Uddannelses- og Forskningsudvalget (UFU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 95

Ser ministeren nogen anledning til at genoverveje, hvilke forskningsområder og kandidatuddannelser forsknings- og uddannelsessamarbejdet er centreret omkring, velvidende at Kina, jf. PET’s ”Vurdering af spionagetruslen mod Danmark”, udøver forsknings- og industrispionage i Danmark og mod danske virksomheder på netop en række af disse områder, hvor Danmark er verdensførende?
Dato: 11-02-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: universiteter

Endeligt svar

Dokumentdato: 09-03-2022
Modtaget: 09-03-2022
Omdelt: 09-03-2022

UFU alm. del - svar på spm. 95 om at genoverveje, hvilke forskningsområder og kandidatuddannelser forsknings- og uddannelsessamarbejdet er centreret omkring, velvidende at Kina, jf. PET’s ”Vurdering af spionagetruslen mod Danmark”, udøver forsknings- og industrispionage i Danmark, fra uddannelses- og forskningsministeren

UFU alm. del - svar på spm. 95 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 11-02-2022
Modtaget: 11-02-2022
Omdelt: 11-02-2022

Spm. om at genoverveje, hvilke forskningsområder og kandidatuddannelser forsknings- og uddannelsessamarbejdet er centreret omkring, velvidende at Kina, jf. PET’s ”Vurdering af spionagetruslen mod Danmark”, udøver forsknings- og industrispionage i Danmark, til uddannelses- og forskningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 104: Spm. om, hvordan ministeren vil understøtte en ’ny og skærpet tilgang til internationalt uddannelses- og forskningssamarbejde med en større opmærksomhed på sikkerhedsmæssige, økonomiske og etiske risici’, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 105: Spm. om, hvad det konkret indebærer, at der ’opbygges sikkerhedsprocedurer og en opmærksomhedskultur på danske institutioner’, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 106: Spm. om at ’bidrage til at styrke kinesisk forskningskapacitet på følsomme teknologiområder’, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 107: Spm. om, hvordan ’SDC bidrager [også] med at styrke dansk viden om Kina, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 108: Spm., om der generelt kan sættes lighedstegn mellem kinesiske forskere og studerende og sikkerhedsrisici, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 109: Spm. om, hvornår SDC-sekretariatet kan offentliggøre en ny og tilpasset strategi, som tager højde for spionagetrussel, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 110: Spm. om at oversende rapporten om rekrutteringspotentialet på den danske side af SDC-samarbejdet, til uddannelses- og forskningsministeren 10.03.2022