Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-3550
Den 15. december 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (ULØ alm. del) stillet 2. december 2021 af formand
Karina Lorentzen Dehnhardt, (SF) på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 18
”Vil ministeren oversende konkrete eksempler på årsager til, at der gives afslag på ansøgninger om
dispensation fra reglerne om henholdsvis strandbeskyttelse og kystnærhedszone?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kystdirektoratet, som i relation til strandbeskyttelseslinjen har givet
nedenstående eksempler på begrundelser for meddelte afslag vedr. strandbeskyttelseslinjen.
Eksempel 1
I en konkret sag er der meddelt afslag på ansøgning om etablering af nyt skel, der vil medføre, at der
skabes en ny selvstændig ejendom med direkte adgang til kysten.
Begrundelse for afslaget
Efter naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, er der inden for strandbeskyttelseslinjen forbud mod at
foretage udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel. Ifølge § 65, stk. 1,
kan der i særlige tilfælde dispenseres fra bestemmelsen.
Der må som udgangspunkt ikke foretages ændringer i tilstanden af arealer, der er omfattet af
strandbeskyttelse. Der må f.eks. ikke placeres bebyggelse, ske beplantning eller terrænændringer,
etableres hegn eller placeres campingvogne og lign., og der må ikke foretages udstykning,
matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel.
Praksis vedrørende udstykning, matrikulering og arealoverførsel er restriktiv. Begrundelsen er bl.a., at
selve det forhold, at der fremkommer en ny selvstændig ejendom helt eller delvis inden for
strandbeskyttelseslinjen typisk vil medføre, at arealet kommer til at fremstå med et ændret præg og
skabe forventning om adgang til bebyggelse eller andre foranstaltninger i strid med lovens hovedregel.
Hvis en udstykning medfører, at der skabes en ny ejendom med direkte adgang til kysten, er udsigten
til faktiske ændringer nærliggende og dispensationspraksis derfor særlig restriktiv. Der gives normalt
også afslag til udstykning, selvom grunden allerede er bebygget, som f.eks. i de tilfælde, hvor et
eksisterende fritidshus ved stranden ud for en landbrugsejendom ønskes udstykket.
Eksempel 2
I en konkret sag er der meddelt afslag på ansøgning om dispensation til et skur på en ejendom. Efter
naturbeskyttelseslovens § 15a, stk. 3. kan der i lovligt etablerede haver, uden forudgående dispensation
fra strandbeskyttelseslinjen placeres bl.a. et mindre skur på op til 10 m² i tilknytning til boligen og
højst 15 m fra denne, medmindre der allerede lovligt er opført et skur i tilknytning til boligen.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk