Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2528917_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. januar 2022 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 80
Vil ministeren redegøre for, om der på det strukturelle plan, eksempelvis i
ansættelsesprocedurer, i forbindelse med forfremmelser, i sammensætningen af
arbejdsgrupper, udvalg mv., udøves nogen som helst form for diskrimination -
positivt eller negativt - på danske universiteter?
Svar
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har bedt Danske Universiteter om svar på
spørgsmålet. Danske Universiteter har gennem en rundspørge på universiteterne
indsendt eksempler på, hvordan universiteterne i praksis søger at sikre, at der ikke
udøves nogen form for diskrimination.
Danske Universiteter har på den baggrund indsendt følgende:
Aalborg Universitet
AAU tilstræber at modvirke diskrimination, bl.a. gennem universitetets strategiske
handleplan for ligestilling og diversitet. Her forpligter AAU sig til:
-
At udarbejde skabeloner for stillingsopslag, som appellerer til en bredere
ansøgerskare
-
At udarbejde modeller for inkluderende ansættelsesprocesser og afholde
workshops, som reducerer ubevidst bias
-
At gennemgå kvalifikationskrav for alle stillingskategorier og foretage
eventuelle justeringer, såfremt de direkte eller indirekte medvirker til dis-
krimination
-
At arbejde systematisk med karriereplanlægning med henblik på blandt
andet at fremme kønsligestillingen
Aarhus Universitet
-
Tydeliggørelse af kvalifikationskrav. Alle ansættelsesenheder (institutter,
forskningscentre osv.) gennemgår eksisterende kvalifikationskrav for stil-
lingskategorierne adjunkt, lektor, seniorforsker og professor. Kravene ju-
steres efter behov, så meriteringskravene ikke indeholder direkte eller in-
14. februar 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
290310
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om der udøves nogen som helst form for diskrimination - positivt eller negativt - på danske universiteter, til uddannelses- og forskningsministeren
2528917_0002.png
-
-
direkte forskelsbehandling, diskriminerende principper, stereotyper el. lign.
Kravene skal være transparente og kendte af instituttets medarbejdere.
Normer for rekruttering af fastansatte videnskabelige medarbejdere. Nor-
merne skal bidrage til en styrket rekrutteringspraksis på Aarhus Universi-
tet. Blandt andet ved at bidrage til at styrke kvalitet, diversitet og ligestilling
i ansøgerfeltet. Normerne angiver en fælles retning, der fx omfatter an-
vendelse af søgekomitéer, genopslag, bedømmelsesudvalg og ansættel-
sesudvalg. Det betyder blandt andet, at underrepræsenteret køn opfordres
til at søge, hvis det udgør <25% i den ansættende enhed. Det skal samti-
dig fremgå direkte af opslaget, at underrepræsenteret køn ikke har en for-
trinsstilling. Der skal endvidere altid gøres opmærksom på, at alle interes-
serede, uanset personlig baggrund, kan søge stillingen, og at alle ansøge-
re vurderes efter kvalifikationer i henhold til stillingens kravprofil.
Seniorpolitik. Aarhus Universitet tilstræber at have en optimal sammen-
hæng mellem medarbejderkompetencer og opgaver. Afgørende er ikke
alder, men kompetencer og adfærd, motivation, udviklingsparathed og ar-
bejdsevne. Alle medarbejdere - også seniorer - har en pligt til løbende at
vedligeholde deres faglige og personlige kompetencer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Syddansk Universitet
-
Det Naturvidenskabelige Fakultet har udarbejdet en matrix for VIP-
rekruttering og karriereudvikling, der sikrer transparens og kvalitetssikrer
hvad der forventes på og af de forskellige karrieretrin
og hvad der tæller:
Academic recruitment and careers at the Faculty of Science
-
På SDUnet.dk ligger beskrivelser af praktiske greb til at modvirke diskri-
mination, som GET understøtter enheder og ledere med
fx
her
om
rekrutteringsforløb og
her
om at modvirke bias i beslutningsprocesser.
Disse greb bruges af ledere, enheder og administrative funktioner som led
i SDU’s Gender Equality Plan-implementering.
Roskilde Universitet:
-
Ligestillings- og
mangfoldighedsudvalg er forankret under RUC’s prorektor
og har til opgave at drøfte problematikker, der vedrører ligestilling, ligebe-
handling og mangfoldighed i forhold til køn, etnicitet, social baggrund,
seksuel orientering og handicap mv. I udvalget er der repræsentanter for
forskere, studerende, administrativt personale og ledelse.
-
Universitetet har iværksæt en række indsatser for at skabe et godt og trygt
arbejdsmiljø. I vores APV spørger vi ind til, hvorvidt man har været udsat
for forskellige typer af krænkende adfærd. Der følges op på eksempler på
diskriminationer og krænkelse i de enkelte enheder.
-
Temamøder om håndtering og forebyggelse af krænkende handlinger.
Danmarks Tekniske Universitet
-
Styrke diversitetsledelsen med henblik på at styrke inklusion, talentudvik-
ling og reducere ubevidst bias i alle processer, og dermed sikre et trygt
psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte;
o
Revidere og konsolidere medarbejder- og karrierepolitik, så vi bli-
ver bedre til at udvikle og fastholde en mangfoldighed af talenter,
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om der udøves nogen som helst form for diskrimination - positivt eller negativt - på danske universiteter, til uddannelses- og forskningsministeren
2528917_0003.png
o
o
og dermed sikre en mangfoldighed i perspektiver i vores forsk-
ning, så DTU fortsat bidrager til at udvikle teknologi for alle, og ik-
ke til afgrænsede segmenter;
Gennemgå og udvikle læringsmiljøer for at sikre trygge og inklu-
derende læringsmiljøer, der åbner op for udviklingen af innovation
og udviklingen på tværs af personligheder og identiteter;
Træffe præventive foranstaltninger mod chikane, herunder frem-
me en inkluderende kultur, hvor alle rummes naturligt, samt effek-
tive foranstaltninger til håndtering af eventuelle sager.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jesper Petersen
Side 3/3