Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del
Offentligt
2516764_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. januar 2022
J nr.
2021 - 4735
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 8. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 23 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 23
Vil ministeren kommentere henvendelse af 30/11-21 fra Landdistrikternes Fælles-
råd, jf. ULØ alm. del – bilag 22 med fokus på de afsnit, som hører under ministe-
rens ressortområde, herunder særligt afsnit 3 og 5?
Svar
Jeg vil gerne kvittere for udvalgets spørgsmål med ønske om kommentering af
Landdistrikternes Fællesråds notat, og jeg forstår, at tilsvarende spørgsmål er stillet
til indenrigs- og boligministeren, erhvervsministeren, miljøministeren, uddannelses-
og forskningsministeren og sundhedsministeren for så vidt angår deres ansvarsom-
råder. Jeg vil derfor besvare spørgsmålet opdelt i de afsnit, som er vurderet at høre
under Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets ressort. Det gælder afsnit 3.1, 3.4
og 5.1.
Ad. 3.1 Lokalt ejerskab og værdi af fremtidens grønne energiproduktion
Med et fortsat behov for udbygning med vedvarende energi på land ser jeg positivt
på Landdistrikternes Fællesråds (LF) forslag til, hvordan planlægningen af fremti-
dens energiproduktion kan ske med større lokal forankring.
I LF’s notat foreslås det, at en revideret køberetsordning genindføres, at andre for-
mer for medejerskab muliggøres, at staten tilbyder økonomisk sikkerhed til lokalt
ejede bæredygtige energiprojekter samt, at VE-bonussen forhøjes.
Der findes i dag flere ordninger, der vedrører forholdene for berørte naboer. Parti-
erne bag energiaftalen 2018 vedtog ordningerne Salgsoption, VE-bonus og Grøn
Pulje med en aftale af 13. november 2019, som supplement til den allerede eksiste-
rende værditabsordning.
Værditabsordningen sikrer, at boligejere kan blive kompenseret, såfremt en bolig
vurderes at have tabt værdi som følge af opstilling af VE-anlæg. Herudover giver
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-21 fra Landistrikternes Fællesråd m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2516764_0002.png
salgsoptionsordningen boligejere i den nære zone omkring nye VE-anlæg mulighed
for at sælge sin bolig til opstiller i op til et år efter anlæggets idriftsættelse.
VE-bonus er en skattefri bonus, der tilbydes de nære naboer. Udbetalingen sker år-
ligt og er baseret på VE-anlæggets produktion. For et vindmølleprojekt vil VE-bo-
nussen være på ca. 6.500 kr. årligt pr. husstand. Med Grøn Pulje forpligtes opstiller
til at indbetale et engangsbeløb til en kommunalt forvaltet pulje. Puljen er møntet på
grønne tiltag og nære naboer. Siden vedtagelsen af ordningerne er størrelsen på
Grøn Pulje og VE-bonusandelen forhøjet ved aftale fra november 2020.
En evaluering af ordningerne (VE-bonus-, Værditabs- og Salgsoptionsordningen
samt Grøn Pulje) skal gennemføres i 2024, hvor det skal undersøges, om ordnin-
gerne har haft den ønskede effekt for fremme af lokal og kommunal opbakning til
vedvarende energiprojekter. Ordningerne trådte i kraft i juni 2020 og derfor er data-
grundlaget på nuværende tidspunkt meget begrænset, og det er derfor for tidligt at
vurdere de nye ordningers virkning.
Endelig blev der, med klimaaftalen af 22. juni 2020, afsat 10 mio. kr. årligt i perio-
den 2021-2024 til udviklingsprojekter i lokalsamfund med mange vindmøller. Mid-
lerne udmøntes gennem landdistriktspuljen.
Som LF bemærker, oplever branchen lokal modstand mod vedvarende energipro-
jekter som en udfordrende barriere. Her spiller de rigtige rammer for udvikling og
udbygning en stor rolle. Med
Aftale om finansloven for 2022
er det besluttet, at der
skal udarbejdes et redskabskatalog, der kan være med til at nedbryde barrierer for
udbygningen af sol og vind på land og dermed styrke udbygningen. I dette arbejde
vil også hensyn til naboer og lokalområder, som forslagene fra LF er møntet på,
indgå i de samlede betragtninger.
Ad. 3.4 Understøttelse af energirenovering af boliger i landdistrikterne
Der er et stort potentiale for energibesparelser i den danske bygningsmasse, og
med det væld af sidegevinster energieffektiviseringer det giver i form af ex. bedre
indeklima, stabilisering af udsving i energipriserne og en lavere elregning for den
enkelte forbruger, hilser regeringen LF’s anbefalinger til den danske indsats vel-
kommen. Bl.a. har Regeringen prioriteret midler, der kan understøtte energirenove-
ringer både i private og offentlige bygninger.
Private boligejere kan gennem Bygningspuljen søge om midler til energiforbedrin-
ger i egen bolig, herunder til isolering, udskiftning af vinduer og skift af varmetype,
og med seneste justering af bygningspuljen er tilskud til klimaskærmen målrettet
boliger med de laveste energimærker. Herudover kan borgere gennem Skrotnings-
ordningen søge om at købe varmepumper på abonnement. I en sideløbende ind-
sats er der med Fjernvarmepuljen og Afkoblingsordningen afsat midler, som giver
støtte til udrulning af fjernvarmenet i nye fjernvarmeområder og gebyrfritagelse ved
afkobling fra gasnettet.
Side
2/3
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/11-21 fra Landistrikternes Fællesråd m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2516764_0003.png
Ad. 5.1 Digital infrastruktur 2030
Det kan oplyses, at regeringen for nylig har indgået to aftaler med bredt flertal, som
fremmer udrulningen af bredbånd i hele landet. Med aftalen af 29. november 2021
om Mere liv i bymidter og landdistrikter afsættes 100 mio. kr. til Bredbåndspuljen
2022. Ordningen skal komme de boliger og virksomheder til gode, som er længst
fra markedet.
Den 21. december 2021 indgik regeringen aftale med teleforligskredsen om
Dan-
marks bredbåndsmålsætning 2025.
Den nye målsætning er:
I 2025 skal alle boliger og virksomheder have adgang til minimum 100/30
Mbit/s.
Derudover skal 98 pct. af alle boliger og virksomheder i 2025 være dækket
med en infrastruktur, der kan levere 1 Gbit/s i downloadhastighed.
Der gøres status i 2025 med henblik på at afdække behov og efterspørgsel på
gigabit-hastigheder frem mod 2030, samt hvordan restgruppen håndteres.
Opfyldelsen af målsætningen skal først og fremmest ske gennem den markedsba-
serede udrulning, men aftalen indeholder også en række initiativer, som skal bi-
drage til opfyldelsen.
I 2023 fremlægger regeringen en midtvejsstatus for partierne.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3