Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del
Offentligt
2615121_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. august 2022 har udvalget efter ønske fra Gitte Willumsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 217
Vil ministeren oplyse de totale engangsudgifter og de årlige driftsudgifter opgjort i
kroner og antal årsværk af at indføre et karakterloft på 10 og øge kvote 2 optaget
til minimum 25 pct. for alle uddannelser? Ved besvarelsen bedes taget udgangs-
punkt i alle afledte økonomiske konsekvenser for såvel stat og de berørte instituti-
oner.
Svar
Optag af studerende er en af de faste opgaver, som institutionerne i dag løser
inden for rammerne af deres samlede bevillinger. Der er med regeringens forslag
lagt op til justeringer inden for rammerne af det nuværende optagelsessystem. Der
er på den baggrund lagt op til, at opgaven med optag af studerende fortsat vare-
tages inden for rammerne af de samlede bevillinger, hvorfor der ikke er afsat mer-
bevilling til institutionerne i forbindelse med regeringens udspil.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at behovet for tilpasninger af optagelsespro-
cessen som følge af regeringens forslag vil være meget forskellig fra institution til
institution, og at institutionerne fortsat inden for rammerne af optagelsessystemet
har stor frihed til at tilrettelægge deres optagelsesproces. Behovet for tilpasninger
på den enkelte institution vil bl.a. afhænge af, hvor mange pladser institutionen i
dag udbyder i kvote 2, om de har flere ansøgere, end de har plads til, hvordan de
vurderer deres ansøgere i dag, samt hvordan de lokalt vælger at tilrettelægge
deres optag fremadrettet.
Det vurderes på den baggrund ikke muligt at opgøre institutionernes eventuelle
mer- eller mindreudgifter som følge af regeringens forslag. Uddybende beskrivel-
ser af institutionernes arbejde med optag af studerende som følge af regeringens
forslag fremgår nedenfor.
Udvidelse af kvote 2
De videregående uddannelsesinstitutioner behandler allerede i dag ca. 110.000
ansøgninger fra ca. 50.000 ansøgere i kvote 2 (2021). Med regeringens forslag
forventes andel af pladser udbudt i kvote 2 at stige fra 37 pct. til 41 pct. Det inde-
bærer, at 242 udbud (28 pct.) vil skulle udvide antallet af pladser, de udbyder i
kvote 2 i større eller mindre grad. Heraf har 64 udbud allerede afsat 15 eller 20
pct. af deres pladser i kvote 2.
29. august 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
334733
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om de totale engangsudgifter og de årlige driftsudgifter ved at indføre et karakterloft på 10 og øge kvote 2 optaget til minimum 25 pct. for alle uddannelser, til uddannelses- og forskningsministeren
2615121_0002.png
I dag skal institutionerne vurdere alle ansøgere i kvote 2 individuelt uanset hvor
mange pladser, de har afsat til kvote 2. Derfor vil en udvidelse af kvote 2 ikke som
udgangspunkt øge institutionernes ressourceforbrug medmindre antallet af ansø-
gere stiger
1
. Det er ikke muligt at vurdere om og i så fald, hvordan søgningen via
kvote 2 vil blive påvirket af regeringens forslag.
Maksimal grænsekvotient i kvote 1
I kvote 1 foreslår regeringen, at ansøgere på udbud omfattet af den maksimale
grænsekvotient fremover udvælges på baggrund af den samme individuelle, fag-
specifikke vurdering, som uddannelsen benytter i kvote 2. Det vil sige, at ansøge-
re, der søger samme udbud i kvote 1 og 2 kun vil skulle deltage i en individuel
fagspecifik vurdering.
Den maksimale grænsekvotient vil påvirke et lille udvalg af de mest populære
uddannelser. 34 af de i alt 905 udbud ville være påvirket, hvis forslaget var indført
i 2021. Med regeringens forslag skulle institutionerne have vurderet ca. 6.000-
7.500 flere ansøgninger individuelt end i dag
2
. Især udbud af psykologi og medicin
skal vurdere flere ansøgere, som ikke allerede bliver vurderet i kvote 2 (f.eks. ca.
600 og 900 flere ansøgere på psykologi og medicin på KU). Universiteterne påvir-
kes mest af forslaget (f.eks. 11 udbud på KU).
Omvendt lægges der med regeringens forslag op til, at flere af disse udbud frem-
adrettet vil kunne spare ressourcer ved at koordinere deres optagelsesmetoder via
det nye nationale optagelsessamarbejde. Institutionerne har også på udbud omfat-
tet af den maksimale grænsekvotient stor frihed til selv at tilrettelægge den kon-
krete optagelsesproces i form af den individuelle fagspecifikke vurdering. Regerin-
gen lægger bl.a. op til, at institutionerne konkret vurderer på hvilke uddannelser,
metoderne i den fagspecifikke udvælgelse koordineres.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
1
Nogle udbud med mange flere ansøgere end pladser laver i dag en trinvis vurdering af
deres ansøgere i kvote 2. Derved deltager alle ansøgere ikke i hele vurderingsprocessen.
Det gælder f.eks. Københavns Universitet, hvor ansøgerne først rangeres med udgangs-
punkt i en optagelsesprøve. Herefter inviteres et udvalg af de ansøgere, som har klaret sig
bedst i prøven, videre til vurdering med udgangspunkt i et interview. Prøve og interview
danner udgangspunkt for den endelige rangering af, hvilke ansøgere institutionen helst vil
optage. På den måde kan institutionen udvælge ansøgerne ud fra fagspecifikt match, selv-
om det ville være for ressourcekrævende at gennemføre interviews med alle ansøgere.
Disse udbud ventes alt andet lige at skulle invitere flere ansøgere til at deltage i den sidste
del af vurderingsprocessen, hvis antallet af pladser i kvote 2 udvides.
2
Skøn baseret på simulering af maksimal grænsekvotient og udvidet kvote 2 ud fra opta-
gelsen i 2021. Det ventede ekstra antal ansøgninger, som skal vurderes individuelt afhæn-
ger bl.a. af, hvorvidt institutionerne koordinerer vurdering af ansøgere på tværs af udbud af
samme og beslægtede uddannelse. Uden koordination af vurderingerne ventes 7.500 an-
søgninger skal skulle vurderes individuelt.
Side 2/2