Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del
Offentligt
2563013_0001.png
Samrådsspørgsmål N-Q om omprioriteringen af bistanden som følge
af modtagelsen af flygtninge fra Ukraine til besvarelse den 21. april
2022.
DET TALTE ORD GÆLDER
TALEPUNKT
Til:
Udviklingsminsteren
Enhed:
APD
Dato:
13-04-2022
Sag:
2022-15003
[Indledning]
Tak for muligheden for at svare på spørgsmålene om ompriorite-
ringen af bistanden som følge af modtagelsen af flygtninge fra
Ukraine. Der er tre spørgsmål, som relaterer sig til den nuværende
situation, samt et spørgsmål, der vedrører de fremadrettede planer.
Jeg vil besvare spørgsmålene et efter et.
* * *
[Spørgsmål N: Vil ministeren redegøre for, hvorledes de planlagte om-
prioriteringer af udviklingsbistanden pga. finansiering af særloven er
i overensstemmelse med OECD’s Udviklingskomités (DAC’s) defini-
tion af udviklingsbistand?]
Der spørges i spørgsmål N til, hvorledes omprioriteringen af bi-
standen er i overensstemmelse med
OECD’s
udviklingskomité,
DAC’s, definition af udviklingsbistand.
1
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
De gældende retningslinjer fra DAC tilsiger, at relevante udgifter
til flygtningemodtagelse i Danmark inden for de første 12 måne-
ders ophold kan opgøres som udviklingsbistand. Der er specifice-
ret, hvilke udgifter der kan rapporteres. Det gælder blandt andet
udgifter som indkvartering, selvforsørgelsesydelser og sundheds-
udgifter.
DAC-direktivet angiver desuden fire persongrupper, som er om-
fattet af begrebet flygtninge i forhold til rapportering af udgifter
som udviklingsbistand. Det omfatter blandt andet personer, som er
tilkendt midlertidig beskyttelse. Det er tilfældet med de fordrevne
personer fra Ukraine i medfør af særloven herom.
De relevante udgifter forbundet med modtagelsen af flygtninge fra
Ukraine kan dermed opgøres som udviklingsbistand. Og omprio-
riteringen af udviklingsbistanden hertil er derfor i fuld overens-
stemmelse med OECD DAC’s retningslinjer.
Det er samtidig i overensstemmelse med gældende dansk praksis
under skiftende regeringer siden starten af
90’erne.
2
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Spørgsmål O: Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen med
de planlagte omprioriteringer af udviklingsbistanden vil leve op til mål-
sætningerne i den nye udviklingspolitiske strategi?]
Spørgsmål O går på, hvordan regeringen med omprioriteringerne
vil leve op til målsætningerne i den nye udviklingspolitiske stra-
tegi.
Lad mig starte med at slå fast, at de nuværende nødvendige om-
prioriteringer af udviklingsbistanden ikke rykker ved strategiens
to hovedprioriteter og dertilhørende målsætninger. Det er stadig
regeringens ambition, at vi med udviklingssamarbejdet skal skabe
håb og hjælpe flere bedre i nærområderne, og at vi skal gå forrest
i kampen for klima, natur og miljø. Samt stå på en stærk platform
af demokrati og menneskerettigheder.
Det står centralt i den udviklingspolitiske strategi, at flygtninge og
fordrevne skal hjælpes i deres nærområder. Vi står nu i en situation,
hvor Danmark selv er nærområde til et land i krig. Faktisk befinder
vi os i den hurtigst voksende flygtningekrise i Europa siden 2. ver-
denskrig. Knap 5 millioner mennesker er flygtet ud af Ukraine.
Hertil kommer internt fordrevne. Så helt på samme måde, som vi
beder Kenya og Uganda om at hjælpe fordrevne fra deres nærom-
råder i Sydsudan og Somalia, så har vi i Danmark et særligt ansvar
for at hjælpe fordrevne fra Ukraine, et land i vores nærområde.
3
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
De nuværende nødvendige omprioriteringer af udviklingsbistan-
den svækker heller ikke regeringens ambition om, at Danmark skal
gå forrest i kampen for klima, natur og miljø. Danmark skal op-
fylde vores internationale forpligtelser om klimafinansiering til ud-
viklingslandene i tråd med målsætningerne i den udviklingspoliti-
ske strategi. Og derfor har vi også fra regeringens side lænet os
meget aktivt ind i for eksempel de internationale forberedelser af
den kommende COP27
den såkaldte afrikanske COP
og mar-
keret, at vi ønsker at give vores bidrag til den internationale klima-
finansiering.
[Spørgsmål P: Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser den
planlagte omprioritering af udviklingsbistanden vil få for vores part-
nerlande, strategiske samarbejder, vores mulighed for at hjælpe hu-
manitært i sårbare og skrøbelige lande og for den grønne udviklings-
bistand, jf. vores forpligtelser under Paris-aftalen?]
Det tredje spørgsmål går på konsekvenserne af omprioriteringen
for partnerlande, de strategiske samarbejdsaftaler, den humanitære
indsats og det grønne område.
Jeg vil besvare delspørgsmålene et efter et.
I forhold til vores partnerlande, er der enkelte lande, som er direkte
berørt af omprioriteringerne i år. Det drejer sig om Mali, Burkina
Faso, Bangladesh og vores indsats i Syrien og dets nærområder.
4
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
Her har vi
udskudt
tilsagn for henholdsvis 70 mio. kr. i Mali, 200
mio. kr. i Burkina Faso, 100 mio. kr. i Bangladesh og 50 mio. kr. i
Syrien og nærområder.
I forhold til Burkina Faso og Mali er situationerne i disse lande
utroligt vanskelige. Begge lande har oplevet militærkup, og ingen
af de to lande har præsenteret en realistisk plan for overgang til
demokrati. I tillæg hertil har den maliske regering et tæt samar-
bejde med de russiske lejesoldater, Wagner Gruppen. Derfor satte
vi allerede i februar
altså før omprioriteringerne foranlediget af
krigen i Ukraine - dele af de to landeprogrammer i bero. Her giver
det derfor mening at udskyde dele af aktiviteterne til tidligt i 2023.
Både i Bangladesh og i Syrien og nærområder var tilsagnene på
henholdsvist 100 mio. kr. og 50 mio. kr. planlagt til at blive indgået
sidst i indeværende år. En udskydelse på nogle få måneder til star-
ten af næste år forventes dermed ikke at have betydning for gen-
nemførslen af aktiviteterne.
Omprioriteringerne påvirker umiddelbart vores partnerskabslande
i et mindre omfang.
***
I forhold til de strategiske samarbejdsaftaler
med danske NGO’er
er disse ikke blevet berørt af omprioriteringerne. Tilsagnene til de
strategiske partnere blev indgået i løbet af årets tre første måneder
5
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
som kulmination på en omfattende ansøgnings- og evaluerings-
proces.
***
Den humanitære ramme er heller ikke berørt. Danmark vil altså
fortsat være i stand til at svare på akut opståede kriser og bidrage
med humanitær bistand i langstrakte konflikter.
***
På det grønne område er der også hovedsageligt tale om udskydel-
ser af enkelte bidrag. Der vil efter omprioriteringerne være 2,8 mia.
kr. til den grønne bistand, hvoraf ca. 2,5 mia. kr. forventes at være
målrettet klimaindsatser. Klimabistanden er blevet relativt friholdt,
idet omprioriteringen er sket på en måde, så vi fastholder, at 20 pct.
af udviklingsbistanden til udviklingslande går til klimaindsatser,
og at mere end 60 pct. heraf er fokuseret på tilpasningsindsatser.
Det er samme andel, som der var afsat på Finansloven for 2022.
Klimatilpasning er fortsat en dansk mærkesag, som også er vigtig
internationalt frem mod COP27. I regeringens udviklingspolitiske
prioriteter for 2022 er der som bekendt fastsat et mål for 2023 om,
at mindst 30 pct. af udviklingsbistanden til udviklingslande skal gå
til grønne indsatser, herunder mindst 25 pct. til klimaindsatser,
hvoraf mindst 60 pct. skal gå til klimatilpasning. Dette er fortsat
regeringens mål.
6
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Spørgsmål
Q: Vil ministeren redegøre for, om regeringen har planer
om fremadrettet at søge finansiering til at dække eventuelle ekstraud-
gifter til ukrainske flygtninge efter særloven fra udviklingsbistanden?]
Det fjerde og sidste spørgsmål går på den eventuelle fremadrettede
finansiering af flygtningemodtagelse over bistanden.
Til det kan jeg sige, at situationen i Ukraine fortsat er ekstremt al-
vorlig. De humanitære behov og flygtningestrømmene ændrer sig
dag for dag. Lige nu er der ingen af os, der kan forudsige, hvordan
krigen kommer til at udvikle sig. Jeg kan derfor heller ikke ude-
lukke, at krigen i Ukraine kan komme til at få yderligere økonomi-
ske konsekvenser, ikke bare for udviklingsbistanden, men i det
hele taget.
Vi står i en exceptionel situation. Men også en situation, som vi må
og skal håndtere. Det har allerede betydet svære, men nødvendige
valg. Når det er sagt, så er det selvfølgelig afgørende, at vi fortsat
har et udviklingssamarbejde. For ubalancerne i verden bliver kun
større. Konsekvenserne af Ruslands krig mod Ukraine mærkes
også i udviklingslandene. Den omfattende globale fødevarekrise er
eksempelvis blot blevet forstærket af den øgede usikkerhed og in-
flation som følge af krigen i Ukraine. Danmark må og skal derfor
fortsat være til stede globalt som en markant udviklingspolitisk
spiller.
7
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd den 21. april 2022, til ministeren for udviklingssamarbejde
Tak for ordet.
8