Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 332
Doknr.
482328
Dato
03-02-2022
Svar på spørgsmål fra Erling Bonnesen (V) stillet den 14. januar 2022.
Spørgsmål nr. 32:
”Vil ministeren kommentere og redegøre for ministerens holdning til de aktuelle initi-
ativer beskrevet i henvendelsen fra Annette Sønksen og Steen Nicolas Dart om be-
grænsninger i forbindelse med opstilling af glampingtelt, jf. ULØ alm. del - bilag 36,
og oplyse, om initiativerne kan realiseres inden for gældende lovgivning og i bekræf-
tende fald, hvilket lovgrundlag ministeren kan henvise til, og i benægtende fald bedes
ministeren oplyse, om ministeren vil tage initiativ til at tilvejebringe den nødvendige
lovgivning, samt hvilken lovgivning der i givet fald vil være tale om?”
Svar:
Efter det oplyste handler henvendelsen om planlovens landzoneregler. Det fremgår så-
ledes, at kommunen har givet afslag på landzonetilladelse, og at afslaget er påklaget til
Planklagenævnet. Jeg kan ikke gå ind i, om det ligger inden for lovens rammer og
praksis at give tilladelse til projektet, men må henvise til, at det er op til Planklagenæv-
net at tage stilling til konkrete sager på baggrund af en klage.
Generelt kan jeg sige, at det er positivt, at der rundt om i landet etableres nye tilbud
for turisme, og at der er interesse for naturnære overnatningsformer som fx glamping.
Regeringen ønsker, at der er gode og afbalancerede rammer for turismeaktiviteter. Alt
efter de nærmere omstændigheder kan der være forskellige regler og hensyn i spil, og
der kan være lovgivningsmæssige begrænsninger for, hvad der kan gives tilladelse til i
en konkret sag, bl.a. for at sikre væsentlige landskabs- og naturværdier i det åbne land.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende om planloven og sommerhusloven:
”Planloven udelukker ikke, at der kan gives landzonetilladelse til glampingenheder,
men det forudsætter, at det ansøgte efter en samlet konkret vurdering er foreneligt
med de hensyn, der skal varetages med landzonereglerne. Fx bør ny bebyggelse som
udgangspunkt placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Det følger af fast prak-
sis og skal bl.a. ses på baggrund af, at det er et hovedformål med landzonereglerne at
modvirke spredt bebyggelse i det åbne land.
Det er i de enkelte sager kommunen, der som ansvarlig landzonemyndighed skal tage
stilling til, om der bør gives landzonetilladelse. Kommunens afgørelse kan som nævnt
påklages til Planklagenævnet.
Også sommerhusloven kan være relevant for sager om udlejning af glampingtelte.
Sommerhuslovens regler har bl.a. til formå at sikre, at der ikke opstår et øget pres på