Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022 - 7263
GDK
14. februar 2022
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 118 fra Sikandar Siddique
stillet den 7. februar 2022 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes i lyset af regeringens udviklingspolitiske ambitioner for
klimabistanden redegøre for følgende:
- Hvordan der fra dansk side skelnes mellem begreberne
”klimafinansiering” og ”klimabistand”?
- Hvor stor en andel af den samlede danske udviklingsbistand, der i 2020,
2021 og 2022 regnes som værende ”klimabistand”?
-
Hvor mange ”nye og additionelle” midler, der ydes som ”klimabistand” i
2020, 2021 og 2022?
-
Hvilken målsætning regeringen har for ”klimabistand” i perioden 2023-
2025?
Svar
Når man taler om klimafinansiering til udviklingslandene, så er
klimafinansiering et overordnet begreb, som omfatter al offentlig og privat
finansiering af klimaprojekter i verdens udviklingslande. Klimabistand er
et begreb for den delmængde af klimafinansieringen, som kommer fra
udviklingsbistanden.
Begrebet klimafinansiering bruges ofte i relation til det kollektive
mobiliseringsmål, som de udviklede lande, herunder Danmark, forpligtede
sig på ved COP15 i København i 2009. Det fremgår tydeligt af
aftaleteksten fra COP15, Copenhagen Accord, at mobiliseringsmålet
omfatter en række forskellige finansieringskilder, herunder offentlig og
privat finansiering:
”In
the context of meaningful mitigation actions and transparency on implementation,
developed countries commit to a goal of mobilizing jointly USD 100 billion dollars a
year by 2020 to address the needs of developing countries. This funding will come from