Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del
Offentligt
2522770_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 332
Doknr.
482328
Dato
03-02-2022
Svar på spørgsmål fra Erling Bonnesen (V) stillet den 14. januar 2022.
Spørgsmål nr. 32:
”Vil ministeren kommentere og redegøre for ministerens holdning til de aktuelle initi-
ativer beskrevet i henvendelsen fra Annette Sønksen og Steen Nicolas Dart om be-
grænsninger i forbindelse med opstilling af glampingtelt, jf. ULØ alm. del - bilag 36,
og oplyse, om initiativerne kan realiseres inden for gældende lovgivning og i bekræf-
tende fald, hvilket lovgrundlag ministeren kan henvise til, og i benægtende fald bedes
ministeren oplyse, om ministeren vil tage initiativ til at tilvejebringe den nødvendige
lovgivning, samt hvilken lovgivning der i givet fald vil være tale om?”
Svar:
Efter det oplyste handler henvendelsen om planlovens landzoneregler. Det fremgår så-
ledes, at kommunen har givet afslag på landzonetilladelse, og at afslaget er påklaget til
Planklagenævnet. Jeg kan ikke gå ind i, om det ligger inden for lovens rammer og
praksis at give tilladelse til projektet, men må henvise til, at det er op til Planklagenæv-
net at tage stilling til konkrete sager på baggrund af en klage.
Generelt kan jeg sige, at det er positivt, at der rundt om i landet etableres nye tilbud
for turisme, og at der er interesse for naturnære overnatningsformer som fx glamping.
Regeringen ønsker, at der er gode og afbalancerede rammer for turismeaktiviteter. Alt
efter de nærmere omstændigheder kan der være forskellige regler og hensyn i spil, og
der kan være lovgivningsmæssige begrænsninger for, hvad der kan gives tilladelse til i
en konkret sag, bl.a. for at sikre væsentlige landskabs- og naturværdier i det åbne land.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende om planloven og sommerhusloven:
”Planloven udelukker ikke, at der kan gives landzonetilladelse til glampingenheder,
men det forudsætter, at det ansøgte efter en samlet konkret vurdering er foreneligt
med de hensyn, der skal varetages med landzonereglerne. Fx bør ny bebyggelse som
udgangspunkt placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Det følger af fast prak-
sis og skal bl.a. ses på baggrund af, at det er et hovedformål med landzonereglerne at
modvirke spredt bebyggelse i det åbne land.
Det er i de enkelte sager kommunen, der som ansvarlig landzonemyndighed skal tage
stilling til, om der bør gives landzonetilladelse. Kommunens afgørelse kan som nævnt
påklages til Planklagenævnet.
Også sommerhusloven kan være relevant for sager om udlejning af glampingtelte.
Sommerhuslovens regler har bl.a. til formå at sikre, at der ikke opstår et øget pres på
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Annette Sønksen og Steen Nicolas Dart om begrænsninger i forbindelse med opstilling af glampingtelt, til indenrigs- og boligministeren
2522770_0002.png
landets rekreative arealer, og at lov om erhvervelse af fast ejendom (til rekreative for-
mål) ikke omgås, hvorfor der er indført en tilladelsesordning, der siden lovens ikraft-
træden har været administreret restriktivt.
Erhvervsmæssig udlejning af huse, husrum eller hytter (fx også glampingtelte) kræver
tilladelse efter sommerhusloven. Der er som nævnt en restriktiv praksis, og tilladelse
gives som altovervejende hovedregel ikke.
Erhvervsmæssig udlejning af en eller flere glampingenheder til ferie- og fritidsformål
kan foregå som led i hoteldrift, herunder som led i Bed & Breakfast, og der er krav om
udlejningstilladelse efter sommerhusloven, hvis det udlejes for mere end 5 nætter ad
gangen. Det er dog under alle omstændigheder en forudsætning, at hotelbegrebet er
opfyldt. Hotelbegrebet er opfyldt, hvis hotel og glampingenheder udgør en samlet selv-
stændig erhvervsvirksomhed med en reception, der modtager overnattende gæster, og
der er mulighed for servering i særskilte lokaler, og hvis der samlet set er tale om en
mindre arealkrævende ferieform. En mindre arealkrævende ferieform forudsætter, at
glampingteltene ligger tæt på hotelkernen, og som udgangspunktet placeres med 5-6
meters mellemrum. Dette udgangspunkt kan fraviges ud fra en konkret vurdering i
den enkelte sag, hvis ansøger har en særlig begrundelse for placeringen, fx terrænfor-
skelle, landskabsforhold, vejadgang og lignende.
Det er Bolig- og Planstyrelsen, som træffer afgørelse efter sommerhuslovens regler.
Styrelsens afgørelser kan påklages til Planklagenævnet.”
Som jeg tidligere har tilkendegivet, er jeg i forbindelse med de aktuelle drøftelser om
planloven indstillet på at se på rammerne for glamping, hvis der er et politisk ønske
herom. Det kan i en sådan sammenhæng ligeledes vise sig relevant at se på anden lov-
givning, fx sommerhusloven og campingreglementets regler om udlejning.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2