Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del
Offentligt
2527086_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 0. februar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 31 (ULØ alm. del) stillet 1 3. januar 2022 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V ).
Spørgsm ål nr. 31
”V il ministeren kommentere sagen og de rejste problemstillinger i henvendelsen fra Jan Elnegaard,
om regler ifm. strandbeskyttelseslinje, jf. ULØ alm. del - bilag 34 og redegøre for ministerens holdning
til sagen principielt, samt hv ilke initiativer ministeren v il tage med henblik på, at det bliver muligt at
etablere/genetablere hav eskure på egen grund inden for strandbeskyttelseslinjen?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Ky stdirektoratet, som oplyser:
”Strandbeskyttelseslinjen
går oprindeligt tilbage til 1 937, hvor der med naturfredningsloven blev
indført forbud mod byggeri i en 1 00 meter bred zone langs kysterne. Forbuddet blev senere udvidet
til et generelt forbud mod at foretage ændring af tilstanden, herunder terrænændringer og
beplantning. Strandbeskyttelseslinjen blev efterfølgende ved lovændringer udvidet fra 1 00 m til 300
m og endeligt fastlagt ved Strandbeskyttelseskommissionens Beret ning i 2001. Udvidelsen skulle
sikre en bedre beskyttelse af de åbne og i særdeleshed de uberørte kyststrækninger med tilknyttede
naturmæssige værdier og oplevelsesmuligheder for befolkningen, idet den hidtidige lovgivning ikke i
fuldt omgang kunne imødegå presset for at kunne bygge nær kysten. Den ejendom, der spørges til,
blev i 2001 omfattet af den udvidede strandbeskyttelseslinje.
Forbuddet mod at foretage tilstandsændringer inden for strandbeskyttelseslinjen er gennem alle
årene administreret restriktivt, som forudsat i loven. Efter fast klagenævnspraksis dispenseres der
dog som udgangspunkt til genopførelse af bygninger med omtrent samme placering, størrelse,
udformning og anvendelse som den gamle bygning under visse forudsætninger, herunder, at der
ansøges om genopførelsen inden for ca. 3 år af nedrivningen af det oprindelige byggeri.
På den aktuelle ejendom er et udhus reduceret fra ca. 42 m
2
til 20 m
2
. Kystdirektoratet vurderer på
baggrund af historiske luftfotos, at reduktionen er sket for mere end 1 0 år siden. Forudsætningerne
for en lempelig dispensationsadgang til genopførelse af udhuset til den oprindelige størrelse er
dermed ikke opfyldt pga. den manglende tidsmæssige kontinuitet.”
Ky stdirektoratet har endvidere oplyst, at direktoratet har v arslet et afslag til ansøger i den konkrete
sag, og der er således ikke truffet afgørelse i sagen endnu. Som ansøger er man altid v elkommen til at
rette henv endelse til Ky stdirektoratet for en dialog om mulighederne.
Der er inden for lov ens rammer muligheder for at genopføre lovligt eksisterende haveskure, og det er
også i nogle tilfælde muligt at etablere nye, mindre haveskure inden for strandbeskyttelseslinjen. Jeg
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar af 10/1-22 fra Jan Elnegaard, Kværndrup, om strandbeskyttelseslinjen, til miljøministeren
kan endv idere henvise til, at ændringerne af naturbeskyttelseslovens bestemmelser om strandbeskyt-
telses linjen fra 2017 indgår i den igangv ærende evaluering af planloven og naturbeskyttelsesloven.
Lea Wermelin
/
Merete Løv schall
2