Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2021 - 6960
Doknr.
458966
Dato
29-11-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 3. november 2021.
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 15/10-21 fra Sammenslutningen af
Danske Småøer om de forestående planlovsforhandlinger og de små øer, jf. ULØ alm.
del - bilag 14?”
Svar:
Det er vigtigt for regeringen, at der er gode muligheder for at leve et godt liv overalt i
Danmark
uanset om man bor i en større by, et landdistrikt eller på en af de danske
småøer. Der er stor variation i befolkningsudviklingen på tværs af småøerne. Nogle øer
oplever i disse år befolkningstilvækst, andre en tilbagegang. Det er positivt, at man
lokalt arbejder for at sikre attraktive bosætningsmuligheder, der kan tiltrække nye
beboere og understøtte udviklingen af lokale erhvervs- og turismetiltag.
Sammenslutningen af Danske Småøer har i henvendelsen af 15. oktober 2021
foreslået, at der i planloven gives mulighed for udviklingsplaner for de små øer, som
kan danne grundlag for en lempeligere praksis i forhold til strandbeskyttelseslinjen og
kystnærhedszonen uden præcedens for resten af landet, samt at der på småøerne gives
mulighed for at etablere flere helårsboliger i tiloversblevne driftsboliger både i
kystnærhedszonen og inden for strandbeskyttelseslinjen.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende fsva. planloven:
”Kystnærhedszonen er en ca. tre km bred planlægningszone fra kysten
og ind i landet,
hvor planloven fastsætter bestemmelser for den kommunale planlægning og
landzoneadministration. Kystnærhedszonen skal ifølge loven som udgangspunkt søges
friholdt for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængige af kystnærhed.
Planloven gør det muligt uden landzonetilladelse at etablere en bolig i overflødiggjorte
landbrugsbygninger i landzone, også inden for kystnærhedszonen. Kommunerne kan
endvidere efter en konkret vurdering meddele landzonetilladelse til at etablere flere
boligenheder i eksisterende bygninger i landzone. I kystnærhedszonen kan der dog
kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte har helt underordnet betydning i forhold
til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne.
Det fremgår af
”Vejledning
om landzoneadministration”, at mange danske småøer ofte
er helt omfattet af kystnærhedszonen og dermed også underlagt den restriktive
administrationspraksis knyttet til denne zone. Samtidig medfører den svære
økonomiske og sociale situation på mange af øerne, at der er behov for en særlig
indsats for at fremme vækst og udvikling samt understøtte de eksisterende
lokalsamfund. Kommunalbestyrelsen bør derfor være imødekommende med at
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/10-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om de forestående planlovsforhandlinger og de små øer, til indenrigs- og boligministeren
meddele landzonetilladelser på de små øer, særligt til erhverv og helårsbeboelse, når
det ansøgte ikke strider mod planlægningen. Der anlægges således en lempeligere
praksis for kommunernes landzoneadministration for de mindre øer herunder de øer,
der indgår i Sammenslutningen af Danske Småøer. Det gælder fx i forhold til at give
landzonetilladelse til etablering af flere boligenheder i eksisterende bygninger i
landzone, som er egnede hertil. Ud over landzonetilladelser kan kommunerne
lokalplanlægge med henblik på opførelse af et begrænset antal boliger fx i landsbyer i
landzone. Specielt for de mindre øer gælder, at bysamfund i landzone kan udbygges,
hvis en generel begrænsning af bebyggelsen vil være i modstrid med hensynet til
udvikling eller opretholdelse af ø-samfundet.
Det bemærkes, at det efter planloven er muligt for kommunalbestyrelsen at give
tilladelse til at udleje sommerhuse til helårsbeboelse på de små øer samt Læsø. Efter
almenboligloven er det desuden muligt for kommunalbestyrelsen at give
engangstilskud til etablering af almene boliger på de små øer og ø-kommunerne.”
Miljøministeriet har oplyst følgende fsva. naturbeskyttelsesloven:
”Strandbeskyttelseszonen er reguleret af naturbeskyttelsesloven og omfatter generelt
stranden og kysten op til 300 meter fra stranden og ind i landet. Her gælder et
generelt forbud mod ændringer af tilstanden. Beskyttelsen har til formål at bevare de
åbne kyster og friholde kystlandskaberne for byggeri og andre ændringer af tilstanden
og anvendelsen. Derudover varetages naturbeskyttelseshensyn for dyr og planter samt
hensynet til offentlighedens frie og lige adgang til kysten og strandene. Beskyttelsen
kan som hovedregel kun fraviges i særlige tilfælde. Der kan dog dispenseres til en
række foranstaltninger til understøtning af friluftsliv og turisme m.v., selv om der ikke
er tale om særlige tilfælde. På grund af de små øers begrænsede areal udgør de
strandbeskyttede arealer en relativt stor andel af øernes samlede areal. Der kan i den
udvidede del af strandbeskyttelseszonen (100-300 meter) tages særligt hensyn til
mindre øers erhvervsmæssige udvikling, og dermed kan der være lempeligere adgang
til at opnå dispensation end i resten af landet. Der er i hele landet lempeligere adgang
til dispensation til eksisterende virksomheder og udvidelse af helårsboliger i den
udvidede strandbeskyttelseszone (100-300 meter).
Indretning af tiloversblevne driftsbygninger til beboelse inden for strandbeskyttelses-
linjen skal ses som en ændring af tilstanden, der forudsætter dispensation. Der
meddeles som hovedregel afslag hertil. Dette skal ses i sammenhæng med, at
etablering af ny kystnær beboelse strider mod selve formålet med
strandbeskyttelseslinjen.
Byggeri tæt på kysten til landbrug, skovbrug og fiskerierhvervet er typisk etableret
efter en undtagelsesbestemmelse for erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri. Det følger
heraf, at der ikke dispenseres til ændret anvendelse af byggeriet, hvis anvendelsen på
kortere eller længere sigt er mere belastende for naturen. I vurderingen indgår også, at
etablering af en bolig må forventes at medføre ønske om yderligere ændringer såsom
etablering af haveanlæg, beplantning, terrasser og indkørsel, forbedrede adgangsveje,
evt. belysning, garage, skure m.v.
Det forhold, at en ændret anvendelse sker væk fra kysten og evt. vil være skjult fra
kysten medfører ikke i sig selv
dispensation.”
Det bemærkes, at
”Evaluering
af planloven mv.”, der er offentliggjort den 29. marts
2021, bl.a. på baggrund af indspil fra Sammenslutningen af Danske Småøer
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/10-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om de forestående planlovsforhandlinger og de små øer, til indenrigs- og boligministeren
indeholder en vurdering af de særlige småø-regler. Det fremgår af evalueringen, at
”(d)e
særlige småø-regler har til formål at lempe praksis for henholdsvis
strandbeskyttelse og kystnærhedszone og dermed understøtte udviklingsmuligheder
på de små øer. Gældende regler administreres dog fortsat restriktivt af hensyn til
natur- og landsskabsinteresser. Ibrugtagning af overflødiggjorte bygninger til
beboelse, erhverv eller produktion vurderes således i praksis fortsat ofte at medføre
øget pres på naturen og færdsel i strandbeskyttede arealer. Derfor gives der sjældent
dispensation til at ændre anvendelsen af overflødige bygninger. Bolig- og
Planstyrelsen og Miljøministeriet vurderer, at muligheden for bl.a. at ibrugtage
overflødiggjorte bygninger samt små yderligere tiltag, som fx opførelse af en lille
grøntsagsbod ved siden af eksisterende café, på den enkelte ø på den ene side vil
kunne understøtte den efterspurgte udvikling, som de særlige småø-regler har til
hensigt at imødekomme. På den anden side står hensynet til påvirkningen af
kystlandskabet og naturpåvirkningen, og det vurderes, at yderligere lempelser af
reglerne for kyst- og naturbeskyttelse på mindre øer ikke vil kunne gennemføres uden
konsekvens for kystlandskabet på den enkelte ø og må forventes at kunne føre til øget
behov for kystbeskyttelse.”
På baggrund af evalueringen af planloven pågår der aktuelt forhandlinger om evt.
ændringer af planloven, hvor eventuelle ønsker fra forligspartierne til ændring af
regler, der har betydning for øerne, kan indgå i drøftelserne.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek