Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022 - 18308
MLS
30. maj 2022
URU alm. del
–
endeligt svar på spørgsmål 181 fra Christian
Juhl (EL) stillet den 3. maj 2022 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget ministerens omfattende brug af
privatfly har belastet klimaet yderligere, end tilfældet havde været, hvis
ministeren havde gjort brug af rutefly? Vil ministeren endvidere redegøre
for, hvorledes dette harmonerer med Udenrigsministeriets
”bæredygtighedsinitiativ” for en grøn udenrigstjeneste, hvor “en
væsentlig
reduktion af Udenrigsministeriets CO2-aftryk”
og “Bæredygtighed som
ledetråd for de valg, vi træffer i vores dagligdag” er de centrale
målsætninger?
Svar
Der er ingen tvivl om, at klimapåvirkningen fra chartrede fly er væsentligt
højere end fra ruteflyvninger. Det er imidlertid vanskeligt mere præcist at
sammenligne klimapåvirkningen mellem chartrede fly og rutefly, fordi
klimapåvirkningen afhænger af en lang række faktorer, herunder flytypen,
antal personer om bord, evt. mellemlandinger, andre klimaeffekter end
CO2-udledning mv. Det har været nødvendigt at benytte chartrede fly bl.a.
pga. den særlige situation under Corona, hvor der var færre rutefly
tilgængelige. Et antal af rejserne har således kun kunnet gennemføres ved
brug af chartrede fly.
Nyttigheden af virtuelle møder er også i Udenrigsministeriet blevet
cementeret under coronakrisen. Men flyvninger til fysiske møder,
herunder i særlige tilfælde med anvendelse af chartrede fly, vil også
fremover være nødvendigt for at kunne varetage Danmarks interesser
bedst muligt.