Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2021-4405
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF).
Spørgsmål nr. 140:
Vil ministeren tage SEA-ordningen op til genovervejelse i lyset af
den indbyggede interessekonflikt for navnlig Bygningsstyrelsen,
som på vegne af staten kommer til at tjene et enormt beløb i hus-
leje, i kraft af den forsinkelse bygherren, altså Bygningsstyrelsen,
selv er ansvarlig for?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for
Bygningsstyrelsen, som har oplyst
følgende:
”Det er en misforståelse, at Bygningsstyrelsen kommer til at tjene
penge på fordyrelsen af Niels Bohr Bygningen.
Det følger af SEA-ordningen, at universiteterne ved byggeprojekter
kan vælge mellem to forskellige aftalemodeller: Den dialogbase-
rede model og en fastprismodel.
Den dialogbaserede aftalemodel er valgt for Niels Bohr Bygningen.
Det indebærer, at universitetet er forpligtet til at betale husleje ef-
ter de faktiske byggeomkostninger.
Huslejen skal dække omkostningerne ved at stille lejemålet til rå-
dighed. Når Bygningsstyrelsen bygger for universiteterne, så låne-
finansieres omkostningerne. Huslejen skal - ud over dækning af
udgifter til forsikring, vedligehold m.v. - dække Bygningsstyrelsens
finansieringsomkostninger i forbindelse med låneoptagelsen.”
Det er således en misforståelse, at der skulle være en interessekon-
flikt i forhold til de økonomiske interesser.