Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2506751_0001.png
Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1557
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 09-09-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPBDH
Sagsnr.: 2112702
Dok. nr.: 1870191
Folketingets Sundhedsudvalg har den 12. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1557 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 1557:
”Den
27. april 2021 sendte Lif et dokument til Datatilsynet om tolkningen af GDPR. Vil
ministeren forholde sig til denne henvendelse, herunder særligt de spørgsmål og be-
kymringer, der fremgår af dokumentet?”
Svar:
Til brug for besvarelsen, har jeg indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst
følgende:
”2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Datatilsynet,
som har oplyst følgende:
”2.1.
Datatilsynet kan oplyse, at tilsynet og Sundhedsministeriet har et
igangværende samarbejde om udfærdigelse af vejledninger på forsk-
ningsområdet. Arbejdet forventes at udmønte sig i en række vejle-
dende tekster om emner, som efter Datatilsynet og Sundhedsministeri-
ets erfaring kan give anledning til tvivl i forbindelse med forskningspro-
jekter mv. inden for sundhedsområdet. Det er således hensigten, at
teksterne skal hjælpe til at skabe mere klarhed om reglerne på en
række områder, herunder samspillet mellem databeskyttelsesreglerne
og mere specifikke regler på sundhedsområdet.
Det er umiddelbart forventningen, at flere af de vejledende tekster vil
kunne udgives inden udgangen af 2021.
Datatilsynet har endvidere i forbindelse med tilsynets vejledningsar-
bejde taget kontakt til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og har i
den forbindelse bl.a. modtaget bidrag og input fra universiteterne.
I det videre arbejde med vejledning på forskningsområdet vil der blive
inddraget yderligere interessenter med henblik på at få nærmere be-
lyst, i hvilke sammenhænge der konkret kan opstå tvivl om reglernes
anvendelse. Henvendelsen af 27. april 2021 fra Lægemiddelindustrifor-
eningen vil også indgå i tilsynets arbejde med vejledning på forsknings-
området.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om kommentar til de kliniske institutlederes opråb i Altinget den 23. august 2021, hvor de forudser, at store forskningsprojekter stopper, fondsmillioner må betales tilbage osv., fordi fortolkningen af GDPR og ønsket om datasikkerhed er blevet et monster, der uden sammenligning udgør det største problem for dansk forskning, til justitsministeren
2.2.
Datatilsynet skal endvidere bemærke, at reglerne i databeskyttel-
seslovens § 10 om behandling af oplysninger til statistiske eller viden-
skabelige formål i det væsentlige har samme indhold som de tidligere
gældende regler i persondataloven.
Det er imidlertid tilsynets opfattelse, at den omstændighed, at området
tillige er reguleret af en række regler i anden lovgivning, udgør en væ-
sentlig medvirkende årsag til de bekymringer, der er opstået i forsk-
ningsverdenen. Datatilsynet kan i den forbindelse pege på, at der i de
almindelige bemærkninger til forslaget til databeskyttelsesloven (lov-
forslag L 68 2017/18, pkt. 2.3.6.3.) er anført følgende:
”Forsk i gs æssig og statistisk beha dli g af oplys i ger,
herunder personoplysninger
dvs. personoplysninger i gængs
forstand såvel som personoplysninger indeholdt i eller afledt af
biologisk materiale (f.eks. blod)
er reguleret i lovgivning på
flere forskellige ressortområder. Sådan behandling vil fremad-
rettet være reguleret bl.a. i lov om Danmarks Statistik, lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forsk-
ningsprojekter, sundhedsloven og altså databeskyttelsesfor-
ordningen og databeskyttelsesloven.
Det vurderes hensigtsmæssigt at foretage et eftersyn af den
samlede lovgivning på området. Der vil derfor blive taget initia-
tiv til nedsættelse af en tværministeriel arbejdsgruppe, som
kan se på lovgivningen på området med inddragelse af bl.a.
Datatilsynet. Det er målsætningen, at lovgivningen skal være
sammenhængende, og at den skal sikre en høj beskyttelse af
personoplysningerne samtidig med, at den understøtter beho-
vet for at være let at forstå og anvende for såvel borgere som
udøvere af forskning og statistik.”
Datatilsynet kan tilslutte sig, at et sådant tværministerielt samarbejde
etableres snarest muligt, bl.a. med henblik på at sikre, at kommende
vejled i gs ateriale ko
er til at o fatte hele forsk i gso rådet.”
Justitsministeriet kan herudover oplyse, at ministeriet i indeværende år vil tage initia-
tiv til nedsættelse af et tværministerielt arbejde med inddragelser af bl.a. relevante
ressort i isterier og Datatilsy et.”
Sundhedsministeriet tilslutter sig Justitsministeriets bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Berit Dea Hvolby
Side 2