledelsen. Der bliver blandt andet ar-
bejdet målrettet med ligestilling på alle lag i Coexcas organi-
sation.
Næste uge besøger en række danske virksomheder sammen
med ambassaden Coexca, hvor temaet er bæredygtighed. Der
vil være virksomheder med, som har specialiseret teknologi
til at reducere lugtudledning.
****
[Ville IFU foretage denne investering i dag?]
5
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
I 2016 blev landbrugsfonden DAF etableret ud fra et ønske
om, at dansk finansiering samt viden fra dansk landbrug og
fødevareproduktion skulle bidrage til at løfte produktionen af
hårdt tiltrængte fødevarer i udviklingslandene. Og dermed
understøtte indfrielsen af en række verdensmål.
DAF’s investering i Coexca
var i sin tid derfor helt i overens-
stemmelse med fondens formål. Der blev tilført kapital fra
danske investorer, og med baggrund i danske og europæiske
regler blev der stillet krav til miljøstandarder og dyrevelfærd.
Flere danske rådgivere og udstyrsleverandører har spillet en
central rolle i løbet af Coexcas udvikling.
***
Investeringen i Coexca blev foretaget flere år før, vi vedtog
Fælles om Verden. Jeg mener dog ikke, at investeringen som
sådan står i modsætning til ambitionerne i vores strategi.
En af de store globale udfordringer er fortsat mangel på føde-
varer og aktuelt en eksplosiv stigning i prisen på fødevarer.
Det gør livet vanskeligt for mange fattige mennesker. Der er
derfor fortsat et stort behov for investeringer i landbrugs- og
fødevaresektoren i udviklingslande.
6
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
Jeg mener fortsat, der
er behov for IFU’s investeringer i land-
brugs- og fødevaresektoren. Vi kan bruge erfaringerne fra
Danmark og bidrage til øget effektivisering, bedre miljøfor-
hold og reduktion af klimapåvirkningen.
Men landbrugs- og fødevaresektoren er også en af de største
udledere af CO2. Derfor er der i højere grad behov for at vur-
dere klimapåvirkningerne.
Med IFUs netop opdaterede, ambitiøse klimapolitik bliver
der stillet yderligere krav til IFU’s investeringer.
Det gælder
også i landbrugs-og fødevaresektoren.
Så, svaret er nej. IFU ville i dag ikke indgå i en tilsvarende
investering.
Desuden
efter at IFU foretog sin investering i Coexca
er
Chile ikke længere et DAC-land, og fremadrettet vil vi se
IFU fortsætte sin nuværende rejse mod investeringer i fatti-
gere lande. Det flugter med vores udviklingspolitiske priori-
ter.
***
7
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. juni 2022 om forurening fra IFU-støttede svinefarme i Chile, jf. URU alm. del - samrådsspørgsmål T, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Afslutning]
Lad mig slutte med at slå helt fast, at IFU spiller en fuldstæn-
dig central rolle i den danske udviklingspolitiske strategi:
Hvis ikke vi får mobiliseret privat kapital til udviklingslan-
dene, så når vi ikke Verdensmålene. Så simpelt er det.
Som jeg nævnte indledningsvist, er det min klare forventning,
at IFU bidrager til at fremme et bedre miljø og klima gennem
sine investeringer.
Og IFU er på rette kurs: Med en ambition om at være klima-
neutral i 2040, vil IFUs portefølje fremadrettet koncentrere
sig mere om investeringer, som sætter barren højt på klima-
dagsordenen. Det vil jeg følge nøje.
Når det kommer til den aktuelle investering, er jeg som sagt
meget opsat på, at de spørgsmål, der er blevet rejst, bliver un-
dersøgt, og at der bliver handlet på undersøgelsens konklusio-
ner.
Samtidig synes jeg også, at en vigtig del af historien om
denne investering er, at IFU gennem sit aktive ejerskab netop
er med til at sikre konkrete forbedringer af klima og miljøfor-
hold. Præcis som jeg forventer af IFU.
8