Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2615119_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. august 2022 har udvalget efter ønske fra Gitte Willumsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 218
Hvor lang tid vurderes det, at den enkelte studerende skal bruge på at gå til de
nye optagelsesprøver for uddannelser med karakterloft, hvis der også tages højde
for, at de studerende vil forsøge at forberede sig og bruge tid på transport, og hvor
meget tid skal de aggregeret bruge opgjort i dagsværk?
Svar
Der er med regeringens udspil lagt op til, at ansøgere til uddannelser omfattet af
den maksimale grænsekvotient med et karaktergennemsnit på mindst 10,0 skal
deltage i en individuel, fagspecifik udvælgelse, som afsøger match mellem uddan-
nelse og de studerendes interesser og faglige forudsætninger.
Metoder og kriterier fastsættes af de enkelte uddannelser bl.a. med udgangspunkt
i erfaringerne fra kvote 2. I 2021 blev ca. 50.000 ansøgere vurderet individuelt i
kvote 2. Eksempler på individuel, fagspecifik udvælgelse i kvote 2 i dag og ansø-
gernes estimerede tidsforbrug er:
Optagelsessamtale på folkeskolelæreruddannelsen:
Læreruddannelsen
benytter en optagelsessamtale i kvote 2, når de skal vurdere, om en ansøger
med et karaktergennemsnit på under 7,0 kan optages.
Ansøgerne skal deltage i to strukturerede miniinterviews à hver 15 minutters
varighed og med 15 minutters forberedelse. De to interviews tager udgangs-
punkt i en faglig tekst om et pædagogisk emne og en case fra hverdagen som
lærer og undersøger bl.a. ansøgerens evne til at afkode og formidle faglige
emner samt ansøgerens relationskompetencer og personlige motivation i for-
hold til lærerfaget og uddannelsen. Der er ældre studerende til stede for at be-
svare spørgsmål i pauserne, og samtalerne gennemføres af undervisere på
læreruddannelsen. På den måde møder ansøgerne uddannelsen fra flere
vinkler som en del af optagelsesprocessen.
Samtalerne tilrettelægges ens på alle landets læreruddannelser, og institutio-
nerne accepterer prøveresultater fra en prøve aflagt på en anden institution.
29. august 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
334733
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, hvor lang tid den enkelte studerende skal bruge på at gå til de nye optagelsesprøver for uddannelser med karakterloft, til uddannelses- og forskningsministeren
2615119_0002.png
Ansøgernes skal derfor kun deltage i én samtale, selvom de har søgt opta-
gelse på læreruddannelsen flere steder.
Evalueringer af metoden peger bl.a. på, at den bidrager til at reducere frafald
og virker studieforberedende for ansøgerne.
Strukturerede, skriftlige interviews på Københavns Universitet (KU):
Størstedelen af KU’s uddannelser afdækker kvote 2-ansøgernes
match til den
konkrete uddannelse gennem et skriftligt interview. Interviewet foregår som en
digital prøve, hvor ansøgerne får 1,5 time til at besvare en række spørgsmål til
at undersøge deres studiepotentiale, kendskab til uddannelsen, faglige moti-
vation, faglige forudsætninger og formidlingsevne.
Ansøgerne skal som udgangspunkt møde op fysisk i eksamenslokalerne på
KU og aflægge prøven der. De kan dog også få lov at deltage online.
Ansøgerne kender ikke spørgsmålene på forhånd, men kan finde gratis hjælp
og vejledning på KU’s hjemmeside. De kan blandt andet deltage i øvelser, der
hjælper dem til at lære uddannelsen at kende. Prøven og forberedelsen bidra-
ger på den måde både til, at KU kan foretage en helhedsvurdering af ansøge-
rens match med den konkrete uddannelse, og til ansøgerens refleksion i stu-
dievalget og til at forberede ansøgeren på en evt. start på uddannelsen.
Mini e-læringsforløb på audiologopædi på Syddansk Universitet
Ansøgerne skal deltage i et digitalt læringsforløb, hvor de introduceres til ud-
dannelsen og løbende skal svare på spørgsmål om uddannelsen og relevante
faglige emner. Forløbet er individuelt og tager ca. 1-2 timer. På grundlag af
besvarelserne vurderes ansøgernes faglige og personlige motivation, kommu-
nikation og indsigt i uddannelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Da den fagspecifikke udvælgelse som udgangspunkt skal ske lokalt på den søgte
uddannelse, vil transporttiden afhænge af afstanden fra ansøgerens bopæl til den
søgte uddannelse.
Regeringen lægger op til, at metoder og kriterier fremover så vidt muligt skal koor-
dineres for udbud af samme eller nært beslægtede uddannelser, så ansøgerne
i
modsætning til i dag
så vidt muligt kun skal deltage i én fagspecifik vurdering.
Det vil f.eks. betyde, at ansøgere, der søger flere udbud af samme uddannelse,
ikke skal bruge tid på transport og prøveafvikling i flere forskellige byer.
Forberedelsestiden vil afhænge af den enkelte ansøgers præferencer.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 2/2