Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2021 - 6960
Doknr.
458966
Dato
29-11-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 3. november 2021.
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 15/10-21 fra Sammenslutningen af
Danske Småøer om de forestående planlovsforhandlinger og de små øer, jf. ULØ alm.
del - bilag 14?”
Svar:
Det er vigtigt for regeringen, at der er gode muligheder for at leve et godt liv overalt i
Danmark
–
uanset om man bor i en større by, et landdistrikt eller på en af de danske
småøer. Der er stor variation i befolkningsudviklingen på tværs af småøerne. Nogle øer
oplever i disse år befolkningstilvækst, andre en tilbagegang. Det er positivt, at man
lokalt arbejder for at sikre attraktive bosætningsmuligheder, der kan tiltrække nye
beboere og understøtte udviklingen af lokale erhvervs- og turismetiltag.
Sammenslutningen af Danske Småøer har i henvendelsen af 15. oktober 2021
foreslået, at der i planloven gives mulighed for udviklingsplaner for de små øer, som
kan danne grundlag for en lempeligere praksis i forhold til strandbeskyttelseslinjen og
kystnærhedszonen uden præcedens for resten af landet, samt at der på småøerne gives
mulighed for at etablere flere helårsboliger i tiloversblevne driftsboliger både i
kystnærhedszonen og inden for strandbeskyttelseslinjen.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende fsva. planloven:
”Kystnærhedszonen er en ca. tre km bred planlægningszone fra kysten
og ind i landet,
hvor planloven fastsætter bestemmelser for den kommunale planlægning og
landzoneadministration. Kystnærhedszonen skal ifølge loven som udgangspunkt søges
friholdt for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængige af kystnærhed.
Planloven gør det muligt uden landzonetilladelse at etablere en bolig i overflødiggjorte
landbrugsbygninger i landzone, også inden for kystnærhedszonen. Kommunerne kan
endvidere efter en konkret vurdering meddele landzonetilladelse til at etablere flere
boligenheder i eksisterende bygninger i landzone. I kystnærhedszonen kan der dog
kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte har helt underordnet betydning i forhold
til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne.
Det fremgår af
”Vejledning
om landzoneadministration”, at mange danske småøer ofte
er helt omfattet af kystnærhedszonen og dermed også underlagt den restriktive
administrationspraksis knyttet til denne zone. Samtidig medfører den svære
økonomiske og sociale situation på mange af øerne, at der er behov for en særlig
indsats for at fremme vækst og udvikling samt understøtte de eksisterende
lokalsamfund. Kommunalbestyrelsen bør derfor være imødekommende med at