Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2528442_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af den 11. januar 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 75
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Morten Levinsen og Studenteroprøret
på CBS om regionaliseringsplanerne, jf. UFU alm. del - bilag 41?
Svar
I henvendelsen fra Studenteroprøret 22 fremhæves tre punkter, som jeg vil adres-
sere herunder:
1.
Aftalen afspejler ikke det faktuelle samfund
Jeg vil gerne understrege, at regeringen og aftalekredsen med den politiske aftale
har ønsket at sætte en politisk retning for et Danmark i bedre uddannelsesba-
lance. Det har vi gjort efter, at der i en årrække har været en kraftig vækst af opta-
get af studerende i landets største byer. Samtidig bliver ungdomsårgangene min-
dre. I 2039 vil antallet af 19-26 årige være faldet med ca. 12 pct. sammenlignet
med 2019. Uddannelsesinstitutionernes rekrutteringsgrundlag vil således generelt
være faldende i de kommende år.
Der er i dag gode uddannelsesmuligheder flere steder i landet. Det ønsker rege-
ringen og aftalekredsen, at der fortsat skal være, også med udsigten til færre unge
i de kommende år. Derfor er der i aftalen bl.a. sikret bedre økonomiske vilkår for
de institutioner, der driver uddannelse uden for de største byer. Ligesom der er
fastsat en 2030-målsætning om udflytning/nedskalering i de største byer, der skal
medvirke til at understøtte rekrutteringsgrundlaget til uddannelsesudbud uden for
de største byer.
I forhold til kritikken om, at færre vil få en videregående uddannelse, vil jeg gerne
understrege, at aftalen ikke forventes at påvirke uddannelsestilbøjeligheden i næv-
neværdigt omfang. De fleste unge med mod på uddannelse lader ikke være med
at tage en uddannelse, hvis der er blevet færre pladser på en uddannelse
de ta-
ger en anden. Erfaringerne fra indførelsen af den ledighedsbaserede dimensione-
ring viser, at langt de fleste ansøgere var villige til at søge andre uddannelser. Jeg
deler således ikke bekymringen om, at denne aftale vil betyde, at færre vil få en vi-
deregående uddannelse. Tværtimod risikerer vi, at der kommer færre uddannel-
sesmuligheder, hvis der sker lukninger rundt omkring i landet.
14. februar 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
289295
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om kommentar til henvendelse fra Morten Levinsen og Studenteroprøret på CBS om regionaliseringsplanerne, til uddannelses- og forskningsministeren
2528442_0002.png
For at understøtte, at unge mennesker har mod på at søge ind på universitetsud-
dannelser, som ikke er placeret i de største byer, har vi
sammen med universite-
terne
en fælles opgave i at skabe attraktive uddannelsesmuligheder uden for de
største byer. Både tal fra EVA’s
rapport om de geografiske mønstre i universitets-
studerendes optag og søgning og Uddannelses- og Forskningsministeriets egne
søgningstal viser, at der er universitetsuddannelser, hvor de unge er villige til at
søge geografisk bredt. Til eksempel søger medicin- og psykologistuderende oftest
mere geografisk bredt end studerende på andre universitetsuddannelser. De ud-
flyttede udbud, som der er sat etableringsmidler af til i den politiske aftale, er f.eks.
jura, arkitekt, læge og dyrlæge. Det er uddannelsesudbud, som jeg forventer også
vil få flere unge til at søge geografisk bredt.
2.
Aftalen stiller universiteterne i umulige positioner
Jeg deler ikke opfattelsen af, at der ikke er den tilstrækkelige økonomi i aftalen.
Universiteterne modtager fremover et øget regionalt taxameter til studerende uden
for de største byer (107 pct.) og det årlige decentrale tilskud til regionale udbuds-
steder er fordoblet fra 2 til 4 mio. kr. Herudover er der afsat en udviklingspulje på
ca. 210 mio. kr., som er til etablering af nye uddannelsesudbud uden for de største
byer.
Ift. Studenteroprøret
22’s bekymring for CBS’
indspil vil jeg ikke kommentere nær-
mere på indspillet, før de endelige sektorplaner er udarbejdet, hvilket der aktuelt
pågår en politisk proces omkring. Jeg kan dog nævne, at det, som det fremgår af
aftalen (pkt. 61), var vigtigt for aftalekredsen, at udarbejdelsen af sektorplanerne
tog udgangspunkt i en inddragende proces af de videregående uddannelsesinsti-
tutioner. Derfor bad vi universiteterne om at komme med deres bud på implemen-
tering af aftalen. I aftalen understregede aftalepartierne desuden, at oplæggene
bl.a. skal tage hensyn til uddannelser med særlig høj efterspørgsel og beskæfti-
gelse. Jeg kan konstatere, at CBS har valgt dimittendledighed som det primære
kriterium for udvælgelse. Det er i tråd med de hensyn til efterspørgsel og beskæfti-
gelse, som er nævnt i aftalen. Hvordan proces og anvendelse af tal har været in-
ternt på CBS, vil jeg betragte som et forhold, CBS må svare på.
3.
Studenter- og ungdomsoprør er vores eneste mulighed
For mig at se har Studenteroprøret 2022 ikke givet andre reelle og virkningsfulde
svar på de udfordringer, som aftalen adresserer.
Det er min overbevisning, sammen med et bredt politisk flertal i Folketinget, at den
her aftale med virkningsfulde greb tager ansvar for et uddannelses-Danmark i
bedre balance.
I forhold til den mere generelle uddannelsespolitik og synet på uddannelse, byder
jeg diskussionen velkommen. Uddannede, dygtige borgere er rigtig nok “et råstof”
for vores erhvervsliv, og de bidrager til en stærk dansk økonomi med kompetencer
og innovation. Det er væsentligt for dansk velstand og fremgang. Jeg mener også,
at dimensionering og en politik rettet mod at sikre kompetencer og arbejdskraft på
områder, hvor vi har nogle behov, er rigtigt. I de kommende år vil det bl.a. handle
om kompetencer til at udføre den grønne omstilling i praksis via forskellige fag,
kvalifikationer og indsigter.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om kommentar til henvendelse fra Morten Levinsen og Studenteroprøret på CBS om regionaliseringsplanerne, til uddannelses- og forskningsministeren
2528442_0003.png
Men at et rent økonomisk syn på uddannelse er for snævert et syn på værdien af
uddannelse for samfundet og den enkelte - som jeg fornemmer er synspunktet i
materialets afsluttende kritiske bemærkninger - er jeg enig i.
Uddannelse og de fællesskaber man ofte indgår i som led i denne, er formende og
dannende og udviklende for det enkelte menneske. Det er også gavnligt for vores
demokrati, når vi bl.a. har oplyste borgere, der ikke falder for den første og bedste
konspirationsteori eller misinformation.
Uddannelses betydning for den sociale mobilitet og forbedrede livschancer for
børn og unge fra mindre ressourcestærke hjem (og perspektiverne i videreuddan-
nelse for faglærte f.eks.), er også vigtigt for mig som socialdemokrat. Ligesom be-
tydningen for kvaliteten af vigtige funktioner i vores velfærdssamfund i høj grad
hænger sammen med kvaliteten af uddannelserne til dem.
Nærheden til uddannelsesmuligheder er også vigtigt - og har betydning for udvik-
lingen og sammenhængskraften i vores land. Og her mener jeg altså, at Studen-
teroprøret ikke formår at tage situationen med faldende ungdomsårgange tilstræk-
keligt alvorligt, og ved at lade stå til vil vi se en fortsat centralisering og en vok-
sende mulighedskløft mellem mennesker i Danmark.
Endelig vil jeg minde om, at der under denne regering er truffet en serie beslutnin-
ger, der ændrer kursen fra den tidligere regering. De årlige besparelser er afskaf-
fet og afløst af en række ekstra bevillinger til kvaliteten i uddannelse på forskellige
områder, ligesom jeg ser frem til forhåbentlig i 2022 at kunne indgå aftaler om
styrkelse af læreruddannelsen og pædagoguddannelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 3/3