Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del
Offentligt
2505379_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 7654
Doknr.
473591
Dato
20-12-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 9. december 2021.
Spørgsmål nr. 26:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 2/12-21
fra Sammenslutningen af Dan-
ske Småøer om opfølgning på mødet 1/12 for så vidt angår evaluering af planloven og
almene boliger, jf. ULØ alm. del -
bilag 23?”
Svar:
Det er positivt, at der lokalt på de små øer arbejdes for sikre attraktive bosætningsmu-
ligheder, der kan tiltrække nye beboere. Jeg ser frem til en fortsat god dialog med
Sammenslutningen af Danske Småøer om dette.
Evaluering af planloven mv.
Sammenslutningen af Danske Småøer anmoder om en uddybning af bl.a. betydningen
af de nationale planlægningsinteresser i kystområderne og spørger, om der er reelle
muligheder for en mere lempelig landzoneadministration, når småøerne er underlagt
kystnærheds- og strandbeskyttelseszone.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende:
”Det
fremgår af svar af 29. november 2021 på ULØ alm. del spørgsmål nr. 5, at kom-
munalbestyrelsen bør være imødekommende med at meddele landzonetilladelser på
de små øer, særligt til erhverv og helårsbeboelse, ”når det ansøgte ikke strider
mod
planlægningen”.
Der henvises her til kommunernes planlægning, som skal gennemføres inden for ram-
merne af de nationale interesser i kystnærhedszonen. De nationale interesser i kyst-
nærhedszonen skal sikre, at kysterne friholdes for bebyggelse og anlæg, der ikke er af-
hængige af nærhed til kysten. Desuden gælder de nationale interesser for hele landet,
der i planloven er defineret som vækst- og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyt-
telse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg eller
indenrigs- og boligministerens såkaldte landsplanbeføjelser efter planloven. Kommu-
nernes planlægning på de små øer skal endvidere ske under hensyntagen til anden lov-
givning, fx naturbeskyttelseslovens regler om fredninger, Natura 2000, §3 områder og
strandbeskyttelse.
Kommunens planlægning indgår som et væsentligt hensyn i den samlede vurdering af,
om der i en konkret sag er grundlag for at give landzonetilladelse.
For så vidt angår spørgsmålet om mulighederne for en mere lempelig landzoneadmini-
stration på de små øer, giver de gældende regler for kommunernes landzoneadmini-
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om opfølgning på mødet 1/12 for så vidt angår evaluering af planloven og almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2505379_0002.png
stration på de små øer kommunerne muligheder for en mere lempelig landzoneadmi-
nistration end i den øvrige kystnærhedszone. Det gælder fx i forhold til at give landzo-
netilladelse til etablering af flere boligenheder i eksisterende bygninger i landzone,
som er egnede hertil. Det bemærkes, at muligheden for en landzonetilladelse skal vur-
deres på baggrund af de konkrete forhold, og at realiseringen kan afhænge af, om der
kan opnås tilladelse efter anden lovgivning fx naturbeskyttelseslovens regler om
strandbeskyttelse.
På baggrund af evalueringen af planloven pågår der aktuelt forhandlinger om evt. æn-
dringer af planloven mv. Eventuelle ønsker fra forligspartierne til ændring af regler,
der har betydning for øerne, kan indgå i drøftelserne.
Almene boliger
Den 26. november 2021 indgik regeringen en aftale med Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Kristendemokraterne om at afsætte en pulje på 10 mio. kr.
i alt i 2022-2023 til etablering af almene boliger i ø-kommunerne og Bornholms Regi-
onskommune, samt en pulje på 10 mio. kr. i alt i 2022-2023 til etablering af almene
boliger på de danske småøer.
Aftalekredsen har lagt vægt på, at puljen til småøerne udmøntes således, at der er god
tid til at forberede ansøgninger om tilskud til etablering af nye almene boliger, således
at alle får god mulighed for at ansøge.
For så vidt angår en forhøjelse af maksimumsbeløbet er formålet med tilskudsordnin-
gen at gøre det billigere at etablere nye almene boliger på øerne og dermed sikre en la-
vere husleje end ellers. Tilskudsordningen vil betyde, at anskaffelsessummen for boli-
ger med et tilsagn om støtte reduceres med 400.000 kr. pr. bolig, og da anskaffelses-
summen udgør grundlaget for finansieringen af almene boliger og for låntagers beta-
ling på lån, indebærer tilskuddet også en reduktion af beboernes beboerindskud og
husleje. Det vil ikke være tilfældet, såfremt tilskud kan kombineres med et højere mak-
simumsbeløb. Det er således Bolig- og Planstyrelsens vurdering, at en forhøjelse af
maksimumsbeløbet er uforeneligt med puljernes formål. Det bemærkes i den forbin-
delse, at almene boliger opført med støtte fra puljerne i tidligere ansøgningsrunder er
etableret uden en forhøjelse af maksimumsbeløbet.
Indenrigs- og Boligministeriet har netop sendt udkast til lovforslag i høring med hen-
blik på at udmønte den indgåede aftale.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2