Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2517325_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
21. januar 2022
2022-56
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 3. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren oplyse hvornår de første fejlbehæftede brandluknin-
ger på Niels Bohr-bygningen er blevet udført, og hvad årsagen er
til, der er udført op imod 10.000 fejlbehæftede brandlukninger på
Niels Bohr-bygningen inden Vejdirektoratet fandt ud af, at der var
et problem?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom et særligt forhold ved Ni-
els Bohr Bygningen, der er medvirkende til at udbedringen af
brandlukningerne har vist sig at tage så lang tid.
Som jeg oplyste i min samrådstale den 18. november 2021 blev der
under den oprindelige projektering af bygningen for at opnå bespa-
relser truffet beslutning om at reducere loftshøjderne. Dette har af-
født, at der er meget lidt plads til installationer over loft. Kombine-
ret med et skift i stinkskabsleverandøren, som har medført et be-
tragteligt merbehov for plads over loft til installationer, har det væ-
ret nødvendigt at genprojektere for at finde plads i bygningen til
installationerne.
Det har den konsekvens, at de tekniske installationer er komprime-
ret på meget begrænset plads. Nu hvor det har vist sig nødvendigt
at foretage udbedringer af brandlukningerne, kræver det, at man
tilgår de enkelte gennemføringer under yderst trange adgangsvil-
kår. Eksisterende installationer må i den forbindelse ofte nedtages,
genopføres, testes, og genidriftsættes som del af udbedringsproces-
sen. Dette er særdeles ressourcekrævende og indebærer store og
komplicerede grænseflader mellem projektets mange fagentrepri-
ser.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvor mange af de mere end 100 laboratorier der virker i Niels Bohr Bygningen d.d, til transportministeren
2517325_0002.png
Side 2/5
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som supplerende
har oplyst følgende:
”Ethvert rør, ledning, ventilationsskakt eller lignende, der føres
gennem skel mellem bygningsdele som hindrer eller hæmmer
spredningen af eventuelle brande i bygningen – typisk vægge eller
etagedæk, skal efter installation gennem de brandklassificerede
skel ’lukkes’ efter en sådan metode og standard, at skellet mellem
rummene bibeholder sin brandmodstandsevne.
Enhver af disse sikringer af gennemføringer er dermed at betragte
som en brandlukning.
Endvidere følger det af de gældende regler og den relevante lovgiv-
ning, at brandlukninger foruden at sikre vægge eller dæks brand-
hindrende beskaffenhed også skal udførligt kvalitetsdokumenteres
efter de givne standarder.
Disse kvalitetskrav til brandlukninger har været indarbejdet i kon-
traktmaterialet fra byggeriets start, og der har ikke været ændrin-
ger til disse under udførelsen.
I henhold til kontrakten har entreprenørerne projekterings-, koor-
dinerings- og egenkontrolforpligtigelse med deres egne arbejder og
de arbejder der udføres af deres underentreprenører, samt i for-
hold til tilstødende arbejder. Til disse forpligtigelser hører også do-
kumentationspligt.
Bygherrens (Bygningsstyrelsen og senere Vejdirektoratet) totalråd-
giver gennemfører ligeledes et tilsyn af arbejderne, der er fastlagt i
kontrakten og efter gældende standarder for de respektive arbej-
der. Dette tilsynsarbejde er beskrevet i rådgiverens tilsynsplanlæg-
ning, som tager udgangspunkt i kontrakten. Tilsynets omfang er på
forhånd defineret og afhængig af hvilket type arbejde, der udføres,
og frekvensen fastlægges på baggrund af typen af arbejder. Der er
således arbejder, der føres et grundigere tilsyn med end andre.
I forhold til brandlukningerne er der i begyndelsen gennemført det
tilsyn, som var forudsat ud fra den forventning at arbejderne som
udgangspunkt bliver udført korrekt på Niels Bohr Bygningen.
Fra tidspunktet hvor de indvendige arbejder blev påbegyndt foreta-
ges der brandlukninger gennem det meste af byggeperioden.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvor mange af de mere end 100 laboratorier der virker i Niels Bohr Bygningen d.d, til transportministeren
2517325_0003.png
Side 3/5
Via det løbende stikprøvevise tilsyn har Vejdirektoratet gennem en
længere periode haft kendskab til brandlukninger, som efter total-
rådgiverens faglige vurdering ikke er udført korrekt, hvilket er en
forudsætning for brandmyndighedens godkendelse. Disse udførel-
ses- og dokumentationsmangler har været påtalt over for de udfø-
rende entreprenører lige så længe. Der foreligger til eksempel til-
synsnotater fra den 26. april 2019, der dokumenterer et større an-
tal fejludførte brandlukninger – og bygherren har efterspurgt løs-
ninger fra entreprenørerne, inden for den samme tidshorisont.
I et projekt af denne størrelsesorden er det ikke unormalt, at der
løbende konstateres et vist antal fejl på udførte arbejder, som så
umiddelbart efterfølgende bliver afhjulpet uden, at det får nogen
videre indflydelse på byggeprojektet.
Mangelfulde brandlukninger er konstateret hos 10 entreprenører
og deres underentreprenører. Én entreprenør har vedkendt sig
manglerne. De øvrige entreprenører har ikke vedkendt sig mang-
lerne, og har ej heller på tilfredsstillende vis udbedret de fejlud-
førte brandlukninger, uanset talrige påtaler og varslinger.
Havde entreprenørerne rettet deres udførelsesmetode ind i takt
med tilsynets påtaler og varslinger, ville brandlukningerne ikke
have haft afgørende betydning for bygningens endelige færdiggø-
relsestidspunkt.
Vejdirektoratets erfaringer fra de andre byggeprojekter, som Vejdi-
rektoratet har fået overdraget bygherreansvar for, viser, at entre-
prenørerne har en anden tilgang til problemer med brandluknin-
ger. På disse byggeprojekter har tilsynet kunne konstatere lignende
problemer med brandlukningerne. Men i modsætning til forløbet
på Niels Bohr Bygningen, har entreprenørerne – i nogle tilfælde de
selvsamme som på Niels Bohr Bygningen - rettet op på deres udfø-
relses- og dokumentationspraksis, og får nu i fuldt omfang udbed-
ret manglerne, så det ikke får betydning for tidsplanen for disse
byggerier.
I takt med at manglerne på Niels Bohr Bygningen er konstateret, er
tilsynet blevet øget. I sensommeren 2020 blev det således besluttet
at gennemføre 100 pct. tilsyn på alle lukninger i brandsektioner i
forbindelse med laboratorierne i byggeriet. Dette 100 pct. tilsyn re-
sulterede i de ca. 10.000 lukninger, der kunne konstateres mangel-
fulde og ca. 800 var udført korrekt.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvor mange af de mere end 100 laboratorier der virker i Niels Bohr Bygningen d.d, til transportministeren
2517325_0004.png
Side 4/5
For så vidt angår, om Vejdirektoratet kunne have aktiveret disse
entreprenører tidligere, så forholder det sig sådan, at entreprenø-
rerne foruden pligt også har en kontraktuel ret til at udbedre deres
egne fejl og mangler. I kontraktgrundlaget gælder der således en
række varslingsfrister som parterne skal overholde, herunder at
entreprenørerne varsles og levnes tid til udbedring af egne mang-
ler. I takt med at tilsynet afdækkede det fulde omfang af afhjælp-
ningsbehovet på Niels Bohr Bygningen, samt at entreprenørerne
samtidigt ikke tog initiativ til at genoprette brandlukningerne, be-
tød dette, at brandlukningerne ville skabe forsinkelser på projek-
tets kritiske sti.
Derfor trådte Vejdirektoratet primo 2021 ekstraordinært ind med
to nye specialistfirmaer, der skulle overtage afhjælpningen af de
fejludførte brandlukninger, eftersom man ikke længere kunne
vente på de oprindeligt udførende entreprenører. I sommeren 2021
indhentede Vejdirektoratet endnu to yderligere specialistfirmaer til
formålet.
De oprindelige 10 entreprenører er blevet varslet om, at Vejdirek-
toratet vil rejse et krav om betaling for de ekstra udgifter dette på-
fører projektet.
I forbindelse med afhjælpningen af de mangelfulde brandlukninger
er der udført en detaljeret registrering. Dette for at kunne opgøre
et krav. Den endelige afklaring af disse krav, vil desværre forvente-
ligt skulle løses via en voldgift, jf. entreprisekontrakternes bestem-
melser om håndtering af tvister.
Specialistentreprenørernes realiserede udførelseskadence har vist
sig langt under det forudsatte, hvilket Vejdirektoratet vurderer ho-
vedsageligt skyldes vanskelige tilgængelighedsforhold, lavere be-
manding end aftalt og for høj forventning til udførelseshastigheden
fra entreprenørerne. Dette har haft yderligere negativ indvirkning
på tidsplanen. Endelig har smitte med COVID-19 hen over årsskif-
tet 2021/22 haft en indflydelse på fremdriften”.
Disse forhold har jeg løbende orienteret Finansudvalget om i mit
fortrolige brev af 26. august 2021, mit fortrolige brev af 4. oktober
2021, mit af brev 8. november 2021 og i samråd af 18. november
2021.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvor mange af de mere end 100 laboratorier der virker i Niels Bohr Bygningen d.d, til transportministeren
2517325_0005.png
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht